I månens skygge af Pernille Eybye

 I månens skygge af Pernille Eybye. Udgivet 2014.  421 sider. Forlaget Tellerup 

I månens skygge handler om den smukke 17-årige Luna. Hun er heks og hele hendes familie har magiske evner, men desværre hviler der også en forbandelse over familien som lyder "Enhver, der vover at elske en månekvinde vil dø i en ung alder". Så Luna er fast besluttet på aldrig at forelske sig og aldrig at lade nogen mand elske hende. Hun gør sit allerbedste for at virke kold og uinteresseret overfor det modsatte køn, selvom det er virkelig hårdt og hendes bedste veninde synes, at hun bare skal være sig selv og glemme alt om forbandelsen. Kan Luna holde sit løfte til sig selv? Eller må endnu en mand lade livet af kærlighed til en månekvinde?
 
Wow! Dette er en total dejlig, spændende, nervepirrende og romantisk pageturner. Jeg blev suget ind i bogens handling allerede i de første linjer, da Luna har et skræmmende dødsmareridt. Jeg kunne slet ikke slippe bogen og var fuldstændig fortryllet, fascineret og engageret fra start til slut. Jeg er helt vild med karaktererne, den mystiske og gådefulde forhistorie og den magiske forbandelse og dens oprindelse. Forfatteren formår virkelig at holde sit læser i et jerngreb af spænding, mens hun ganske gradvist afslører mere  og mere om, hvad der er sket, hvordan det hele hænger sammen og hvilke konsekvenser det har haft.  Det er en nervepirrende handling fyldt med cliffhangers i nærmest hvert kapitel. Tempoet er perfekt og man higer hele tiden efter mere og er max hooked.

Bogen foregår i et skolemiljø, som er virkelig ægte, autentisk og levende beskrevet. Man kan både se alt for sig og mærke det. Karaktererne træder helt ud af bogen som levende personer. Man kan næsten høre dem tale. Det er meget velskrevet og tydeligt. Der er masser ping pong spil, gnidninger, spændinger, hormoner, tiltrækning og god dialog mellem karaktererne, som tilføjer virkelig god underholdning og humor. Man bliver også dybt rørt. Venskabet mellem Luna og hendes bedste veninde Kelly beskrives med stor indlevelse og stråler virkelig. Man kan mærke hjertevarmen, fortroligheden, humoren, sorger, glæder og ærligheden. De to veninder har kendt hinanden længe og er der virkelig er der for hinanden, også selvom de måske ikke altid er enige.  Pernille Eybye mestrer virkelig de forskellige stemninger og beskriver alt med en stor indlevelse, så historien kommer helt ind under huden på en. Nogle steder var handlingen helt tåkrummende, fordi man fik så utrolig ondt af de unge mænd, som Luna må afvise og den hårde måde, hun må gøre det på. Det gjorde helt ondt i hjertet på mig (på de unge mænds vegne) : "Han sank sammen og blev flammende rød i ansigtet " (side 13)

Andre gange råbte man næsten af især hovedpersonen Luna, fordi hun var så utrolig stædig og kold. Kort sagt, Pernille Eybye formår virkelig at få sin læser helt investeret i handlingen. 

Jeg er også helt vild med alle de overnaturlige og magiske elementer i bogen. Der er den sejeste og mest unikke magi. Jeg har aldrig hørt om denne slags magi før i nogle bøger. Hvor er det genialt. Forfatteren har bare den dejligste fantasi og humor.

Der er en hel perlerække af supersjove og dejlige sætninger og udtryk: fx " Selv var jeg ikke blevet inspireret til at drive det længere end til et enkelt forklæde og et deformt tøjdyr" (side 14) .

Jeg er også helt vild med side 45-46, hvor Luna udfører magi, som har store konsekvenser for dem, som det går ud over. Ih! hvor jeg grinte. Forfatteren kender virkelig piger, når de er værst, men også mest underholdende og sjove!

Jeg er vild med Pernille Eybyes skrivestil, sjove og rammende udtryk og sætninger. 


LUNA
Forfatteren har virkelig skabt en karakter, som føles ægte. Hun gengiver Lunas følelser helt tydeligt og man kan bare både se og høre hende som om hun stod foran en.  Selvom man også forarges over hende og tænker i sit stille sind: "hun er godt nok hård og kold"  og " nu må det være nok" "sådan kan hun da ikke opføre sig". Så formår Luna virkelig at komme ind under huden på mig og ind i mit hjerte. Sikke et liv at have. Altid at skulle passe sådan på pga en forbandelse. Aldrig lade nogen holde af en af frygt for, at det kan ende personens liv: "I min verden gjaldt det "nok se, men ikke røre", og det var min erfaring, at det var lige så sikkert at lade være med at kigge fra begyndelsen" (side 31).
  Jeg synes, at Luna er så sej og har den vildeste viljestyrke. Hendes udvikling er virkelig spændende at følge.  Jeg er også helt vild med Lunas veninde Kelly mfl. Jeg vil ikke skrive for meget mere om de andre karakterer, da jeg ikke vil spoile handlingen. 


Bogen er ikke kun supergod underholdning med masser af mystik, magi og hemmeligheder. Men belyser også vigtige temaer er typiske for skolelivet/ ungdomslivet. At turde være sig selv. hvor meget det kræver at opretholde en facade, et panser, som ingen skal kunne trænge igennem. Vigtigheden af venskab - at have en person, som man kan være sig selv med og som man stoler 100% på. Det er bare guld værd og er med til at skabe et meget stærkt og vigtigt fundament og balance i livet.  At turde være modig nok til at sige nej til at være med i en klike, på trods af de evt alvorlige konsekvenser. Bogen belyser meget tydeligt, hvor ondskabsfulde især teenagepiger kan være i den alder; at det nærmest gælder om at nedgøre hinanden og få hinanden til at føle sig usikre.  Det er en svær tid fyldt med forandringer, hormoner, test af grænser , udfordringer, men også mange krav.  Men det er heldigvis også en vidunderlig tid, som kan være fyldt med tiltrækning og masser af romantik. Jeg synes virkelig, at Pernille Eybye har fanget og ramt alle følelserne og temaerne for denne periode i ens liv med meget stor indlevelse, kendskab, erfaring og humor og så har hun tilføjet et magisk og nervepirrende plot. 


Denne bog er så vidunderlig, feel-good, nervepirrende, rørende, spændende og topunderholdning. Den er bare lige mig på alle måder. Jeg er helt vild med den. Og jeg kommer helt sikkert til at læse den mange gange. Jeg er slet ikke i tvivl om, hvad denne bog skal have.

Jeg giver 6 stjerner / 6.
⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Jeg læste denne bog i forbindelse med et readalong, hvor jeg var vært sammen med @Albertesbogpalads  . Det var bare så hyggeligt. Og vi havde alle utrolig svært ved ikke at læse videre, fordi den var så spændende og sådan en pageturner. 
Jeg takker @trebbien83 @Stinebarthforfatter @maria.the.book.dragon  @bogeleven og @fuglebakkens_bogorm mange gange for alle vores hyggelige bogsamtaler i forbindelse med læsningen af denne bog.

Jeg må også nævne, at jeg er helt vild med den flotte forside både motivet, detaljerne og farverne.
Wow! den er bare så flot og jeg elsker at kigge på den igen og igen. Forsiden er kort sagt magisk. Den lyser nærmest.
 
Skrevet af Youlooklikeabook.





Den flotte hvide bogpose er købt hos www.overlapp.dk .

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva