Væsenologi

Væsenologi af Ingela Korsell og Reine Rosenberg. Udgivet 2021. 120 sider. Forlaget Straaruoogco. 

Det er en meget spændende, informationsrig, uhyggelig, underholdende og unik faktabog om de forskellige væsener, som man troede på i Norden i 1800-tallet. Den indeholder beskrivelsen af hele 12 overnaturlige væsener: skræmmende hævngerrige gengangere, livsfarlige myrdinge og varulve, mareridtsfremkaldende marer, forførende huldrer, vætter, dragelignende lindorme, nuttede troldkatte, spiritusser, musikspillende nøkker, trolde og kirkegrimer. 

Det er en meget grundig bog, som også inddeler væsenerne efter kategori, farlighed, særlige kendetegn, køn samt hvad deres funktion er / hvilket formål de har samt hvordan man beskytter sig i mod det enkelte væsen. De forskellige metoder hvormed man kan beskytte sig mod disse forskellige væsener er meget forskellig, men ofte meget underholdende, sjovt og lidt speciel: fx skal man spytte 3 gange, lægge armene over kors eller decideret urinere på jorden. Dengang troede man, at der genstande og planter kunne have magiske egenskaber. Sågar sved, spyt og blod og endnu flere ækle ting, mente man kunne gøre en stor forskel i forebyggelsen og beskyttelsen mod overnaturlige væsener eller de underjordiske.

Nogle af væsenerne er hamskiftere dvs at de forandrer sig fx maren og valulven. Derudover indeholder bogen også uhyggelige historier og sagn, hvor væsenerne indgår fx sagnet om ligkisten, der var for lille til den afdøde. Åh! det er så creepy!. Man må aldrig putte folk i en kiste, der er for lille, så bliver de gengangere og kommer tilbage, hjemsøger en og decideret angriber en...

Jeg troede, at jeg kendte en del til mange af disse væsener allerede, men jeg må sige, at jeg har virkelig lært meget nyt. Både om de væsener, som jeg havde hørt om i forvejen og så har jeg lært nogle helt nye væsener at kende. Alle de væsener, der bliver nævnt er meget imponerende og fascinerende.  Men min absolut favorit, fordi jeg er vild med drager, må være den megaseje Lindorm, idet den beskrives som en dragelignende kæmpeslange med krone på hovedet, som fx vogter over en skat og er i stand til at hypnotisere folk med et stirrende blik. Og hvis man spiser lindormens kød, så får man magiske kræfter. (side 66). Den sødeste er nok Troldkatten, der ligner et garnnøgle eller en hare.

  Der er uden tvivl masser af stof til at inspirere til en supergod fantasybog med masser af spænding og uhygge.

Bogen er nem at læse og fyldt med superflotte, detaljerede, farverige, udtryksfulde og uhyggelige illustrationer, som er lavet af Reine Rosenberg. De er så godt lavet, at jeg må indrømme, at man godt kan få lidt mareridt om natten. Så hvis man er en lidt blød/ sart sjæl som jeg skal man ikke læse bogen lige inden man sover. Det er en bog, som har stor underholdningsværdi og man både skræmmes, væmmes, forarges, mærker hårene rejse sig på armene, at det løber koldt ned ad ryggen på og man kan godt begynde at føle, at der er nogen i rummet sammen med en, selvom man er alene, især hvis det er en mørk aften.

Bogen har mine varmeste  anbefalinger. Både hvis man vil vide mere om alle væsenerne fra den nordiske folketro, men historierne er også supergode som uhyggelige næsten gyseragtige historier, som man kan læse en mørk sommeraften rundt om bålet eller en kold vinteraften, mens man sidder under et varmt tæppe og drikke te. Den er super velegnet til højtlæsning også. Nogle af historierne er dog lidt skræmmende.   Jeg synes, at alle bør læse denne bog på et tidspunkt for at lære alle de væsener at kende, som man troede på engang og dermed også få et større indblik i, hvordan folk tænkte dengang. 

Jeg giver 6 stjerner / 6 

Der er allerede udgivet en efterfølger og en bog 3 er også på vej. Jeg ser meget frem til at læse dem.

DANSKE FANTASYBØGER MED VÆSENER FRA DEN NORDISKE FOLKETRO

Jeg vil afslutningsvis nævne nogle af de gode danske fantasybøger, hvor du kan finde nogle af disse spændende og uhyggelige væsener. Fx kan jeg nævne Signe Fahls fortryllende Tågespindsserie Ellekongen og Elleskudt; her finder vi fx vættere. Og i Nicole Boyle Rødtness spændende serie Elverdans finder man både Maren Agnes, som er nødsaget til at give folk forfærdelige mareridt om natten for, at hun kan overleve. Samt trolden og Åmanden(som er i Nøkke-familien). Og i både Natskygge af Gry Kappel Jensen og Ravnenes hvisken af Malene Sølvsten møder vi Myrdinge, som er små børn.  Alle disse bøger har mine varmeste anbefalinger. Du kan læse anmeldelser af alle disse bøger lige her på min blog.

 Forfatter Thea Astrid har lige skrevet en skovnovelle om en Huldra, som udkommer senere i år på Forlaget Krabat. Thea Astrid fortæller, at hendes novelle tager udgangspunkt i sagnet om det mystiske og overnaturlige væsen Huldre, som lever i skove og bjerge. Typisk afbilledet med et hul i ryggen og kohale. Huldre er berygtet for at lokke unge mænd til sig med musik og sang.


Skrevet af  cand,mag og bogbligger Youlooklikeabook

Bogen er ikke et anmeldereksemplar.





Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva

Interview med Heidi Keller