Glædelig jul dansk fantasy 2020

 Glædelig jul - dansk fantasy 2020


*Indeholder anmeldereksemplarer

Jeg vil ønske jer alle en rigtig glædelig jul og et festligt og lykkebringende nytår. Jeg håber, at I alle kan nyde julen fuldt ud på trods af denne hårde aktuelle situation. 

Det er mit første år herinde og jeg vil takke jer alle for dagligt at berige mit liv med jeres indslag og nærvær. 


Det har været et sandt eventyr fyldt af magi, spænding, inspiration, fantastiske fantasyforfattere og dygtige og inspirerende bogbloggere og booktubere.  Det har været mit bedste læseår, siden jeg opdagede Harry Potter. 

 Den ene fantastiske læseoplevelse efter den anden.  Jeg har fløjet på releoner i smukke magiske Trafallas.  Et univers så gennemført og velskrevet at jeg tror, at jeg virkelig har været der. Aet de søde rodfår, svømmet med imponerende svanerokker og set sejt vandmagi i det eventyrlige og magiske Luscuro.  Jeg har fløjet på koste over byens tage med mine heksesøstre som Yara i Af blod og støv. Jeg er blevet helt tryllebundet af ordene, handlingen og stemningen i Ellekongen af Signe Fahl. Jeg er blevet indsvøbt i den mest mystiske stemning i den underlige by Mossy Creek med de store hemmeligheder i Blodarv af Haidi Wigger Klaris.  Jeg er blevet rørt, underholdt og overrasket af de unge forfatteres noveller i Tror du på magi?
Jeg har oplevet den vildeste action, spænding, uforudsigelighed, humor og et total gennemført univers i Gudernes krig og Heksens storm.  Jeg har været i Asgård og mødt den sejeste valkyrie-sværdkæmper Ingeborg, som virkelig bliver udfordret på flere leder og kanter.  Og så har jeg fået de mest skræmmende mareridt af den intense pageturner Langt væk fra Asgård. 
Jeg har oplevet, at mine tegninger kom til live og mødt en mærkelig creepy gammel dame med fremtidssyn i Leoniderne Spektrum og jeg har også rejst tilbage i tiden i et total crazy, uforudsigeligt og hæsblæsende eventyr og reddet den søde Xana og fløjet på flyveøgler. Jeg har haft drømmesyn om mord på rødhårede piger, talt med spøgelser og fået venner med magiske evner i Ravnenes hvisken.  Jeg er blevet helt forelsket i de lækre, seje mandlige, helte-agtige karakterer som fx Ethellion, Audun, Sorkan, Paleon, Lucien, Philip og Varnar.  
Jeg er også vild med alle de særlige væsner, som jeg har mødt drageelvere, trolde, vampyrer, guder med  avatarer, elvere med lysende øjne og magiske evner, væsner der kunne skifte form, skræmmende rallere, søde rodfår og svanerokker, lokkere, marlinger, levende døde og ulve fra maredybet.
De danske fantasyforfattere stråler af kreativitet, opfindsomhed og gode skriveevner. De er mindst lige så dygtige som de udenlandske fantasyforfattere.    

Tusind tak til alle forfattere og forlag for alle mine flotte og spændende anmeldereksemplarer.  
En særlig tak til Julie M Day for, at du startede Dansk fantasy Instagramprofilen Dansk fantasy. Du har forbedret og forandret Instagram og litteraturen.  Nu er alt dansk fantasy samlet et sted og man kan altid blive inspireret.  Nu kan man komme helt tæt på forfatterne i de spændende livestreams på dansk fantasy og der er nervepirrende konkurrencer. Der er ligeledes blevet lavet en flot hjemmeside af Simon Zander og Nicoline K Møller: www.danskfantasy.dk

Og en særlig tak til Sofies bogverden for hendes enorme bogglæde og inspiration. 

Jeg er så glad for, at jeg kom ind på instagrams bogunivers og fandt denne guldgrube af fantastiske danske fantasyforfattere. 


De nævnte karakterer kommer fra bøgerne vist på fotos fx Ethellion er fra Grænsen til Trafallas af Julie M Day. Philip er fra Af blod og Støv.  Audun er fra Asgårds døtre 1 af Sidsel Katrine Slej.  Sorkan og Paleon er fra Gudernes krig af Henriette Hesselholdt. Lucien er fra Dinea af Louise Haiberg og Varnar er fra Ravnenes hvisken af Malene Sølvsten. 

Du kan læse anmeldelser af samtlige af de nævnte bøger her på min blog .

Jeg startede min boginstagram den 17.januar 2020 og gjorde den offentlig i april 2020.  I maj fik jeg mit allerførste anmeldereksemplar Theo og den kæmpehøje dværg skrevet af Andreas Thornval ( Egolibris), som et unik, spændende og meget fantasifuldt eventyr / fantasy for børn fra ca 8 år og opefter.


Dansk fantasy i 2021:

Jeg ser så meget frem til det nye år med flere spændende, nervepirrende og dejlige læseoplevelser.  Jeg skal fx læse Kaldet fra Galathea af Bettina og Nathali Liani, Elleskudt af Signe Fahl, Næslandet af Eva Egeskjold, Elementkrigen af Julie Midtgård, og Elverdans af Nicole Boyle Rødtness.

Samt fortsættelserne til Asgårds døtre af Sidsel Katrine Slej, Af blod og støv af Julie M, Sort måne af Haidi Wigger Klaris og Geminiderne af Nanna Foss m.fl.


STATUS: Jeg har læst 22 forskellige danske fantasyforfattere i år: 

Lene Kaaberbøl, Nicole Boyle Rødtness, K. L.Berger, Haidi Wigger Klaris, Dennis Jürgensen, Dina K Sjöblom, Andreas Thornval, Lene Krog, Julie M Day, Julie Midtgaard, Thea Astrid, Jakob Leth, Mette Høppner, Malene Sølvsten, Louise Haiberg, Søren Juhler, Sidsel Katrine Slej, Henriette Hesselholdt, Nanna Foss, Lili Hartmann m fl, Signe Fahl og Clara -Amalie Vorre Grøntved*


Jeg har ikke fået lagt anmeldelsen af Clara -Amalie Vorre Grøntveds 4 bøger om Ella og den magiske regn op endnu . 


Jeg har læst cirka 70 bøger i år. Det er 5.5 bøger om måneden.   Jeg er ikke en lynlæser og læser derfor normalt 2- 3 bøger om måneden, hvis de er cirka 300-400 sider hver.  

Jeg lægger også mine anmeldelser på Goodreads og Saxo. 


Skrevet af Youlooklikeabook 



  

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva