Asgårds døtre af Sidsel Katrine Slej

 ASGÅRDS DØTRE:INGEBORGS FORTÆLLING

Udgivet 2020. 330 sider. Fantasy med nordisk mytologi for unge og voksne. Forlaget Tellerup

Bogen er et anmeldereksemplar fra forfatteren

Asgårds døtre handler om valkyrien Ingeborg. Hun er eminent med et sværd og fuld af kampgejst, men elendig til at helbrede. Hun er meget intelligent, har ben i næsen og er ikke en sagte bly viol, så ubevidst kommer hun til at skræmme flere bejlere væk, på trods af at hendes familie er både meget velanset og velhavende. Dette bekymrer hende meget. Men dette ændres pludseligt, da hun forelsker sig fuldstændig og følelserne bliver gengældt og forlovelsen sker endelig. Men desværre opstår der store stridigheder, misforståelser og tabt ære i forbindelse med denne forlovelse og Ingeborgs familie er nu pludselig i stor fare. Vølsungerne er fyldt med hævntørst. Hvor langt vil de gå for at slukke deres hævntørst? Er det muligt at standse stridighederne? Eller resulterer det i død og ødelæggelse? Hvem er er frænder og hvem er fjender? Bliver Ingeborg nogensinde gift?

Det er en dramatisk, begivenhedsrig, spændende, nervepirrende, hjertevarm, romantisk og medrivende slægtsroman fyldt med blændende smukke valkyrier, stærke maskuline einherjer, mægtige vølvere, flyvende heste, magiske runehegn, stærke venskaber og familiesammenhold, hede kys og elskov så man rødmer til farlig ildspåsættelse, mord, betydningsfulde æresbegreber, familiefejder, alliancer, magtmisbrug, snilde, intriger, ondsindede løgne og sladder med alvorlige konsekvenser.

Allerede i de første linjer suges vi ind i en ukendt ondskabsfuld skygges tanker og den spændende handling skydes i gang og ens nysgerrighed bliver straks vækket . Dynamikken og opbygningen af bogen er så god. Jeg er vild med friskheden i dialogen. Den er meget levende og livlig, så man tydelig kan se handlingen for sig og derfor helt glemmer, at man sidder og læser en bog. Der er både masser af handling, spænding og drama, men samtidig flere rørende scener, hvor man virkelig kommer ind under huden på karaktererne. Jeg kan rigtig godt lide, at karakterne er så tydelige, mærkbare og farverige. Jeg er vild med personskildringerne i denne bog. Både de sjove og hjertevarme yngre brødre, den blide, søde Salín, som virkelig støtter sin datter i både hendes udseende, personlighed og ønsker. Hun er der virkelig for hende. Og faren Agnarr skinner så tydeligt igennem, at man tror, at man har mødt ham i virkeligheden. Han er farverig, stærk, helt sig selv, enorm viljestyrke, mod og stærke holdninger, men besidder også et stort hjerte på det rette sted. Ingeborgs forlovede er helt fantastisk og kommer helt ind under huden på mig og ind i mit hjerte. Han er både så maskulin og sej, men samtidig enorm forstående, empatisk og følsom. Jeg er vild med ham. Jeg ville gerne skrive mere om de øvrige meget spændende personer, men jeg vil ikke spoile handlingen. 

Ingeborgs personlighed og ærlighed omkring sine bekymringer, tanker og følelser er fantastiske. Hun har helt klart fået en plads i mit hjerte. Den måde mange får Ingeborg til at føle og tro, at hun ikke er god nok på grund af hendes passion for sværdkamp, hendes ærlighed og anderledes udseende er så rørende og giver vigtig stof til eftertanke. Tænk en magt folk kan have at være i stand til at få et andet menneske til at tro, at de er forkerte, at de ikke er attraktive nok, at de skal gøre sig selv mindre i andres nærvær og holde deres sande identitet og passioner inde /under lås og slå.  Ingeborg lever i en anden tid, end vi gør, hvor der var andre normer, holdninger og krav. Men temaet er i den grad stadig relevant. Vi skal alle være her og ingen er forkerte. I denne bog er der ikke kun fokus på de negative (og vigtige) temaer som nedeladende holdninger, diskrimination og reducerede rettigheder, men også på enorm viljestyrke, mod, sammenhold, stor kærlighed og forelskelse. Det er top underholdning, der går lige i hjertet. Jeg er vild med Sidsel Katrine Slejs skrivestil og evne til at bygge den nordiske mytologi ind i sin historie, livagtiggøre den og gøre den relevant for vores tid. Jeg var vild med Sanddrømmeren serien og jeg er vild med Asgårds døtre. 

De to serier passer utrolig godt sammen rent tematisk og vækker derfor begge en stor nysgerrighed for at vide mere om den nordiske mytologi og vikingetiden. Man kan mærke Sidsels passion for emnet og man kan virkelig mærke, at hun er vokset som forfatter især rent skriveteknisk. Hun har overgået sig selv med Asgårds døtre og jeg ser utrolig meget frem til at læse videre i denne serie. Jeg giver denne bog 6 stjerner / 6.  

 Jeg kan næsten ikke vente med at læse bog 2, fordi denne bog endte med en stor nervepirrende cliffhanger...Jeg har faktisk lyst til at læse alle Sidsels bøger igen, for jeg ønsker ikke at give slip på dette magiske og gennemførte univers, som hun har skabt.

Sidsel Katrine Slej er en sand mester til at gengive de følelser, der overstrømmer en fuldstændig, når man bliver fuldstændig forelsket for allerførste gang: "Forstenet...kunne hun ikke bryde øjenkontakten med ham. For noget var slået ned i hende. Noget der fik hjertet til at banke så højt, at  man næsten kunne høre det ...fik blodet til at bølge gennem kroppen..." (Man må læse bogen for at læse hele beskrivelsen. Den er fantastisk. Jeg er så vild med romantikken i denne bog og den måde relationen mellem Ingeborg og hendes forlovede bliver beskrevet, både dialogen og  tankerne mm)

Eksempel på en total velskrevet og romantisk scene: "Du dufter så godt" sagde han med ansigtet begravet i hendes skulder og hals... hun sukkede højlydt... han trak kappen til side og med fjerlette kys udforskede han nu stedet lige over kjolens udskæring..."nu trænger jeg til et koldt bad igen"...           Der er en del af disse scener og jeg er vild med dem.

Og smukke indtryksfulde beskrivelser af omgivelserne, som bidrager til at gøre historien mere levende og tydelig:" Solen skinnede fra en skyfri himmel og dens skarpe stråler fik sneen på tinderne til at gnistre og funkle. Hvor Bifrost slog rod i en stejl sneklædt fjeldside... endeløst smukt" (side 33).

Jeg er vild med Ingeborgs temperament og sværdkampsevner. Hun er så sej: " Ingeborg vendte sig bort fra Astrid og Ida - marcherede målrettet ned mod slaget for at gøre det eneste, der kunne få hende til at falde ned, nemlig at reagere. Hun trak blå skæbne og forestillede sig, at hun kæmpede imod det verdensklasse røvhul... I blindt raseri fældede hun den første og den næste..." (side 70).

De meget anderledes og interessante navne på karaktererne bidrager meget til, at man får en følelse af at være i en historie med nordisk mytologi fx: Issol, Issílja, Auđun, Agnarr, Skáti og Skári.

Den utrolig flotte forside er lavet af grafikeren Danielle Finster. Den er helt magisk på en lidt mørk baggrund, men træet og bogstaverne lyser op og det passer således perfekt til historien. Det smukke Yggdrasil træ på forsiden som et familietræ og symboliserer for mig vigtigheden af familieære og de forbindelser, sammenhold, samarbejde og foreninger/alliancer mellem individerne. Når man rører bogen kan man mærke træet på forsiden. Det er så veludført.  

Eneste kritik: Det ville have været rigtig godt med et kort i bogen og en liste over alle personerne.

Tusind tak for det meget smukke anmeldereksemplar til Sidsel Katrine Slej.


Skrevet af Youlooklikeabook, oktober 2020.

Læs gerne mine anmeldelser af Sanddrømmeren, Runemagikeren og Valkyrien samt mit interview med Sidsel Katrine Slej lige her på bloggen. Husk ligeledes at se de youtubevideoer, som Haidi Wigger Klaris og Sidsel Katrine Slej har lavet sammen. De omhandler både deres nyeste udgivelser Asgårds døtre og Blodarv samt deres skriveproces og inspirationskilder mm

Jeg holder meget at bringe citater fra de bøger, som jeg læser i min story på instagram. Her er et dejligt eksempel fra denne dejlige bog:










Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva

Interview med Heidi Keller