Magiske væsner i Danmark af Sidsel Katrine Slej

 Magiske væsener i Danmark af Sidsel Katrine Slej

Udgivet 2018. Fantasy for børn fra 8 år. Forlaget Tellerup



I Magiske væsner i Danmark bøgerne følger vi søskendeparret Ingrid på 8 år og Dagmar på 6 år . De bor sammen med deres forældre og lever et helt almindeligt liv, tager på dejlig sommerferie i Løkken, bor i en gammel skovhytte, besøger deres bedsteforældre mm, men i hver bog kommer de på et nyt eventyr, idet de pludselig møder nogle magiske væsner som fx. søde generte lysalfer med healende evner, havfruer og havdrenge, ensomme åmænd og festglade trolde.  Det er nogle dejlige, hjertevarme, underholdende, eventyrlige, spændende og nogle gange lidt uhyggelige historier, men alt ender godt til sidst. 

Selvom sproget er meget enkelt, fordi det er lix 12 og derfor beregnet fra 8 år og opefter, så formår forfatteren at gøre historierne spændende, fængende, eventyrlige, levende og ligefrem magiske.  Jeg kom helt ind i historierne og blev fyldt af glæde og spænding og selvom jeg er voksen, så kunne jeg ikke forudsige handlingens forløb.  De er meget underholdende og man keder sig ikke i et sekund.  Men bøgerne er ikke kun underholdende. Udover at lære om de magiske væsner, som hører med til den danske kultur- og sagnhistorie, så lærer de unge læsere også om venskab, sammenhold og at man skal passe godt på hinanden, naturen, dets dyreliv og væsner.  Samt at det er bedre at kommunikere, lave kompromiser, mødes på midten og finde løsninger, end det er at skændes og skære hul i fiskenettet, så alt falder ud i fx Dagmar og havfolket. De handler også om, at man godt kan overvinde sin frygt, når det virkelig gælder fx da Dagmar, som har højdeskræk, bliver nødsaget til at klatre højt op i et træ for at redde et magisk væsen som i Dagmar og Lysalferne.  Samt at holde fast i håbet, selv når det ser sort ud. Måske kommer lyset og dermed løsningen fra en uventet side som i Dagmar og lysalferne. Emnet om at være eller at føle sig anderledes tages ligeledes op i den rørende bog om den ensomme Åmand. Han bliver kaldet en særling og har ingen venner. Han tror slet ikke, at der er noget håb, fordi "jeg er den eneste af min slags. Der findes ingen andre som mig". Men Ingrid er så klog og siger "Ingen er ens. Det gælder for alle, også mennesker" og derefter giver morfaren nogle gode råd til, hvordan man får venner. Man lærer noget i alle bøgerne uden at det på noget tidspunkt virker belærende. Det indbygges godt og naturligt i historien. Jeg synes, at det er genialt, at der på den måde er underholdning på flere niveauer. Bøgerne rørte mig også flere gange.

Bøgerne er skrevet i et enkelt sprog, men indeholder også smukke beskrivelser af omgivelserne og dyrelivet, så man virkelig kan se det for sig og ligefrem mærke den magiske stemning fx " solen får dug- dråberne på strå og blomster til at glitre.  Himlen skinner gult og rosa. Dagmar kan høre og se engen vågner.  Frøen kvækker og en langbenet hejre flyver hen over søen...." og "engen er dækket af tåge. Den ligger som et tykt tæppe hen over det høje græs og alle blomsterne" (fra Åmanden) og "Hun er nu i ellefolkets rige. En glitrende underjordisk skov, badet i evigt månelys" (fra Ellefolket)

Alle bøgerne er flot illustreret af Søren S. Jakobsen med udtryksfulde, veludførte og sjove tegninger. 

Jeg giver bøgerne i denne dejlige bogserie 6 stjerner ud af 6 mulige. De har mine varmeste anbefalinger både som selvlæsning fra ca 8 år og opefter samt som højtlæsning. Jeg ville ønske, at disse bøger allerede var skrevet, da jeg var barn.






Der er udgivet følgende bøger i serien:

Nr 1: Ingrid og troldene 

Nr 2: Dagmar og havfolket 

Nr 3: Ingrid og Åmanden

Nr. 4: Dagmar og lysalferne

Nr 5: Ingrid og Ellefolket

Nr 6: Dagmar og Nisserne (2020)





Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva