Ravnenes hvisken af Malene Sølvsten ( boganmeldelse)

Ravnenes hvisken 1. Udgivet 2016.  707 sider.  Forlaget Carlsen.  Genre: fantasy for unge og voksne.

Bogen handler om 17-årige Anne.  Hun er vokset op på børnehjem og hos plejefamilier og har ikke rigtig haft nogle venner.  Nu bor hun for sig selv og er lige begyndt i gymnasiet.  Her møder hun søde Luna og Mathias, som, til hendes store overraskelse, bliver hendes gode venner.  Men der er også gamle fjender på gymnasiet.  Anne er ikke en helt almindelig gymnasieelev.  Hun kan nemlig se folks fortid og fornylig er hun begyndt at have samme intense drømmesyn hver aften, hvor hun ser en ung kvinde blive kvalt med en lædersnor om halsen.  Hvad betyder drømmen? Er det allerede sket ? Pludselig begynder rødhårede piger at blive fundet døde i omegnen.  De er alle blevet kvalt med en lædersnor.  Kan Anne nå at redde den næste pige, der bliver dræbt, hvis hun kan nå at afsløre morderen? Sideløbende afsløres det gradvist for Anne, at hun ikke er den eneste, der har særlige evner . Der findes væsener , som selv hun ikke kunne have forestillet sig fandtes.  Er Anne tryg? Hvem er hendes sande venner og hvem er hendes fjender?

Allerede i de første linjer suges man ind i bogens univers og direkte ind i Annes skræmmende drømmesyn.  Bogen er nervepirrende, krimiagtig, rørende, spændende, humoristisk, hjertevarm og romantisk.  Man kan se alt tydeligt for sig og man keder sig ikke i et sekund. Der er alt fra mordere, hekse, spøgelser, halvguder, halvjætter, jætteulve, særlige eliksirer, magisk gudeblod, farlige blodtraktater, beskyttelsesbesværgelser, brutale rørende minder, hede intense kys, stor forelskelse, intens flirten, ægte venskab og sammenhold til store hemmeligheder, overraskelser og genialiteter, så man bliver blæst helt bagover .

Jeg er vild med den måde forfatteren har flettet den nordiske mytologi ind i historien både i form af virkelige karakterer, i dialogen og selv i undervisningen i gymnasiet.  Hun har formået at skabe et helt fantastisk univers, historie og handling, som endda foregår i den "virkelige verden". Alle de forskellige komponenter er afmålt i den præcise rette dosis, så de til sammen skaber den perfekte blanding og Malene Sølvstens fantastiske fantasi og geniale evne til at holde styr på det hele og flette det sammen er eminent og skaber en fantastisk læseoplevelse.  Ens øjne er limet til siderne.  Spændingen er konstant i top og det er uforudsigeligheden også. Denne historie er ikke kun fantastisk underholdning, men rummer ligeledes virkelig gode budskaber, som giver stof til eftertanke. Ravnenes hvisken bog 1 er en bog, hvor anderledes/ skæve eksistenser finder sammen, holder sammen, hjælper og støtter hinanden.  Alle har ret til at være her, uanset om de er lidt specielle.  Dette er et rigtig budskab.

Jeg er vild med personskildringerne.  De er dybe , nuancerede, spændende og rørende.  Anne kommer hurtigt ind i mit hjerte pga hendes dejlige og ofte humoristiske fortællerstil. Anne har en meget rørende historie.  Hun har haft et hårdt liv og ikke rigtig haft nogle venner.  Hun har levet som en lidt indelukket enspænder og holdt sig lidt væk fra folk pga hendes evne og tidligere dårlige erfaringer.  Hun udvikler sig meget i løbet af bogen ( dette kan jeg rigtig godt lide). Hun lærer at lukke folk ind i sit hjerte , betro sig til dem, fortælle dem sandheden om sin evne og fortid. Hun får rigtige venner og giver dem endda krammere og nyder det. Hun sætter andres liv før sit eget . Hun er en ægte heltinde; intelligent, modig, kampklar og så har hun ovenikøbet også humor og følsomhed.  Jeg er vild med Anne og hendes personlighed, også den måde hun tør at tale til fx Od og Lunas forældre.  Det er så sjovt, lidt nervepirrende og forfriskende.  Hun er helt sin egen og hun føles så ægte.

Jeg er ligeledes vild med MATHIAS Han er den sødeste og mest hjælpsomme ven . Han er er beskyttende og  lyttende. Det er så sjovt, at han pga at hans mor er frisør er så god til makeup, masker og hårstyling.   Selv han, som er så god, gemmer på en dyster hemmelighed, og dette er så spændende og er ligeledes med til at gøre ham til en nuanceret og ægte person.  LUNA er så varm, sjov, forfriskende og sprudlende på en god måde.  Hun har de sejeste evner og god selvtillid. Hun er med til at åbne Anne op og lære at stole på mennesker  og deres oprigtige godhed  ( når den er der ). Hun er derfor en meget vigtig  person i bogen sammen med Mathias .
Malene Sølvsten har skildret sine karakterer så godt, at de føles som om de er ens egne venner.  De tre venner har et skøn dynamik og humor og kalder endda sig selv for " de tre freaks. Jeg er vild med denne passage, da Luna siger: " De bedste venner er dem, der ikke stiller en masse spørgsmål. " "præcis," fortsatte jeg . " De hjælper bare med at flytte liget og spørger aldrig til det igen ".

Ydermere er jeg helt vild med Varnar, Od og Arthur. VARNAR beskrives så lækkert, mystisk og rørende.  Hans fortid går lige i hjertet på en . Man holder så meget af ham. Jeg håber meget , at han fortsat bliver en del af historien i bog 2.  Det er så utrolig sjovt og romantisk, da Anne tror, at hun endnu engang skal have sit skræmmrnde drømmesyn.  Men så istedet har en såkaldt Ridderfantasi: " Du fredsens.  Jeg havde forvildet mig ind i en ridderfantasi.  Jeg havde godt nok bedt om en rar drøm, men det her var for plat.  Manden vendte sig. Det var Varnar....så smilede han og smilede varmede mig mere end ilden i kaminen.  I to lange skridt var han henne ved sengen...da hans læber næsten rørte mine , sagde jeg en halvkvalt lyd. I det samme blev jeg trukket ud af drømmen " ( s. 106- 107) . Jeg er vild med alle de romantiske passager i bogen  også dem, der kun er en drøm.

OD: er inkarneret fantasy.  Han beskrives meget gudeagtigt, mystisk, tiltrækkende og med et intenst  blik, som er dragende og hypnotiserende.  Han har et stort hjerte og har gjort virkelig meget for at beskytte Anne. Han er så mægtig og alligevel finder han sig i Annes uhøflige ord gang  på gang.  Jeg er vild med det ping pong spil , der er mellem Anne og Od .  Det er så underholdende.  Man higer efter at vide mere om Od. Han er en utrolig spændende karakter.

ELIAS: er mystisk, ekstrem flirtende, vild med kvinder, umættelig og vægelsindet.  Hans personlighed er både spændende og irriterende.  Hsn har en skyggeside og man kan ikke helt regne ud, hvilken side han er på.  Men man higer efter at kende hele hans historie og hvad der præcis har gjort , at han er som han er nu. Han bliver meget levende beskrevet .

Jeg er ligeledes helt vild med MONSTER Han er så underholdende, dejlig og sjov.  Jeg tror, at alle der har læst denne bog vil have en hund som Monster. Allerede på de første sider, siger Anne sjove ting om ham: "Den hund lod til at have en meget u-hundeagtig interesse i mit tøj. Og måske tillagde jeg ham nogle egenskaber, han umuligt kunne besidde " ( side 14). ( jeg er vild med ordet " u-hundeagtig "). Efterfølgende passage er så sjov og rørende: Jeg gik mod Frank's for at hente dagens ration af hundemad.  På vejen refererede jeg min samtale med Grethe til Monster.  Det er åndssvagt at tale med en hund, men selv jeg har brug for at tale med nogen" ( side 89) . Monster  har en stor plads i Annes hjerte. Og jeg tror, at mange, der har husdyr snakker med dem og at det får dem til at føle sig mindre ensomme.  Samt føle at de har en ven.   Jeg er vild med passagerne, hvor Anne og Monster kommunikerer.

Der er også flere smukke passager  fx : " forlygterne lyste ud i luftrummet over det stejle drop ned til stranden langt under os. Elias slukkede lygterne, og dybet forsvandt fra mit synsfelt.  Jeg trådte ud på den mørke parkeringsplads, hvor vinden ruskede i min kjole, og det føltes, som om min hud blev sandblæst.  Jeg trak jakken tæt omkring mig. Det duftede kraftigt af hav, og jeg kunne høre mågerne skrige.  Lyden af brusende bølger lå som en konstant underlægningsmusik " ( side 242). Jeg er vild med den passage . Så velformuleret.

Dette er en uforglemmelig bog og rørende historie om ægte venskab og sammenhold, enormt mod og viljestyrke.  Om at turde give slip på sine dårlige erfaringer fra fortiden og lære at åbne sig overfor ægte venskaber og kærlighed.  Tro på at man er elskelig og værdifuld, på trods af at det ikke er det man har fået at vide tidligere . Anne skulle aldrig været blevet kaldt ugly Anne  ( ingen skal  nogensinde tro, at de er ugly Anne ) .

Jeg giver denne bog 6 stjerner ud af 6 mulige.

Jeg læste bogen for første gang i 2016 , lige da bogen udkom . Der var jeg også helt vild med den . Det er en fantasybog på internationalt niveau.
Bogen er oversat til islandsk og udkommer også snart på tysk.  Den fortjener at kunne blive læst af alle.

Den flotte forside er lavet af Mette Breth fra Brethdesign.   Hun har kreeret alle forsiderne på ravnenes hvisken bøgerne og hun endda lavet en hel linje med Ravnenes hvisken produkter, som hun sælger på www.overlapp.dk.  Der er alt fra bogmærker, krus, t shirts, dørhængere og plakater.

Bogen er ikke et anmeldereksemplar.

Skrevet af Youlooklikeabook.