Blodarv af Haidi Wigger Klaris


 Blodarv (sort måne) skrevet af Haidi Wigger Klaris.  
Udgivet 2020.  300 sider . Forlag: Tellerup.  Fantasy for unge og voksne. 

*Reklame/ anmeldereksemplar 

Bogen handler om den 17- årige storbydreng Connor.  Han har lige mistet sin mor og skal nu bo hos sin hidtil ukendte moster Maryann og sin morfar i den lille by Mossy Creek.  Connor får hurtigt nogle gode venner på sin nye skole og hans moster er også sød og imødekommende.  En dag, da han tilfældigvis går tur på kirkegården, møder han den søde og dragende Amelia.  Der er gensidig tiltrækning og store amoriner i luften og de indleder kort efter et forhold.  Men der går ikke lang tid, før Connor bliver klar over, at byen har nogle meget strenge regler med hensyn til brug af pc og mobiltelefoner og ydermere gemmer på nogle store mørke hemmeligheder, som ganske gradvist afsløres.  Hvad er det byen skjuler og hvorfor? Hvad er der sket i fortiden? Hvad foregår der i virkeligheden under overfladen?

Blodarv er en total nervepirrende, spændende, fængende, uhyggelig, romantisk og overraskende pageturner.  Forfatteren er en sand mester til at skabe og fastholde en total dragende, gyseragtig og mystisk stemning, så ens øjne forbliver limet til siderne og man glemmer fuldstændig tid og sted.  Bogen læser nærmest sig selv og man glemmer helt at trække vejret på grund af den intense spænding. Man må bare læse videre og har en konstant higen efter at vide mere og få afdækket sandheden. Der er alt fra en helt ny begyndelse, ny familie og familiebånd, ægte venskab, dejlige rørende varme minder, betagende storslåede naturbeskrivelser, store mørke hemmeligheder, manglende mobilsignal, sorg, trusler, flugt til ung intens kærlighed med max tiltrækning, sultne blikke, berøring og hede kys, så man får hjertebanken og føler, at man selv er en forelsket tryllebundet teenager igen. 

Jeg er vild med denne bog.  Jeg var total opslugt fra begyndelsen til den enorme cliffhanger slutning, som nærmest efterlod mig med abstinenser for at have bog 2 nu. Det er tryllebindende topunderholdning på flere niveauer. 


  Forfatteren Haidi Wigger Klaris er rigtig god til at leve sig ind i den unge Connors tanker og følelser (Det er første gang, at hun har en mandlig hovedperson). Man kan virkelig mærke ham både hans sorg ( men det er aldrig for meget), forelskelse og frygt. Han føles naturlig, ægte og nuanceret. Han har haft et dejligt, nært, varmt og sjovt forhold til sin mor. Det beskrives så man kan se det for sig. Det er meget spændende,  nervepirrende og rørende at følge Connor på sin "rejse "/ denne nye begyndelse i en helt ny by og hos en helt ny familie, som han slet ikke kendte til: "Jeg stirrede ud ad vinduet og prøvede at fortrænge, hvor jeg var på vej hen. Markerne var blevet erstattet af en rå og frodig natur.  Høje nåletræer stod langs landevejen, og inde bagved anede jeg en flod, som reflekterede sollyset.  Da vi kørte forbi et stort udskåret træskilt som markerede bygrænsen, bed jeg tænderne hårdt sammen.  Nu var der ingen vej tilbage ". I dette citat føler jeg nærmest, at naturen er en beskrivelse af handlingen i bogen.  Forfatteren er så genial. Og man kan tydelig mærke, at noget stort er på vej... Men hvad?

Man keder sig ikke i et sekund , fordi forfatterens skrivestil gør, at man hele tiden føler, at der er noget stort på vej og at man ikke kan vide sig sikker med hensyn til, hvad der sker, hvem man kan stole på og hvad de skjuler.  Connor er høflig, modig og står ved sine følelser, da han møder Amelia: 
"synet fik mig næsten til at glemme at trække vejret og jeg slap hende ikke ikke med blikket imens jeg gik ned ad den asfalterede vej... følelsen af den bløde mund mod min fik mig næsten til at glemme hvad jeg havde oplevet tidligere " ...( side 251)

"Amelias øjne strålede om kap med solen "  ( så smukt og rørende)

 Jeg er vild med, at han er god til at være kritisk og eftertænksom overfor, hvad han hører om folk og situationen i byen.  Han udelukker ikke nogen fra sin omgangskreds på grund af andres meninger eller fordomme om dem. Han vil gerne danne sine egne indtryk.  Han lader sig ikke true eller skræmme, fordi nogle har bestemte holdninger. Han følger sit hjerte og intuition.  Det synes jeg, man kan lære meget af og Connors historie efterlader helt klart et indtryk på mig. Selvom Haidi Wigger Klaris selv har udtalt, at hendes bøger generelt ikke har noget budskab. Så synes jeg, at denne historie rører mig og helt klart giver stof til eftertanke både mht personerne og byens regler mm. Bogen handler om "human nature "og identitet.  At starte forfra et helt nyt sted, tilpasse sig og knytte bånd  ( og give slip på det man havde og det man kom fra) men samtidig være i stand til at holde fast i hvem man er, ens minder, og hvad man tror på. At følge ens hjerte og ikke lade andre forhindre en i det. Prøve at stå fast også selvom store hemmeligheder og store gulvtæpper bliver revet væk under ens fødder og de ting, man troede man vidste måske ikke er helt sande.  Denne bog er ikke kun topunderholdning med en spænding som grene, der vokser sig længere og længere hen mod dig og til sidst omslutter dig.  Man kan også lære meget af denne bog.  
Denne bog har mine varmeste anbefalinger. Den fortjener en film og jeg håber, at den bliver oversat til engelsk, så alle kan få glæde af den. Denne bog er bind 1 i en trilogi.

Jeg giver denne bog 5.5 meget store stjerner ud af 6.

Årsagen til den lille halve manglende stjerne er, at jeg synes handlingen går lidt hurtigt hen mod slutningen. Der mangler en anelse detaljer i hændelsesforløbet. Jeg må dog understrege, at jeg er vild med selve slutningen.  Den er så overraskende og spændende.

Den flotte dragende og mystiske forside er lavet af den dygtige Danielle Finster.  Jeg er helt vild med den. Der er ligeledes et flot kort, som er vigtigt for handlingen...læs bogen for at vide mere.


"...Solens stråler kæmpede for at trænge igennem de filmbelagte ovenlysvinduer ".  Jeg tolker disse  linjer som, at byens hemmelighed er så mørk, at solen må kæmpe for at trænge igennem for at afdække den....  Læs den . Den er så god .

Tusind tak for det meget flotte anmeldereksemplar til Haidi Wigger Klaris og forlaget Tellerup.

Se ligeledes Instagram @danskfantasy, der har lige den 16.september 2020 været et meget spændende #interview  med Haidi Wigger Klaris om hendes forfatterskab og hendes nyeste bog Blodarv.  

Der er ligeledes en helt ny spændende Youtubevideo, hvor Haidi Wigger Klaris og Sidsel Katrine Slej taler om deres nye bøger. 

Haidi Wigger Klaris første bogserie Skyggernes bog er oversat til engelsk. Det er ligeledes en rigtig spændende bogserie, som jeg nød at læse.  Men jeg synes, at Haidi har overgået sig selv i denne nye bog . Jeg er helt vild med hendes stil. 


Skrevet af Youlooklikeabook


Læs gerne mit interview/ livestream med Haidi Wigger Klaris samt min anmeldelse af Skyggernes bog her på bloggen.

Kommentarer

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva