Elverdans 7 Trolddomsoffer af Nicole Boyle Rødtness

 Elverdans 7 Trolddomsoffer af Nicole Boyle Rødtness  . Udgivet 2021.  115 sider.

Dette er syvende og allersidste bog i serien Elverdans: Serien handler om tvillingesøstrene Ravna og Maise, der på overfladen lever et normalt teenageliv, men sandheden er, at de er elvere, som er nødsaget til at danse i naturen for at oplade deres energi og derfor må være konstant på vagt for ikke at få afsløret deres sande identitet og race. For der er nemlig desværre onde skurke, der gerne vil udnytte deres evner og forsøge at udrydde dem.  Det er en superspændende, velskrevet, uforudsigelig og hjertevarm historie fyldt med action, store følelser og beslutninger, ægte sammenhold, farlige åmænd, bomstærke trolde, hamskiftende ulve og ondskabsfulde elverjægere, der er blottet for sympati og medfølelse. Det er kampen mellem liv og død i denne sidste bog. Vil begge tvillingesøstrene overleve? Hvem er venner og hvem er fjender?  

Allerede i de første linjer suges man ind i bogens univers og direkte ind i Ravnas bekymrede sind. Hun står overfor nogle meget store og alvorlige beslutninger: " Gåsehuden breder sig på mine arme. Der er ingen vej udenom, alle veje fører mod døden. Tanken får mit hjerte til at speede op. Det er, som om det slår i dobbelttakt. Som om det vil flygte ud af brystet på mig. Jeg er nødt til at stoppe angsten, inden den får overtaget" (side 10). Man kan virkelig mærke Ravnas frygt.

Denne serie er skrevet for børn fra 10 års alderen og op, men jeg må sige, at jeg var total underholdt hele tiden. Jeg kedede mig ikke i et sekund og var konstant suget ind i universet og handlingen. Faktisk sad jeg på kanten af stolen det meste af tiden af bare spænding. Selvom bogen er skrevet i et enkelt og let sprog, så formår forfatteren konstant at holde mig, sin læser fanget. Man tænker ikke over, at sproget er nemt, fordi det er så velskrevet, fyldt med tydelige billedskabende sætninger og udtryk, så man tydeligt ved, hvordan karaktererne har det inde i. Nicole Boyle Rødtness er en mester til at opbygge og skabe masser af spænding og en nærmest gyseragtig stemning. Man glemmer næsten at trække vejret. Handlingen er total uforudsigelig. Hver gang, at jeg tror, at jeg ved, hvad der kommer til at ske, så sker der noget helt andet. Der er masser af overraskelser, spænding og plottwists.  Og forfatteren holder spændingen indtil det sidste. Man var faktisk ved at miste håbet nogle gange, på grund af de hændelser, der skete: "Mit hoved føles som om det er vokset tre størrelser. Hele min krop summer, men jeg kan mærke den fugtige jord under mig og dufte skoven...normalt ville det minde mig om gåture og dans i skoven, men ikke nu. Der er noget galt. Jeg ved det allerede, inden jeg åbner øjnene og ser tremmerne. Jeg kan genkende følelsen. Jeg er fanget..." (side 70)

 Jeg er helt vild med det univers, som Nicole Boyle Rødtness har skabt. Jeg har aldrig set dette univers før. Og jeg er helt vild med alle karaktererne, deres dialog, relation og venskab. Nicole formår at give alle de vigtigste karakterer dybde og sider i dem, som gør, at man føler med dem og forstår dem.  

I bogen veksles der mellem Ravna og Maise som fortællere og dette fungerer helt fint. Det er med til at give et større indblik i deres tanker og følelser og beriger helt tydeligt handlingen og giver dybde til karaktererne, at vi får to perspektiver. Man kan virkelig mærke og nærmest se for sig, hvordan karaktererne har det: "panikken trækker sig tilbage, men den er ikke helt væk. Den er bare rullet sammen som et lille monster bagerst i mine tanker" (side 10) samt " Lettelsen er som blide bølgeskvulp mod tæerne på en sommerdag" (side 36). Jeg er helt vild med Nicoles måde at skrive på og hendes evne til at gengive helt tydelige billeder af tvillingesøstrenes følelser, så man ved præcis, hvordan de har det.

Der er masser af spænding og meget levende og tydelige beskrivelser af handlingen, som gør, at man kan se hele historien for sig: "En sitren går igennem vandet. Det føles som om jeg bliver ramt af stød. Det dirrer i hver celle af min krop og så løfter vandet sig omkring os. Dråberne hænger i en tæt tåge og danner en cirkel omkring os, så begynder vandet at snurre omkring os, som var vi fanget i en orkan" (s. 47)

Jeg er også helt betaget af Nicoles billedskabende sprog. Der er smukke naturbeskrivelser, som både er nærmest poetiske, men også i høj grad beskriver, hvordan karakteren Ravna har det: "Dråber hænger på træernes grene som små tårer" (side 12) og der er beskrivelser, som gør, at man kan se omgivelserne helt tydeligt for sig: "Efterårsbladene ligger som et tæppe overalt på jorden og solens stråler farver hele skoven orange" (s.19)

Og bogen indeholder nogle dejlige humoristiske sætninger og udtryk, fx at trolden Nælde er så stærk, at hun kan hive træer op af jorden som om de var gulerødder.

Det er en bog om at være anderledes og at skille sig ud. Om ægte venskab og sammenhold. Hvor man holder sammen uanset hvad, fordi man er ægte venner. Og at selvom man er forskellige og har decideret faretruende fejl, så kan man godt være venner og acceptere hinanden og finde en måde at være sammen på. Det er et rigtig godt budskab, som mange kan lære noget af. Der er ingen mennesker, der er perfekte. Og ingen der ser ens ud. Hvem bestemmer, hvad der er normen. Det vigtigste er slet ikke det ydre eller hvilken race eller art man tilhører, men det der er inde i. At man har hjertet på det rette sted. Dette er ikke kun en superspændende fantasyserie for børn fra a 9/10 år og opefter. Den har et rørende, aktuelt og vigtigt budskab. Jeg kommer til at savne dette univers og karaktererne, som Nicole har skabt. Jeg håber meget, at der kommer flere spinoffs eller lignende. Nicole sætter også spørgsmålstegn ved, hvem man er, hvis man ikke længere er sin specifikke art. Det er jo noget, som Ravna er nødsaget til at tænke på, fordi hun evt bliver nødt til at blive menneske, og dermed ofre sin elverside, hvis alle andre troldfolk skal overleve. Så hun spørger sig selv "For hvem er jeg, hvis jeg ikke er elver ?". (s.11) . 

Jeg vil anbefale denne bog til alle over ca 9 år. Det er en supergod bogserie men et meget relevant og godt budskab. 

Jeg giver denne bog 6 stjerner / 6. 

Jeg må sige, at jeg er helt vild med slutningen på denne bogserie. Jeg vil ikke røbe mere, men jeg kan afsløre, at der slet ikke skete det, som jeg havde forventet.  Jeg  kommer til at savne dette univers og alle karaktererne (undtagen Marvis). Jeg håber meget, at forfatteren laver flere serier, som foregår i dette univers, fordi jeg synes det er helt fantastisk og indeholder så mange muligheder og historier.  

SPOILERALERT

Åmandens historie er så rørende og går lige i hjertet.  

Jeg må lige tilføje, at jeg er helt vild med alle forsiderne på de syv bøger. Men denne syvende bog har en særlig flot forside med sølveffekter på og det hele. En smuk bog.

Nicole Boyle Rødtness har skrevet et hav af bøger for alle aldre lige fra søde historier som havets magi til dystre barske historier som Rød blå Den dødes enkes by. Så der er noget for enhver smag. Nicole har også skrevet serien Elverskud, som består af tre bind. Den foregår i samme univers som Elverdans, men der er for lidt ældre børn og er en anelse mere barsk.

Skrevet af bogblogger Youlooklikeabook




Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva

Interview med Heidi Keller