Izola af Christina Bonde

 

Izola - Rejsen til Falkien af Christina Bonde.  Udgivet  2018.  377 sider . Forlaget Tellerup. 

Den 19-årige Izola har altid boet alene sammen med sin mor og de har derfor et ganske særligt bånd. Moren har igennem hele Izolas liv underholdt med spændende og unikke eventyr om det spektakulære og smukke rige Falkien. Da moren pludselig dør, arver Izola en mystisk kasse vis indhold bogstavelig talt ændrer hele hendes verden fra den ene dag til den anden. Pludselig sker der meget dramatiske og voldsomme hændelser. Izola må flygte og bruge alt sin råstyrke og snilde for at overleve. Hvor er Izola havnet? Hvem kan hun stole på? Er morens eventyr virkelige? Hvad skjulte hendes mor ? Kommer Izola nogensinde hjem igen?  

Det er en barsk, hjerteskærende, rørende, hjertevarm og romantisk historie, som er spækket af store hemmeligheder og mysterier, som man higer efter at få afklaret.  Det er en ægte pageturner, hvor forfatteren formår at holde spændingen hele bogen igennem, der er mange overraskelser og plottwists og næsten hvert kapitel ender med en stor cliffhanger. Christina har skrevet på en måde, så vi som læsere er lige så uvidende som Izola angående, hvad der foregår og hvem man kan stole på. Ganske gradvist kommer der små afsløringer og spor, mens universet folder sig ud. Falkien fremstår helt tydeligt for ens øjne som et meget smukt og særligt land med meget gammeldagse, barske, primitive levevilkår og regler:  Det er supergod underholdning, hvor man kommer helt tæt på Izolas kamp for overlevelse og hendes gradvise forsøg på at danne relationer og forstå og indordne sig under disse helt nye vilkår. Man kommer igennem hele følelsesregistret og både overraskes, skræmmes, forarges, væmmes, bliver vred, dybt rørt og fyldt med både sorg og dyb bekymring, men der er også masser af hjertevarme, tætte venskaber, stor forelskelse og kærlige øjeblikke, så man fyldes af stor glæde. 

Det er en helt original historie. Jeg har aldrig læst noget lignende. Jeg vil rose forfatteren for at have opfundet sin helt egne fantasyelementer, magiske genstande og et samfund, som lever efter nogle helt særlige regler og vilkår. Christina Bonde har skabt noget helt unikt, som ikke kun er underholdning, men også formår at sætte mange tanker i gang på flere områder, idet den indeholder nogle grænseoverskridende scener og nogle ret barske og alvorlige temaer som fx frihedsberøvelse, indskrænkede rettigheder, udnyttelse, kønsdiskrimination, blufærdighedskrænkelse, seksisme, mandshauvinisme. Man oplever en del vrede og forargelse pga visse karakterers amoralske opførsel og det giver meget stof til eftertanke. Selvom vi i dagens Danmark lever i et moderne samfund, som ikke umiddelbart ligner Falkien, så synes jeg, at de emner, som Christina Bonde tager op er yderst relevante fx det seneste års synliggørelse og debat af seksisme.  

Jeg er vild med forfatterens fængende og mystiske fortællerstil og evne til at lægge små spor ud helt fra begyndelsen af, som man først forstår meget senere i bogen.  Samt hendes evne til at beskrive Falkien, så det toner helt tydeligt for ens indre blik hyllet i masser af af magisk udstråling og skønhed: "Izola manglede ord...synet var eventyrligt...i en dal omgivet af bakker lå byen badet i solens stråler. Farver flimrede som nordlys i luften, og der hvilede et funklende skær over området...et gigantisk slot hævede sig mod himlen med enorme spir og runde tårne...Byen var det smukkeste syn i verden"...(side 80-81). Bogen er spækket med dramatiske spændingsøjeblikke, som gør, at man hele tiden er totalt underholdt og sidder på kanten af stolen med nervøst bankende hjerte: "...da hun hørte de første lyde af sine forfølgere, lammede panikken fornuften. Hun løb forvildet. Pløjede sig gennem labyrinten af massive træstammer. ignorerede snedriver, sten og alt hvad hun mødte på sin vej....grene piskede mod ansigtet ...med et faldt hun. Jorden forsvandt under fødderne...desorienteringen var total og smerten slog hende ud" (side 101) . Og den indeholder også nogle af de dejligste romantiske scener, som jeg er helt vild med fx skøjtescenen. Christina Bonde har skabt en fortælling som på en og samme tid er både meget eventyrlig, magisk og romantisk, men også meget barsk og alvorlig. Det er både et gammeldags og et moderne fantasyeventyr. Bogen er fyldt med store modsætninger, som sættes overfor hinanden både i forhold til den almindelig verden og Falkien, forskellige tankegange, holdninger, karakterer og køn.

KARAKTERER:

Izola: Jeg må indrømme, at jeg helt i begyndelsen slet ikke kunne lide Izola, fordi hun virker meget kold og uhøflig overfor både morens familie og hendes venner og man kan, som læser, slet ikke forstå, hvorfor hun opfører sig sådan eller hvad det er familien har gjort. Men ganske gradvist afsløres årsagerne til hendes opførsel, idet vi kommer tættere på Izola, hendes fortid og det liv, som hun har haft og man forstår tingene bedre. Man holder mere og mere af Izola, idet man lærer hende bedre at kende og fordi forfatteren er virkelig god til at gengive hendes følelser, både stor glæde forelskelse, væmmelse samt fortvivlelse og sorg: "Så mange hemmeligheder..." snerrede hun..."Jeg troede vi fortalte hinanden alt? At du kendte alle mine hemmeligheder og jeg kendte dine". Hun gled ned på gulvet og lagde ansigtet mod de kølige gulvbrædder. " Du må ikke være væk", hviskede hun og indsnusede duften af Mais trøje. " Du må ikke forlade mig". Hun lukkede øjnene og lyttede til sin mors stemme i erindringen" (side 22) Jeg synes, forfatteren giver en indlevende, ægte og tydelig gengivelse af Izolas chok og sorg over morens død og den efterfølgende ensomhed: Denne passage er så velskrevet og rammer virkelig plet mht hvordan man har det, når ens nærmeste ikke er der længere og man, som i Izolas tilfælde, sidder tilbage med en masse uafklarede spørgsmål og fortvivlelse. Den situation kender jeg desværre godt. Jeg synes, forfatteren giver en indlevende, ægte og tydelig gengivelse af Izolas chok og sorg over morens død og den efterfølgende ensomhed.

Forfatteren formår også at gengive Izolas reaktion og følelser helt tydeligt, da hun pludselig befinder sig et helt nyt sted:" Så blev hun opmærksom på stilheden. På fraværet af sin egen hjertelyd. Panikken kom brusende. Hysterisk hev hun efter vejret og følte med hænderne på sin krop. Hendes skrig rungende mellem bjergene. Følelserne for rundt indeni og åndenødden gjorde hende  svimmel...hjertet slog fortsat, selvom alting var forandret" (side 33-34)

Men heldigvis er der er også store øjeblikke med nyopdagelser, glæde og begejstring: "Hun stirrede koncentreret på de bittesmå snefnug som flettede sig ind i hinanden. Alle varierende i form og størrelse,. Sekskantede prismer sammensat af iskrystaller og centreret om en enkelt partikel, et mikroskopisk støvkorn. Izola så sneen som hun aldrig havde set den før...Izola faldt på knæ i sneen og rettede blikket mod skovens tykke tag. Så slog hun en høj latter op og bredte armene ud til siderne. Falkien var fortryllende..."(side 65-66) 

Izola og hendes kamp kommer længere og længere ind i mit hjerte og jeg synes, at hun er en meget stærk ung kvinde, der virkelig formår at indordne sig så godt som hun kan, aldrig give op, bevare viljestyrken og håbet, på trods af, at hun meget af tiden er helt alene og ikke har nogen anelse om, hvem hun i virkeligheden kan stole på. Hun udvikler sig meget i løbet af bogens handling. Hun er supersej, modig og virkelig god (måske for god nogle gange, så hun bringer sig selv i fare) til at sige, hvad hun mener og til at sige fra. Hun bliver et forbillede, som rører mig dybt i hjertet og man får sådan lyst til at give hende et stort kram.  Man kan mærke og forstå hendes desperation, fortvivlelse og stærke motivation for at overleve og gøre en forskel på den ene eller anden måde. 

Taito og Gaia kommer, trods deres gammeldagse Falkien levevis og holdninger, helt ind i mit hjerte. De fremstår som nogle meget rare, givende og modige karakterer.

Jorian: er en ganske særlig karakter. Han fremstår meget tiltrækkende, modig, romantisk og høflig. Men forfatteren har skildret ham på en måde, så jeg stadig ikke ved, om jeg kan stole på ham eller ej.  Hvad er hans ægte motiver og bevæggrunde? Er han god eller ond.  Vil han altid være en ægte Falkien-beboer i hjertet eller kan hans tankegang fornys? Disse svar håber jeg meget på at finde i de næste bøger. Jeg har lige nu ingen anelse om, hvor handlingen fører hen.

Jeg har så meget, som jeg gerne ville skrive om Izolas mor samt nogle af de andre karakterer, men jeg vil ikke spoile handlingen. Så jeg må desværre undlade det. 

Izola - Rejsen til Falkien er ikke en historie, som man lige glemmer og jeg ser meget frem til at læse videre i serien og finde ud af, hvad der sker fremover. Jeg kan slet ikke forudsige handlingen og jeg er heller ikke helt sikker på, hvem vi som læsere kan stole på. Der er stadig en perlerække af mysterier og sandheder, som skal afdækkes. 

Jeg giver 5 meget store stjerner ud af 6

Årsagen til den ene manglende stjerne er: Jeg var total underholdt hele tiden og mine øjne var limet til siderne, men jeg synes, at der manglede lidt detaljer i handlingsforløbet nogle gange og at det nogle steder gik lidt for hurtigt især i sidste del af bogen og slutningen.

 Jeg er fuldstændig vild med den smukke forside, kort inde i bogen samt de smukke iskrystaller/ blomster ved hvert kapitel. Det øger følelsen af magi og eventyr, mens man læser bogen.


Bogen blev nomineret til årets young adult på Mofibo 2019 og til årets bedste fantasy i ereolen i 2019.

Navnet Izola betyder ø på latin. Dette giver rigtig god mening på flere niveauer.

 med
Der er et superflot kort i bogen.  

Skrevet af Cand. mag og bogblogger Youlooklikeabook

IZOLA 1 READALONG

Ydermere vil jeg gerne tilføje, at jeg læste denne bog for første gang i et Izola readalong. Det var en ganske særlig oplevelse at læse bogens kapitler på præcis samme tid, som en hel del andre læsere/ bogbloggere gjorde det. Vi oprettede endda vores helt egen instagruppe, så vi alle kunne skrive og kommunikere med hinanden på én gang. Dagligt skrev vi til hinanden, hvad vi syntes om dagens kapitler, handlingsforløbet og karaktererne. Det var utrolig spændende og sjovt. Det var en superhyggeligt fællesskab. Så jeg vi takke min såkaldte instagruppe mange gange: heriblandt Fantastiske famliebøger, My.fantasy.book.world, Maria.the,bookdragon, Benedictes bogverden, Daisys homemade, Trebbien83, Dionysos, / Silja P, Estelleforfatter m. fl   . Jeg glæder mig meget til at læse de sidste bøger i serien om ikke så længe samt at læse alle jeres anmeldelser.


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva