Tror du på magi af Lili Hartmann m fl




 Tror du på magi skrevet af Lili Hartmann m fl. Udgivet 2020. 272 sider. Forlaget Klippe.

*Reklame/ anmeldereksemplar

Tror du på magi indeholder 16 magiske noveller fra 17 unge forfattere i alderen fra 12 år til 18 år.  De er alle meget velskrevet, har virkelig noget på hjertet, men er forskellige i indhold. Der er er alt fra slaveøer, elveriger, talende dukker og dyr, magiske halskæder, farlige krigeriske væsener, smukke havfruer, svævende lysvæsener, kolde mørkevæsener, ildspyende drager, piratskibe, ødelæggende plastik, forurening, alkoholiserede forældre, mareridt, mobning, præstationsangst, frygt, sorg ,lavt selvværd til stærkt venskab, forelskelse, sammenhold, mod, viljestyrke, kampånd., håb, glæde og forandring.

Disse noveller er ikke kun en rejse ind i magiens verden og andre verdener, men også en rejse igennem følelsesregistret lige fra sorg, bekymring, frygt, glæde og forelskelse. Forfatterne i denne novellesamling er virkelige gode til at sætte ord på deres følelser. Flere af dem nøjes ikke kun med ord, men danner smukke poetiske passager og tydelige billeder i mit sind.  Jeg er meget imponeret over disse unge forfatters skriveevner og evner til at formidle følelser og situationer, som er hårde. Jeg er meget imponeret over deres skriveevner, store ordforråd, levende beskrivelser, enorme fantasi og opfindsomhed. De er utrolig dygtige og man kan se, at der er lagt et stort arbejde i hver novelle  og hvis jeg var forælder til disse unge forfattere, så ville jeg være ved at sprænge af stolthed. Jeg havde ikke forventet, at jeg skulle blive så underholdt, tryllebundet, beriget og rørt. 

 

Ava og kampen for den ukendte frihed af Felina My Johansen (14 år):

"Det tunge træskilt hænger og dingler omkring hendes hals. Ava ser ned i jorden, mens hun går... Hun vil ikke forlade dette sted. Slaveøen....Det er hendes eneste hjem...Hun prøver bevidst at gøre sig til en dårlig vare, så ingen har lyst til at købe hende..."

Denne novelle handler om Ava Kosara. Hun har boet hele sit liv på slaveøen. Men en dag bliver hun købt af en mistænksom piratkvinde ved navn Celano. Ava er meget bekymret og bange. Hun føler sig slet ikke tryg. Hun har aldrig prøvet at være væk fra slaveøen og hun har aldrig set verdenen udenfor.  Kan hun stole på piratkvinden? Hvad vil piratkvinden med hende, hvad er hendes planer? Hvor skal de sejle hen og hvorfor?  Dette er en meget spændende, eventyrlig, unik, anderledes og meget rørende novelle med slaver, flyveskibe, frygt og bekymringer, men også glæde, sammenhold og venner. Jeg har aldrig læst en lignende historie før. Den er meget velskrevet, der er fx meget tydelige beskrivelser af skibet, omgivelserne og personerne, så man kan se det hele for sig. Forfatteren er virkelig dygtig til at gengive Avas tanker og følelser.  Historien er meget rørende og går lige i hjertet på mig.  Det er en supergod novelle, som får en til at tænke på begreber som tryghed og frihed. At være taknemmelige for den frihed vi har her i Danmark. Men også hvad det vil sige at være fri og føle sig tryg.


Lysbarn af Sacha Smidemann (14 år):

Lily kan godt lide at kigge på dyr i skoven med sin familie og hun betragter især en særlig hjort hver dag ved 12-tiden. Hun giver ham endda navnet Titan. Men en dag kommer han ikke ved 12-tiden, som han plejer og hun går ud og leder efter ham. Hun finder ham desværre ikke, men møder i stedet en dreng med spidse ører ved navn Matthew. Han fortæller Lily, at hun er noget særlig. Hvem er drengen i skoven i virkeligheden? Kan Lily stole på ham? Hvorfor er Lily særlig og hvad betyder det? Hvor tager drengen Lily hen og kommer hun nogensinde hjem igen ? Dette er en meget eventyrlig, magisk inkarneret fantasynovelle. Den er helt unik med flotte detaljerede beskrivelser af omgivelserne, så man kan se alt tydelig for sig som en film. Den har helt sin egen handling, men leder mine tanker lidt hen på Julie M Days Grænsen til Trafallas på en virkelig god måde. Den handler ikke kun om magi og en eventyrlig verden, men belyser også emnet mobning og hvad det gør ved en at blive mobbet. At det forandrer en og giver en sorg og kulde inde i" Der gik en gysen igennem hende, da skolen dukkede op for hendes blik. De andres kommentarer. Mobingen. Ensomheden. Folk skulle bare vide, hvad det gjorde ved en person. Hvordan man hele tiden skulle se sig over skulderen. Hvordan det satte sig fast i hjertet... "jeg er glad for, at du er her", sagde han og tog hendes hånd. Hans ord tøede langsomt kulden op, der befandt sig indeni hende".

 Det er en meget smuk fortælling med dybde og vigtige budskaber, som virkelig rører mig. Forfatteren er virkelig dygtig til at sætte ord på sine følelser, så det nærmest bliver et billede for ens øjne. 


Dyrehvisker af Lili Hartmann (13 år)

Denne novelle handler om den helt almindelige Mira. Hun har fået det forkerte ben ud af sengen, er total morgensur og kan ikke lide det ene eller det andet. Det er en typisk skoledag og hun skal ud af døren, men har ikke rigtig lyst til noget. Pludselig bliver hun meget dårlig :"da jeg rørte ved den, var det som om alt eksploderede omkring mig. Mit syn blev sløret. Frygten voksede i mig, fordi jeg ikke anede, hvad der skete. Jeg prøvede at fokusere, men alt var uklart. Jeg mistede koncentrationen, da et væld af larm overrumplede mig. Det føltes som en storm..." ( denne passage er så velskrevet)

Hele Miras liv forandres fuldstændigt og hendes dag bliver slet ikke så almindelig, tværtimod bliver den fyldt med store overraskelser, udfordringer og farer. Mira står i en helt ny situation og på en måde også i en hel ny verden. Hvad er det, der sket med Mira ? Hvor kommer hun hen? Kan hun klare udfordringerne, bruge sin snilde og godhed og vende hjem igen i god behold? Dette er en frisk, sjov, begivenhedsrig, spændende, nervepirrende og dramatisk historie. Jeg er vild med de humoristiske og gode vendinger og udtryk, hvor jeg kluklo flere gange. Men jeg var også flere gange bekymret over, om Mira kunne klare den nye uvante situation og nogensinde komme hjem igen. Jeg er helt vild med beskrivelsen (citatet), hvor Mira bliver dårlig og forandringen sker. Den er så tydelig og velskrevet.  Jeg håber, at der kommer flere eventyr med Mira. Hun er en spændende, hjertevarm og sjov person.


Vejen af Sofie Estellle Schuren (12 år)

Sirah bor sammen med sin mor, går i skole og lever umiddelbart et normalt liv, men under overfladen ligger der en stor sorg, idet Sirahs far er gået bort for nogle måneder siden. Moren er fyldt med stor sorg og skyldfølelse og kan slet ikke komme videre. Det er Sirah, der må lave alt det huslige og i skolen har hun slet ikke fred pga mobning: "Det er begyndt at blive normalt, at hun blot sidder og stirrer. Ikke på mig, men på billedetaf far...Hun er gået i stå. Jeg tager mig af alt derhjemme. Det gør så ondt at se mor sådan. Men jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre"

  Men en dag sker der en stor forandring, da Sirah finder en magisk halskæde. Det er meget rørende, tragisk, fantasifuld, eventyrlig, unik og anderledes historie, som kommer dybt ind i mit hjerte. Den handler om sorg, om at lukke sig helt ind i sig selv, om nye muligheder og venskaber, at komme videre og starte på en frisk. Det er en historie, som virkelig får en til at tænke og som helt sikkert kan hjælpe personer, som er i sorg eller på et mørkt sted med at finde "vejen" og komme videre. At uanset hvor mørkt et sted man er, så er der en "vej" hen til håbet og lyset igen, så længe man åbner op, får hjælp og holder sammen. Man skal ikke gå med smerten alene og lukke sig inde i sin egen lille bobbel.


Hjertet af Emma Mandrup 13 år

Denne novelle handler om  Tora. Hun skal fremlægge i engelsk og hun har øvet sig til hudløshed, over 100 gange. Men det går helt galt og ingen tror, at hun har forberedt sig overhoved:"Jeg prøver at sige det næst ord, men klumpen i min hals vokser sig større. Min tunge føles som is, og mine læber kan ikke forme ordene. Jeg knuger hårdt fat om papiret og mine hænder sitrer så voldsomt, at papiret ryster..."

 Så hendes lærer siger, at hun skal forberede sig hele efterårsferien, som hun ellers skulle have tilbragt i et dejligt sommerhus med tilhørende vandland sammen med sin familie. Tora er helt knust og fortvivlet og søger trøst hos sin gamle dukke. Pludselig sker der uventede hændelser og hele Toras liv forandres. Hvad sker der ? Hvor kommer Tora hen? Kommer hun nogensinde tilbage og får fuldført sin fremlæggelse tilfredsstillende? Dette er en  velskrevet, sød, følelsesfuld, hjertevarm, fantasifuld og rørende novelle om at være bange for at fremlægge, når frygten får overtaget i en så man glemmer alt og ikke kan præstere. Det er en situation, som vi alle kender og kan relatere til. Jeg synes, at denne novelle belyser emnet præstationsangst på den fineste måde, så man virkelig kan mærke det, forstå det og samtidig også føle sig mindre alene med problemet og dermed også nærmere på en løsning. Man skal ikke skamme sig og holde de negative følelser for sig selv.


Skibet af plastik af Sofie Amalie (18 år)

"Det var dem, der boede nede i det dybe hav. Man fandt dem der, hvor lyset ikke længere kunne nå ned.  Der åbnede deres verden sig , som en skinnende perle i en østers. En by af havmænd og -fruer. Et skinnende lyspunkt i havets mørke." Denne novelle handler om havfruen Aura, som bor sammen med sin familie i havet. Hendes bedstemor fortæller spændende og magiske historie, om hvordan livet er over overfladen, hos de tobenede. Aura er meget fascineret af historierne og længes efter at se verdenen over havet, den smukke blå himmel, frodige grønne omgivelser og et rigt dyreliv. Men hendes mor forbyder hende at opsøge denne verden, fordi den er farlig og fyldt med plastik, som er netop det, der har gjort Auras bedstemor blind. En sen aften, efter at have talt med sin bedstemor, kan Aura ikke holde sig selv tilbage længere. Hun svømmer op til overfladen. Det er et meget overraskende syn, der møder Aura. Slet ikke som hun have forventet. Hvordan ser de tobenedes verden ud? Hvad er der sket?Hvad beslutter Aura, at der må gøres for at forandre tingene? Dette er historien om den lille havfrue med et meget stort og anderledes tvist, som gør, at historien får en helt ny relevant, meget aktuel og vigtig betydning. Novellen er velskrevet, fantasifuld, eventyrlig, spændende og anderledes. Den indeholder flotte billeder og formuleringer. Den handler om at se situationen i øjnene og handle, og ikke vende det" blinde øje" til (bedstemoren er blind)  i stedet for kun at snakke, som forfatteren så smukt formulerer det:  " Tomme ord gør ikke det store, men action bag ordene kan ændre verden". Alle børn og unge bør læse denne novelle, for at forstå vigtigheden i, hvordan vi opfører os til hverdag og at vi alle hænger sammen. At vi alle skal gøre en indsats. Denne novelle handler i høj grad også om samarbejde og sammenhold er vigtigt for at opnå resultater. Man skal ikke vente på, at mørket omslutter os alle... Jeg blev meget rørt af denne novelle. 


Streetfighter af Lina Hussein (16 år)

Denne novelle handler om Leona, der er nødsaget til at være streetfighter for at tjene penge, som hun kan give videre til sin onkel, tante og søster. Hendes forældre er omkommet under suspekte omstændigheder og der er flere efter hende og hendes hemmelighed bag de mange kampsejrer. Får de fat i Leona? Kender de hendes hemmelighed? Er hendes søster i sikkerhed? Det er en spændende, nervepirrende og rørende novelle fyldt med action, skræmmende truende væsener, store hemmeligheder og seje kampe, så man kan mærke blodet løbe rundt i kroppen og bekymringen stige: " Hans næve kom flyvende mod mit ansigt, men nåede lige akkurat at dukke mig. Hans ansigt vred sig i frustration. Et andet slag kom  med høj fart mod min mave...jeg greb fat om hans ben og slog armen væk... Hans store aflange, skællede hoved åbnede sig med et højlydt brøl" 

Alt er meget levende beskrevet, så man både kan se og mærke det tydeligt. Den handler om at ofre sig for dem, man holder af, stå sammen, at tage meget svære valg og enorm viljestyrke, mod , stærke familiebånd, søskendekærlighed og beskyttertrang. 


Havfruen i skovsøen af Julie Valhøj (16 år)

Juna lever et helt normalt liv og går i skole, men en dag ser hun en havfrue for første gang i sit liv. Juna har ikke talt med hende, men hendes mor bliver meget vred alligevel : "Min mor griber fat om mit håndled og trækker mig tilbage. " Hører du, hvad jeg siger, Juna?  Hun er farlig. Du må aldrig komme i nærheden af hende igen." Jeg ved ikke, hvad jeg skal svare. Jeg nikker, overrasket over hendes reaktion". 

Juna skal love sin mor, at hun ikke opsøger hende igen. Juna gør sit allerbedste for ikke at opsøge havfruen. Men en dag falder Juna og det går helt galt. Men havfruen hjælper hende og putter bandage på og det hele. Da moren spørger til bandagen, lyver Juna. Kan Juna holde sig væk fra havfruen? Er havfruen farlig? Hvordan ender historien? Dette er en anderledes, spændende, eventyrlig og overraskende historie med konflikter, store følelser, forbud, manglende forståelse, svære valg og om at følge sit hjerte, fordi det føles rigtigt. Om at være den man er, selvom man er anderledes og går imod normen. En vigtig novelle. (Jeg kan ikke skrive mere uden at spoile.... Læs den)


Pausa spillet af Signe Skytte (15 år)

Denne novelle handler om Carla, som har fået en opgave i skolen. Hun skal svare på, hvad hendes styrker er. Carla er helt fortvivlet og får det faktisk fysisk dårligt: "Jeg fik ondt i maven...mit hoved føltes som en stor bowlingkugle, der gjorde hele min krop tung".

Hun kan slet ikke komme i tanke, om at hun har nogle styrker overhoved. Hun er hverken smuk, sjov, sød, klog, Hun føler sig bare dårlig til alt. Carla går ud for at trække noget frisk luft og se, om hun kan få det lidt bedre. Men pludselig bliver hun bortført og en hel del uforudsete og mærkelige hændelser sker: "verdenen udenfor cirklen blev utydelig, nærmest sløret. Det hele snurrede rundt. Sand og jord fløj rundt i luften, så jeg måtte lukke øjnene...jeg blev svimmel...da jeg omsider kunne fokusere på omgivelserne , var skolegården forsvundet..."

Hvor er Carla kommet hen? Hvorfor har de taget hende? Hvad skal hun der og kommer hun nogensinde hjem og laver sin opgave færdig ?.  Det er en rørende, actionfyldt, fantasifuld, overraskende novelle med stor opfindsomhed og fantasi flettet sammen med en rørende historie om sammenhold, mod, empati, hjertevarme og snilde. Om at tænke på andre før sig selv. Om ikke at være en egoistisk vinder, men en der vil det bedste for alle og sætter det som et mål i stedet for. Sammenhold er vigtigere en konkurrence. Løsninger er bedre end krig og kampe. Dette er en rørende, meget lærerig og berigende historie, som jeg synes mange unge kan få stor gavn af at læse. Supergodt budskab.


Hjerteløs Af Julia Høgdahl Zamastil 14 år

Denne novelle er en form for genfortælling af den velkendte historie om Snehvide, men helt anderledes. Idet den er fortalt fra den onde dronnings perspektiv.  Dronning Regina er låst inde i et tårn på grund af de forbrydelser og ondskabsfulde handlinger, som hun har gjort. Man suges allerede i første linje ind i hendes onde sind: " Jeg er ikke en af de søde små prinsesser... jeg er ikke nogen rar eller god person.... jeg er små pigers mareridt. Jeg er monstret under deres seng..."Men en dag kommer selveste Snehvide og besøger hende. Dette er en stor overraskelse og man kan slet ikke forudsige, hvordan handlingen forløber sig. Hvad vil Snehvide?  Vil dronningen lave en aftale med hende? Hvad går aftalen ud på? kan de stole på hinanden? Hvordan ender historien?.   Dette er en total spændende, uforudsigelig, velskrevet nyfortolkning af Snehvide med et kæmpestort tvist. Selvom historien er inspireret af Snehvide, så er den helt sin egen og man får for første gang baggrundshistorien for, hvorfor dronningen blev så ond, hendes barndom, følelser og tanker. Dette synes, jeg er meget interessant. Jeg er vild med fortællerstilen, som er mørk og dramatisk og lidt leder tankerne hen på fx den onde Otera i Grænsen til Trafallas af Julie M Day eller Caris Bellis fra Heksens storm af Lene Krog. Historien udvikler sig til at blive en rørende fortælling, så måske kan smelte nogle hjerter.... 


Mørk sjæl af Frederikke 13 år

Den handler om Ena og hendes familie, som er såkaldte mørkevæsener. De er stærkere end mennesker, men lever alligevel i skjul. Men en dag bliver Enas bror Birk træt af situationen og foretager en meget drastisk handling. Han myrder den gode menneskedronning og tager magten. Ena bliver meget vred: "Da jeg nåede skovbrynet, var jeg stadig rasende. Løbeturen var ikke nok. Normalt ville den hurtig fjerne frustrationerne. Men ikke i dag. Hans stemme gav stadig ikke i mit sind"

Pludselig møder Ena pludselig en menneskedreng, som hun straks prøver at skræmme væk, da hun ved, at han ikke er i sikkerhed, efter at Birk er kommet til magten.  Men menneskedrengen vender tilbage.... Hvorfor vender drengen tilbage? Hvad vil han? ovelever Ena og drengen?  Hvad gør Birk? Dette er en spændende, dramatisk, nervepirrende, uhyggelig, anderledes, overraskende og rørende novelle om at være et være et mørkevæsen, som ikke er vant til de store følelser og varme. Om svære beslutninger, mod, hjertevarme og venskab. Om at ændre sig, udvikle sig og mærke noget, man aldrig har mærket før. Om at følge sit hjerte, fordi det er det rigtigt. En dejlig, eventyrlig historie med et rigtig godt budskab. At det er ok at føle, åbne sig, og knytte bånd.


Mareridtet af  Marie Louise Alsing 15 år

" Jeg falder . Mørket er på vej mod mig. Jorden er under mig. Jeg falder hurtigere, end jeg troede var muligt. Ser brosten foran mig. Når knap at ænse det. Mit hoved vil ramme dem... Jeg ånder lette op. Det var bare et mareridt..."

Paula har et slemt mareridt. Men heldigvis vågner hun fra mareridtet (eller gør hun?)  Paula lever et almindeligt liv og går i skole. Men hun kan ligesom mærke, at der er noget galt. Alle går ligesom i deres egen lille verden med høretelefoner og tomme blikke. Pludselig bliver undervisningen aflyst pga at der er sket noget alvorligt. Men hvad er der sket ? Paula kan slet ikke styre sin krop. Hun må væk : "Mine ben bevæger sig ikke. Jeg prøver at få kontakt til dem. Stoppe dem. Men de sætter farten op. Forbi krop efter krop. Jeg borer mig ufrivilligt gennem havet af mennesker. Kæmper for ikke at drukne i deres bølger...."  Da de alle kommer hen på slotspladsen, får de at vide, at isen er smeltet og at alt er håbløst... Hvad foregår der ? Er Paula vågen eller har hun mareridt? Kan hun gøre noget? Hvordan ender historien? Dette er en meget skræmmende, uhyggelig, uforudsigelig, anderledes, lidt crazy og velskrevet novelle. Forfatteren udviser stor bekymring for klimaet, men får det samtidig flettet sammen til en anderledes, overraskende, eventyrlig historie med overnaturlige elementer og spænding. Det er helt sikkert en historie, som sætter tankerne i gang hos læserne og får dem til at tænke mere over klimaet og fremtiden.  Forfatteren er virkelig god til at skabe en uhyggelig stemning og danne tydelige billeder i ens hoved, som de ses på de udvalgte citater. At skrive gysere eller dystopier er helt sikkert en af hendes spidskompetencer.


Meng og dragebjerget skrevet af Alfred Vallø 16 år

14-årige Meng bor i en dejlig lille landsby og har en rigtig god ven ved navn Cheng. Men hun har besluttet sig for, at hun må forlade landsbyen for at lede efter dragerne. Der er nemlig forskellige historier og fordomme om dragerne og hun føler, at hun må vide, hvilke der er sande. Hun kommer på en lang, eventyrlig og hård rejse: "Meng havde ikke mere mad, men hver gang hun kom til et træ eller en busk, plukkede hun nogle af de søde frugter. Hun var kommet til den sidste dal, før bjergene ville føre hende højere op mod himlen. Solen havde allerede tørret morgenduggen bort fra græsstråene og Meng kunne ikke lade være med at smile ved tanken om, at hun kom tættere på sit mål" .

 Hun kommer til en by, hvor alle er flygtet, fordi de mener, at dragerne er ond, spyer ild og dræber alle menneskene. Finder Meng dragerne? hvad er sandheden om dragerne? Hvilken opgave får hun og klarer hun det? Dette er en meget eventyrlig, smuk og spændende historie. Alt er meget velskrevet med mange poetiske sætninger. Man kan se de smukke omgivelser for sig og bliver tryllebundet af historien og forfatterens flotte skrive- og formuleringsevner. Den omhandler alt fra frygt, mod, viljestyrke, venskab, visdom, misforståelser, ondskab og løgn. 


Skygger skrevet af Alice Hansen 13 år og Thelma Hansen 15 år

" Lange mørke skygger, der bevægede sig ude på gangen...med skyggerne fulgte der knirkende lyde, som om nogen gik rundt derude. Jeg klemte øjnene i, men frygten fik mig hurtig til at spærre øjnene op igen. Jeg lå helt anspændt. Turde ikke bevæge mig. "

Novellen handler om en pige og hendes far. De bor alene og faren arbejder desværre meget. Så nogle gange skal pigen være alene hjemme. Det er hun slet ikke særlig glad for eller tryg ved, fordi hun lider af mareridt eller faktisk er hun vågen, når det sker. Hun ser levende skygger. Heldigvis kommer hendes veninde Anne og tilbringer dagen og natten med hende denne gang. Men desværre kommer skyggerne igen. Hvad er skyggerne? Kan Anne også se skyggerne? Hvorfor er skyggerne der?  

Dette er en uhyggelig, skræmmende, creepy, mareridtsagtig og rørende novelle. Den har sin helt egen stil og handling, men leder mine tanker lidt hen på Haidi Wigger Klaris fortællerstil i Skyggernes bog, hvor Ally ser et spøgelse...Men denne historie er ikke kun en mørk og skræmmende fortælling, men rummer noget dybere, mere alvorligt og meget rørende. Jeg kan ikke skrive mere uden at spoile. Men det er en meget smuk fortælling, hvor man godt kan komme til at fælde nogle tårer til sidst. Den kommer lige ind i mit hjerte. Man kan lære meget af at læse den .

 

Et lys i mørket skrevet af Beatrice Lucas 13 år

"Regnen kæmpede sig vej  ned til jorden gennem den fæle blæst. Alle sov. Det var så mørkt, at selv en person med det bedste syn ikke ville kunne se sin egen hånd for sig Men et lille lys dukkede pludseligt op i det bælgravende mørke"...

Denne novelle handler om lysvæsenet Ellie, som bor i Sofu, der er en særlig by for folk der er døde, men som ikke må komme videre endnu, før de har lært deres lektie og blevet straffet. Som en slags skærsilden. Det kan tage lang tid for folk at holde op med at være onde, så de kan komme videre. Sofu har sin helt egen dronning og regler. Men pludselig en dag bliver dronningen fundet død og der skal vælges en ny dronning. Ellie bliver valgt som den nye dronning. Ellie har aldrig kunne lide situationen i Sofu. Men har hun mulighed for at ændre noget? Hvad beslutter Ellie og hvilke konsekvenser har det? Dette er en unik, anderledes, spændende, smuk, velskrevet og rørende novelle. Jeg har ikke læst noget lignende før. Den er overaskende og har et rigtig godt budskab, som giver stof til eftertanke angående, hvordan vi behandler folk, der har begået fejl. Meget interessant og opfindsom.


Da solen skinnede gennem persiennerne skrevet af Kris Hye 14 år

"Sneen er begyndt at tø og himlen er blevet blå. Fuglene er så småt begyndt at kvidre igen. Hånd i hånd trasker Sofie og jeg ned ad den velkendte grusvej. Hendes lange hår flagrer vildt i den tidlige forårsbrise" 

Denne novelle handler om Marcus. Han er en helt almindelig dreng, der bor sammen med sin mor, lillesøster Sofie og morens kæreste Torben. Torben er rigtig sød ved Marcus og Sofie. Han giver dem ting og gaver og er høflig. Men Marcus ' bedste ven er hans bamse. Hans bamse er der altid for ham. Den er ligesom levende  Den synger for ham, tørrer hans tårer væk, hvis han er ked af og giver ham tryghed, når verdenen ikke er sådan et rart sted at være.  Men der foregår noget under overfladen. Hvorfor klarer Marcus sig ikke så godt i skolen? Hvorfor må Marcus og Sofie ikke få legekammerater med hjem? Hvad foregår der i virkeligheden? Marcus ved det godt, men tør han godt at fortælle det til nogen? Dette er en meget rørende, barsk, smuk og tårefremkaldende novelle. Den er så overraskende og super velskrevet fyldt med flotte nærmest poetiske sætninger, overraskende og rammer en dybt i hjertet. Jeg fik tårer i øjnene, da det gik op for mig, hvad den i virkeligheden handlede om. Men jeg vil ikke spoile handlingen. Jeg vil blot sige, Læs den. Den bør læses af alle forældre, børn og lærere. Den belyser et meget vigtigt emne, som der bør gøres meget mere ved. 

Dette er ikke historier man lige glemmer. De er magiske.  Sikke et talent.  Jeg håber meget, at alle forfatterne bliver ved med at skrive historier.   Flere af novellerne kunne helt sikkert godt føres videre til flere historier ( føljetoner). Jeg giver 6 stjerner ud af 6 mulige. Denne novellesamling har mine varmeste anbefalinger. Læs den. 

Tusind tusind tak til søde Lili Hartmann for anmeldereksemplaret.

Redaktør; Eva Munk.

Den flotte forside er lavet af den dygtige Mette Breth. Hun har overgået sig selv. Den er helt magisk.


Skrevet af Youlooklikeabook november 2020

Se denne utrolig flotte bogpose, som passer perfekt til bogen. Lavet af Mette Breth fra overlapp.dk   Jeg ejer den selv og jeg må sige.   Den er magisk 


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva

Interview med Heidi Keller