Dansk fantasy i Tivoli

 DANSK FANTASY I TIVOLI 

Hvilke danske fantasybøger tænker du på, når du ser Tivoli?

Wow!  Det var så fantastisk at være i Tivoli. Jeg nød det i fulde drag. Det var 4 år siden, at jeg havde været der.  Jeg blev fyldt med barnlig dejlig glæde og fascination. Jeg havde slet ikke lyst til at tage hjem. Vi var der også helt til de lukkede.  Tivoli blev grundlagt i 1843 og stråler af skønhed, spænding og masser af forlystelser.

Tivoli er så eventyrligt, smukt og magisk ligesom omgivelserne i Grænsen til Trafallas af Julie M Day.  Dette er en medrivende, nervepirrende, romantisk og fuldstændig eventyrlig serie på 3 bind, hvor du suges helt ind i et andet univers, som er så detaljeret og gennemtænkt, at du tror, at du har besøgt det i virkeligheden. 





GALATHEA?

Dette skib er så flot og eventyrligt.  Jeg er vild med det . Det får mig til at tænke på Galathea skabt af Nathali og Bettina Liani i deres Awen serie,  som nu er på dansk fantasy shortlist til at blive årets danske fantasybog. Galathea er helt sikkert meget større og meget mere magisk inde i.  Men dette skib kommer tæt på, hvordan jeg forestiller mig Galathea.  Der er planlagt 5 bøger I serien og jeg kan slet ikke vente til at den næste kommer.  Det er et helt eventyrligt og magisk univers,  som forfatterne har skabt.  Hvor man bliver suget helt ind og glemmer alt omkring sig. 

MOLK?
Dette ligner fuldstændig en munk i mørkebrune klæder, som står og betragter dæmoner styrte hen over skinnerne. Molk er med i Xanas bog 1 og 2 , Tidens fange og Molks hævn skrevet af Søren Juhler. Begge bøger er på dansk fantasy longlist i år. Det er en meget hæsblæsende, humoristisk, spændende og hjertevarm serie om Dante, Lucy, Xana og Storm, som kommer på deres vildeste tidsrejseeventyr. Dante blev  nomineret som årets fantasykarakter I 2020. Han er bare så dejlig og har ofte brug for en dejlig varm kakao for at dulme nerverne og få ro ,  harmoni og overblik igen . Og der er helt sikkert masser af lækker varm kakao i Tivoli. 


En anden bog, som jeg tænker på er Theo og den kæmpehøje dværg skrevet af Andreas Thornval. Den er fyldt med eventyr og overraskelser og seje, skøre opfindelser  ligesom Tivoli. Læs mere længere nede på siden. 


Kommer der nogle Næslandshekse flyvende her ?  Jeg kommer til at tænke på Eva Egeskjolds fantastiske serie Næslandet,  når jeg ser dette.  Næslandsheksene er så seje,  helt unikke og har helt særligt evner og traditioner.   Læs mere længere nede på siden. 



Grænsen til Trafallas af Julie M Day med så smukke forsider.  

Xanas bog 1 og 2 af Søren Juhler med den magiske blå krystal.  Skal du også med på deres tidsrejseeventyr? 


Billetten til Galathea og til Bettina og Nathalis fuldstændig magiske og eventyrlige univers og kæmpestore skib .


Superdejlig og eventyrlig børnebog fra ca 8 år og opefter . Fyldt med overraskelser og dejlig fantasi, uhygge og særlige opfindelser. 


Næslandet skrevet af Eva Egeskjold  Det er en af de bedste serier, jeg nogensinde har læst. Den indeholder det mest imponerende,  gennemførte univers med sine helt egne væsner.  Den er total uforudsigelig,  skræmmende og uhyggelig ligesom Dæmonen eller den nye villa Vendetta i Tivoli . Den har nogle af de mest fascinerende og skræmmende væsner,  men den indeholder også masser af hjertevarme,  ægte venskab,  stærke familiebånd og kærlighed.  


Jeg håber, at jeg har kunne inspirere dig til nye fantastiske læseoplevelser. Jeg har skrevet anmeldelser til alle de nævnte bøger lige her på min blog og på insta. Rigtig god læselyst og sommer.

Flere fotos fra Tivoli og kommentarer 


Jeg elsker de små tog.  Linje 8, som kører rundt i Tivoli.  Det er et af mine favoritter sammen med den flyvende kuffert og minen. 


Wow !  Der er bare så smukt i Tivoli.  Tænk hvis hele Danmark var så smukt, eventyrligt og magisk. 

Jeg vil så gerne tilbage til Trafallas og jeg vil også gerne blive i Tivoli.  Hvor er her bare dejligt og magisk. 


Skrevet af Youlooklikeabook 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva