Xanas bog 1 af Søren Juhler ( boganmeldelse)

Tidens fange - Xanas bog 1 af Søren Juhler . Udgivet 2020.  363 sider.  Genre: fantasy for børn og unge .
Forlag: Byens Forlag.

Bogen er et anmeldereksemplar fra forlaget.

Bogen handler om den 14-årige Dante.  Han er meget intelligent og har ikke rigtig nogle venner.  Kun klassekammeraten Storm driller ham ikke.  Hele klassen skal på lejrskole og Dante glæder sig, men det gør den nye pige Lucy ikke.  Om aftenen tager læreren dem alle med ud for at studere stjernebilleder og pludselig kommer der også et flot nordlys. Dante er imponeret og tager fotos, men Lucy har fået nok af drillerier og søger tilflugt i et øde bondehus.  Dante finder hende og byder hende på varm kakao, mens han fremkalder nordlysbillederne.  Til deres store overraskelse ser de en flyveøgle på fotoet og beslutter at de straks må tilbage og undersøge det nærmere.  I mellemtiden kommer Storm også forbi og ser endnu et foto af en pige med pjusket hår og lukkede øjne. Hun ligner noget fra et eventyr. Hun må også reddes.  Hvem er pigen? Hvor er hun? Kan hun reddes? Er der virkelig tale om en levende flyveøgle?  Hvad foregår der?

Dette er en hæsblæsende, sjov, total crazy, nervepirrende, spændende, eventyrlig og hjertevarm historie, hvor der i høj grad er fart over feltet og action, så man skal holde tungen lige i munden.  Man keder sig ikke i ét sekund. Handlingen er som en fuldstændig uforudsigelig blanding mellem en intens tur i rutsjebanen og hurlumhej med alt fra magiske blålysende krystaller, labyrintiske underjordiske gange, forhistoriske flyveøgler, tidsrejser, portaler, utiltalende middelaldermunke, rendyrket ondskab, hævntørst og magt til ægte venskab, sammenhold og mod.  Jeg har aldrig læst en lignende historie før.  Personerne i bogen kommer ikke kun på deres livs farefulde eventyr, men også på den største dannelsesrejse.  Se er alle lidt anderledes/ skæve eksistenser, der gennemgår forskellige udfordringer i hverdagen.  I begyndelsen er de ensomme og lidt lukkede. Men de finder hinanden, får ægte venskab, holder sammen, udvikler indre styrke  og mod til at stå i mod både hverdagens drillerier, frygt, ensomhed og diagnoser samt den onde Molks skumle planer. Bogens temaer og budskaber er meget vigtige og relevante og vækker stof til eftertanke.

Jeg har aldrig læst en bog som denne før.  Den er total original, crazy, finurlig og opfindsom.  Den vækker helt sikkert lysten til at vide mere om universet, planeter og dinosaurer.  Forfatteren Søren Juhler har en enorm fantasi og er fuld af sjove indfald og uforudsigehed.  Søren Juhler udviser gennem sine personer stor viden om, hvad det vil sige, at være en ung teenager med alle de mærkelige tanker og følelser, der er knyttet til den alder fx er det så rørende og hårdt at læse, at Lucy, i begyndelsen af bogen, tænker, at hun bare har lyst til at forsvinde.  Men de unge personer i bogen kæmper også med fx ADHD, autisme og frygt.  Alt dette giver stof til eftertanke og jeg tror, at det er godt og lærerigt for unge at læse denne bog, så de får indsigt i , at de ikke er alene og at det er normalt at have nogle udfordringer i den alder.  Og det er vigtigt at understrege, at bogen slet ikke er trist, men derimod sjov og underholdende.  Som Dante siger:"varm kakao er den bedste medicin, når verden driller "( side 47).

Både Dante, Lucy, Storm og Xana kommer ind i mit hjerte i løbet af historien.  DANTE: er meget intelligent og passioneret omkring viden især planeterne og dinosaurer.  Han er så sød og hjælpsom og er ikke engang bange for at gå ud i mørket helt alene for at lede efter Lucy og han tackler hendes lidt specielle adfærd virkelig godt. Jeg er vild med hans afhængighed for varm kakao til at dulme nerverne og opnå indre ro.
LUCY: er den nye pige i klassen, som er blevet smidt ud af sin gamle skole.  I begyndelsen fremstår hun som lidt uligevægtig og med kort lunte, temperament og manglende lyst til at være i selskab med med andre eller knytte venskaber.  Hendes forældre virker ligeglade med hende. Men hun udvikler sig rigtig meget i historien i positiv retning, idet hun åbner sig, lærer at tro på at hendes nye venner vil hende det godt.  Hun lader dem komme ind i sit hjerte og giver endda krammere og holder i hånden og græder glædestårer.

STORM:  er ret bange af sig i begyndelsen.  Han tør ikke engang at skrive hele sit navn på en væg, kun bogstaverne Tor. Men i løbet af historien undergår han ligeledes en stor forandring, glemmer alt om sin frygt og udviser det største heltemod og beskyttertrang overfor sine nye venner.

Jeg er vild med, at bogen ikke kun er action/ spænding, men at der også er mere rørende øjeblikke og passager, hvor man virkelig kan mærke personerne og de kommer tættere på hinanden.  Dette er meget vigtigt, da det er med til at give bogen balance og dybde ( jeg håber, at der kommer en anelse mere af sådanne passager i næste bog, da det beriger bogen og læseoplevelsen ). Jeg er fx vild med scenen i bondehuset, hvor Dante finder Lucy og de snakker og hygger, sidder ved bålet og senere, da hun får varm kakao hjemme hos ham og han åbner sig og fortæller om sine passioner mm. Krammescenen mellem Storm og Vera.
Der er også meget humor i bogen. Jeg er helt vild med Lucys kommentar om badeværelset: "På den anden side af væggen lød et hvin. Føj for satan ! Så hellere både i søen. Lyder det fra Lucy.  Hun har nok aldrig set det baderum før
 ( s. 21 ).

Jeg ville gerne nævne mange flere scener, men jeg vil ikke spoile handlingen for meget.

Læs denne bog, men husk at spænde sikkerhedsselen godt for der er virkelig fart over feltet og man ved slet ikke, hvilken drejning historien tager...

Jeg giver denne bog 5.5 stjerner ud af 6 mulige.

Bogens forside er så flot.  Den blå farve er magisk og bogen lyser faktisk nærmest ligesom de blå krystaller i historien.  Forsiden og illustrationerne i bogen er lavet af Bob Katzenelson.  Bogen er udgivet hos Byens Forlag .  Tusind tak for anmeldereksemplaret.

Søren Juhler har arbejdet som journalist for TV2 i 25 år. Dette er hans debutroman.  Der kommer også en efterfølger til denne bog .

Skrevet af Youlooklikeabook