Carags forvandling af Katja Brandis

 Carags forvandling af Katja Brandis. Udgivet 2020. 257 sider.  Forlaget Straarup og Co


Carag er vokset op som puma sammen med sin familie i Rocky Mountains, men han kan også omdanne sig til et menneske. Han er nemlig en såkaldt woodwalker eller changer. Efter sit allerførste besøg i menneskenes verden, kan Carag slet ikke glemme, hvor spændende og fascinerende den er. Mens hans familie stadig foretrækker at leve i den vilde natur og undgå mennesker så meget som muligt, så beslutter Carag, at han gerne vil blive en del af menneskenes verden, leve som en rigtig dreng og gå i skole. Det er hårdt at sige farvel til sin familie. Men Carag føler, at det er det rigtige. Det bliver et helt andet liv med store udfordringer, bekymringer, ensomhed og mobning. Men heldigvis finder han efter noget tid andre som ham og ligefrem en hemmelig skole kun for woodwalkers. På Clearwater High føler han sig hjemme. Der er glæde, ægte venskab, ny viden, spænding og masser af af eventyr. Men ikke alle vil Carag det godt. Der er tydelige fjender og så er der nogle, der er meget hemmelighedsfulde. Hvem kan Carag stole på og hvad er deres ægte motiver og planer?

Det er en virkelig spændende, anderledes, overraskende og fuldstændig eventyrlig, og hjertevarm historie, der også har en perlerække af både meget humoristiske og rørende steder.  Jeg er vild med forfatterens skrivestil, store indlevelse, billedskabende, levende og dejlige udtryk.. Og mange af kapitlerne ender med nervepirrende cliffhangers fx : "Men det skulle jeg opdage i løbet af natten" (side 80) . Forfatteren formår virkelig at fastholde sin læsers interesse.  Allerede i løbet af de første sider blev jeg fanget af handlingen og fortællerstilen. Jeg glemte alt omkring mig og lod mig bare fortrylle af hele universet og de dejlige karakterer. Worldbuildingen  og beskrivelsen af skolen og dets område er  virkelig gennemført og velbeskrevet og man higer bare efter at vide mere om woodwalkers, deres evner og forhistorie. Faktisk så meget, at man selv har lyst til at gå på skolen.  Jeg må sige, at jeg er max hooked på dette univers og der er ingen tvivl om, at jeg skal læse alle bøgerne i denne serie. Jeg har slet ikke lyst til at slippe universet og de dejlige karakterer, især Carag, Brandon og Holly. De har alle fået en plads i mit hjerte.  Der er masser af god dialog og ping pong spil mellem karaktererne. Den måde de forskellige venskaber gradvist udvikles og beskrives med stor ægthed, livlighed, følsomhed, humor og hjertevarme. Der er så meget, som jeg gerne ville skrive om karaktererne, men jeg vil heller ikke spoile. Men jeg kan bare sige. Åh! hvor ville jeg gerne møde især Brandon, Holly og Carag i virkeligheden. Deres personlighed og forhistorie rører mig dybt.

Det første møde med menneskenes verden beskrives med meget stor indlevelse. Man kan næsten smage isen og føle begejstringen lige så meget som Carag og hans søster:  "Min mor havde aldrig fortalt mig, hvad softice var". Den søde flødeagtige lugt fyldte min næse...En vidunderlig sød smag bredte sig i hele min mund---Mia havde fået vanilie og sukkede af lykke" (side 10)  og Carag forundres over menneskers vaner: "Hvem i alverden kunne finde på at købe sten? (side 9)

Karaktererne har hver deres helt unikke og tydelige personlighed og man kan virkelig se dem helt tydeligt for sig. Man fascineres og imponeres gang på gang af forfatterens store fantasi og opfindsomhed med hensyn hvilke dyr/ woodwalkers, der er på skolen og hvilken funktion de har. Forfatteren har virkelig lavet en grundig reaearch i dyrenes verden og formået at bruge det på den mest seje, underholdende og overraskende måde fx Juanita er bare et genialt dyr.  

Jeg er også vild  med, at man kommer helt tæt på Carag og får indblik i hans tanker og følelser på både godt og ondt. Carag er en dejlig, givende, omsorgsfuld og betænksom dreng, som man hurtig kommer til at holde af. Han er virkelig en modig, sej og moden af sin alder. Han tager nogle kæmpestore skridt, de fleste af dem helt alene, og udvikler sig meget.. Man bliver flere steder dybt rørt af hans følelser og de ting han må igennem. Mange af de andre karakterer har også en meget rørende baggrundshistorie.

Der er spænding og virkelig god indlevelse: "utålmodigt ventede jeg på, at det skulle blive mørkt. Da alle i huset sov...forvandlede jeg mig på mit værelse. Det er en herlig følelse at være puma igen. En bjergløve, skovens konge. Mine muskler føltes som springfjerdre af stål, da jeg hoppede ud på gesimsen og balancerede på den...Så sprang jeg ned på plænenfra første sal, smuttede gennem haven og ind i skoven...Det var en måneløs nat, men mine katteøjne opfangede stjerneskæret. Natteluften duftede af frihed... (side 27)

Samt spænding, farer og masser af action og flugt: " Øjeblik. Jeg standsede, drejede hovedet og lyttede. Hvad havde det været for en lyd? Jeg genkendte den næsten med det samme. Hundeglam i det fjerne...Deres gøen var lød ivrig, næsten rasende. Sådan gøede jagthunde, der havde fået fært. Jeg får dig, jeg fpr dig! galpede de som besatte....De jagtede mig, det var der ingen tvivl om nu... (s.227)

Bogen formår både at underholde, fænge og overraske en samt at belyse nogle meget vigtige temaer og problematikker, som mange kan relatere til fx det at føle sig alene, anderledes og ensom. Føle at man er den eneste af sin slags eller med det problem, man har.  Have svært ved at se løsningen, indtil man lige pludselig møder nogen, som er lige som en selv. Det er bare sådan en kæmpe lettelse og giver den stor indre ro og håb som Carag udtrykker det: "Fuldstændig forvirret blev jeg siddende bag klippestykket. Jeg var ikke alene, jeg var en af mange. Der var også andre changere - woodwalkers -foruden mig. Og jeg var åbenbart ikke den eneste unge changer, der havde problemer. Det var en kæmpe lettelse, jeg følte mig straks en smule mindre ensom..." (side 36-37). Emner som mobning, kliker,  fordomme, tillid kontra mistillid, udnyttelse  og hvordan man ikke bør opføre sig over for hinanden til at lære at udvikle et ægte venskab, hvor man virkelig er der for hinanden.  Dettte er en bog, hvor jeg både blev fascineret, imponeret, fortryllet og rørt. 

Denne bogserie har mine varmeste anbefalinger.  Jeg kan slet ikke vente med at læse videre i denne serie. Bøgerne er indtil videre oversat til 12 sprog og jeg kan sandelig godt forstå dens popularitet. og den 20.august udkommer en meget spændende spin-off, som hedder Seawalkers.  Wow! den lyder god. Denne serie er bare lige mig på alle måder.


Jeg må også lige rose den utrolig flotte forside,  som er fyldt med særlige effekter, der gør,  forsiden endnu mere eventyrlig og dragende. 

 Jeg giver 6 stjerner/ 6. 

Skrevet af Youlooklikeabook


KATJA BRANDIS

Bogen er oprindeligt skrevet på tysk og udgivet i 2016. Forfatteren Katja Brandis er født i 1970 og har udgivet mange ungdomsbøger. Læs mere på www.katja-brandis.de  

Bøgerne er findes nu på hele 12 sprog i følgende lande: Tyskland, Danmark, Sverige,  Belgien,  Holland, Tjekkiet, Israel, Polen, Rusland,  Spanien,  Lithaun og Ukraine.

Bogen er ikke et anmeldereksemplar.

Her ses bog 1 og bog 2 i serien.  Jeg skal helt sikkert også købe de næste bøger i serien. 

De flotte krystaller er købt hos søde Moni Sattler. 


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva