Interview med Thea Astrid

 Interview med Thea Astrid


"Skoven var stille.  Mørket omsluttede alt. Tjalfe slentrende forbi de tårnhøje træer, hvor tågen smøg sig op ad stammerne.  Med ét rejste en iskold vind sig.mm vinden hvæsede...et skrig rungede i skovbunden"...

Thea Astrid kan lave beskrivelser og stemningsbilleder, så mystikken og frygten strømmer ind i årene på dig.  Hun har sin egen unikke stil, men man kan godt sige , at hendes bog Langt væk fra Asgård er en lidt Stephen King-agtig take på nordisk mytologi blandet med mystik og og magi. 

Men hvem er forfatteren bag denne uhyggelige og barske bog, som virkelig efterlader et indtryk på en ?


 Introduktion: Mit navn er Thea, født i 1989 og forfatter til new adult-bogen ”Langt væk fra Asgård” (2020). I skrivende stund arbejder jeg på to efterfølgere, så de tilsammen udgør en trilogi. Jeg udgiver under navnet Thea Astrid.

 

Jeg er uddannet i kommunikation og har arbejdet i en årrække indenfor teater-, underholdnings- og filmbranchen.

 

Jeg skriver bøger med udgangspunkt i sagn, myter og mytologier som er min helt store passion.


2. Hvornår begyndte drømmen om at ville være forfatter? Hvordan reagerede folk omkring dig, da du fortalte det?

 

Siden jeg var lille, har jeg fundet på og fortalt historier fx til venner, familie, min folkeskoleklasse osv. Jeg producerede også flere små bogserier (lavet med papir, blyant og en hæftemaskine), som mine venner lånte og læste.

 

Jeg har altid haft en kæmpe lyst til at fortælle historier; det er som en drift. Så jeg har hele mit liv skrevet noveller, bøger og manuskripter til kortfilm.

 

Men det var nok først, da jeg besluttede mig for at skrive min debut ”Langt væk fra Asgård” færdig, at det at blive forfatter blev en konkret drøm.

 

Min familie og venner reagerede positivt på min drøm og støttede mig meget undervejs i processen.


3. Hvornår og hvordan opstod ideen til din bog?
Ideen til ”Langt væk fra Asgård” opstod, da jeg gik i 8. klasse. Jeg har altid været fascineret af nordisk mytologi – og særligt myten om menneskebørnene Tjalfe og Røskva, der kommer til gudernes rige.

 

Jeg har en god fantasi, og ofte har jeg digtet videre på allerede kendte historier, film, universer, sagn osv.

 

I hvert fald tænkte jeg meget over, hvordan Tjalfe og Røskvas liv mon havde været og set ud, inden de drog til gudernes rige.

 

Det var mere eller mindre sådan ideen til min første bog ”Langt væk fra Asgård” opstod. Her bruger jeg nordisk mytologis oplæg til at skabe en original fortælling med mine egne tilføjelser.


4.  Hvad er det vigtigste for dig, når du skaber dine karakterer?
Jeg er meget optaget af at skabe komplekse og nuancerede karakterer, som ikke er entydige gode eller onde. Det er vigtigt for mig, at de er helstøbte og har bevæggrunde for at mene, handle og agere som de gør.

 

Særligt skurke sætter jeg en ære i at give sammensatte personligheder. De mest underholdende scener at skrive, synes jeg ofte er dem, hvor mine skurke indgår.


5. Hvilken scene nød du mest at skrive?
Uha! Det er et meget svært valg, men jeg tror faktisk, at det må være en scene mellem karaktererne, Tore og Ingrid (hovedpersonernes forældre), hvor de befinder sig alene midt i en tåget skov. På dette tidspunkt er det gået op for Tore, at Ingrid har holdt noget skjult for ham igennem flere år, så stemningen er meget anspændt.

 

I scenen har begge karakterer meget på spil, og især Tore bragte en høj grad af uforudsigelighed ind i scenen, som gjorde den spændende for mig at skrive.


6. Hvordan er din skriveproces? 

 

Jeg er meget struktureret, så jeg plotter og skitserer scene for scene, hvad der skal ske i et dokument på min computer. Jeg arbejder i mange måneder på at finpudse handlingen og optimere, så jeg er sikker på, at der ikke er nogen plothuller.

 

Når handlingen er på plads, så skriver jeg derudaf. Jeg forsøger at skrive 1. draft i en fart, så jeg ikke kommer ud af bogens univers og stemning. For mig giver det bare mening at arbejde sådan. Jeg har så accepteret, at 1. draft ikke bliver perfekt – det skal bare skrives.

 

Efter 1. draft går jeg så i gang med at redigere, hvilket er min yndlingsfase. Her kan jeg finde min indre perfektionist frem og justere på sætninger, replikker mv.

 

Jeg bliver let inspireret, så jeg får ideer undervejs (ofte i badet af alle steder), men jeg prøver at holde mig fra at ændre for meget på plot og de overordnede rammer mv. – men er der noget som er off, så gør jeg noget ved det. Det skal føles rigtigt, og mavefornemmelsen skal være der.


7. Har du nogle særlige emner eller budskaber, der er vigtige for dig, når du skriver?

Flere af mine karakterer i ”Langt væk fra Asgård” opfører sig, føler sig eller ser anderledes ud, hvilket de dealer med på hver deres måde. Det er bestemt mit budskab at vise/fortælle, at det er okay at være anderledes og skille sig ud fra mængden. Også selvom det kan være svært. Det er vigtigt at stå ved sig selv.

 

Emner som jeg særligt cirkulerer omkring, når jeg skriver er: dysfunktionelle familier, overgreb, skyld og skam.


8. Hvad var det nemmeste for dig, da du skrev din bog og hvad var det sværeste?
Det nemmeste var nok at finde på karaktererne og deres navne. Det kom utroligt nemt til mig.

 

Det sværeste var uden tvivl at holde modet oppe og blive ved med at skrive på bogen for at få den færdig, især omskrivninger var hårde at komme igennem.


9.  Hvad er dine optimale skriveforhold? 

Hvis det stod til mig skulle jeg have et helt skrivekontor med to store skærme, en god kontorstol og udsigt til en flot skovsø ;) Sådan er det ikke lige nu, så det bliver ved spisebordet i vores lille køkkenalrum.

 

Jeg er faktisk utrolig dårlig til at snacke, når jeg skriver, fordi jeg bliver meget opslugt af handlingen og glemmer tid og sted 

 

Jeg hører altid musik, når jeg skriver. Det skifter lidt, hvad jeg hører, men det passer gerne til den passage, som jeg er i gang med at skrive for at bringe mig i stemning. Men lige nu har jeg et flip med at lytte til klassik musik, hvor der er lagt ”regnlyde” indover. Det synes jeg er lidt hyggeligt 

 

Jeg har et fuldtidsarbejde, så skrivning foregår om aftenen og i weekenderne. Jeg er allermest produktiv om morgenen/dagen.


10. Hvad synes du er det mest interessante ved nordisk mytologi og vikingetiden?

 

Jeg tror, at det som jeg finder mest interessant ved vikingetiden er kulturen, deres måde at leve på dengang og deres religiøse verden. Jeg fascineres meget af, hvor stor en rolle troen og de mytologiske fortællinger spillede i deres liv.

 

Hvad angår nordisk mytologi er det uden tvivl det helstøbte univers, kosmologien, det alsidige og mangfoldige karaktergalleri og de mange dramatiske historier om guder og helte. Det er eventyrligt, men også meget utroligt velkendt, fordi det hele har rod i vores nordiske kulturarv og natur.

 

Og nu når vi er ved natur. En anden ting, som jeg synes er interessant ved nordisk mytologi og vikingetiden er det særlige forhold til naturen. Naturen er en betydningsfuld og anvendt setting, men er også i sig selv en urkraft, der påvirker livet, personer og historier omkring sig mv.


11. Nævn gerne din yndlings-fantasybøger? Hvorfor kan du lide dem ? 
Og dine yndlingsfagbøger om nordisk mytologi og vikingetiden?

Freja af Johanne Hildebrandt – meget medrivende fortælling om de nordiske guder, før de blev guder.

 

Skammerens datter af Lene Kaaberbøl – bundsolid dansk fantasy. Jeg har genlæst bogen flere gange. Jeg kan rigtig godt lide den lidt klaustrofobiske stemning, som bogen formår at skabe.

 

Erik Menneskesøn af Lars-Henrik Olsen – en klassiker og et must read, hvis man godt kan lide nordisk mytologi.

 

Bjergtaget – og de blev lokket af Sidsel Sander Mittet – jeg har netop læst bog og kunne virkelig godt lide den. Bogen lykkedes med at blande fantasy og folkesagn om elvere – og jeg elsker folkesagn, så bogen har længe været på min TBR. 

 

Heksens søster af Phyllis Reynolds Naylor – jeg er meget inspireret af den uhygge, som bogen har held med at skabe for sin læser. Jeg læste bogen, da jeg gik i folkeskole, og turde knap nok forlade min seng efter endt læsning. Hekse har altid fascineret mig – og jeg skal uden tvivl skrive en bog om hekse en dag.

 

Hvis du er interesseret i nordisk mytologi kan jeg anbefale dig at læse følgende faglitteratur:

Gyldendals leksikon om nordisk mytologi

Nordiske guder og helte af Anders Bæksted


12. Hvordan har du valgt navnene til dine karakterer?
Jeg har brugt et par karakterer fra den nordiske mytologi, så det var givet på forhånd, men til mine selvopfundne karakterer gik jeg på jagt i navnebøger, skøn- og faglitteratur for at finde nogle gode vikingenavne. 

 

Jeg synes faktisk det var utrolig nemt at finde og beslutte navnene til mine karakterer i ”Langt væk fra Asgård”. Det kom bare til mig 


13. Hvad giver det dig rent personligt at skrive/ være forfatter? Prøv at beskrive det

 

Skrivning er ganske enkelt mit frirum.

 

Jeg får sindssyg meget energi af at skabe og kreere historier, som kan frembringe en oplevelse/følelse/reaktion hos andre. At skrive giver mig en tilfredsstillelse, som jeg har svært ved at finde andre steder.  Skrivning letter min hverdag og hjælper mig igennem både gode og dårlige tider. Jeg bruger i høj grad skrivning til at bearbejde ting, som sker i mit liv. Ja, på nogle måder er det en form for terapi og afkobling.


14. Hvad gør dig glad i hverdagen udover at være forfatter?

Jeg elsker naturen og jo ældre jeg bliver jo mere har jeg brug for at få ro fx på Amager Fælled og Amager Strand.  Jeg holder meget af at løbe.  Her kan jeg virkelig få renset mine tanker og komme i flow på en helt særlig måde.  Noget der også gør mig glad i hverdagen er at læse bøger, se film og tv serier.  Og så er jeg også mægtig glad for rapmusik. Og jeg investerer i aktier hver måned med min mand . Thea Astrid og hendes mand har lige været med i tv- programmet Alle kan blive millionær på DR2 i lørdags.  


Thea Astrids bog har gjort et stort indtryk på mig og nogle af de andre boganmeldere fx skrev Henriettes bogblog følgende: "hurtig var jeg imponeret over Theas skrivestil og fortællerstemme... under læsningen formåede Thea at trække mig gennem det meste af mit følelsesregister.  Det hører sig til sjældenhederne, at jeg græder til en bog, men jeg må tilstå, at jeg var meget tæt på her... denne bog er et mustread ". 

Og Lili Hartmann skrev følgende: " Denne historie er velskrevet og gennemtænkt.   Man kan se, at der er lagt en masse arbejde i den og det er noget af det jeg elsker ved at læse den ".

Dette foto er fra Thea Astrids fantastiske online bogreception. Den foregik både på instagram, facebook og tik tok på én gang. Det var så sejt. Thea Astrid læste en passage op fra sin bog og fortalte om den, uden at spoile for meget. Hun var utrolig underholdende, karismatiske, livssprudlende, glad og spændende. Der var en virkelig god stemning. Der var ligeledes flere konkurrencer, hvor man kunne vinde bogen. Jeg kan huske, at @lili-bogelsker vandt en af bøgerne (hun er en af de unge forfattere bag novellesamlingen Tror du på magi). ,. Hun skrev senere en rigtig god anmeldelse af Langt væk fra Asgård. Thea Astrid er meget aktiv på sin instagramprofil. Det er utrolig spændende at følge hende. Hun fortæller om alt fra nordisk mytologi, giver ugentlig rapport angående sin skriveproces, belyser og gengiver sine følelser omkring vigtige emner i forfatterverdenen fx det at få et afslag, at have en forfatterdrøm, foretage store ændringer i sin bog, tro på sig selv og det man har skrevet. Så hendes Instagram er i høj grad relevant og gavnlig, hvis man er forfatterspirer.  Thea Astrid deltog ligeledes i Septemberbøger.  Det var meget interessant at læse, hvilke bøger hun valgte under de forskellige kategorier.  
Her nedenunder er de bøger om nordisk mytologi, som Thea Astrid anbefaler.  

Læs gerne min anmeldelse af Langt væk fra Asgård her på bloggen.  Samt Henriettes blog og Lili-bogelskers anmeldelse på Instagram. 

Jeg er helt vild med den røde halskæde scene fra Langt væk fra Asgård.  Den er så spændende, magisk, uhyggelig og fantasy-agtig.

Dengang jeg skulle anmelde Langt væk fra Asgård, vedlagde Thea Astrid blandt andet denne søde besked, postkort, bogmærke og te.

Skrevet af Youlooklikeabook november 2020



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva