Interview med Louise Haiberg

INTERVIEW med fantasyforfatter Louise Haiberg.
Louise Haiberg er født i 1983. Hun har skrevet Dæmondræberen-serien, Dinea, novellen Sort forbandelse og serien Dødverden.

Jeg har stillet Louise Haiberg 10 spørgsmål.

1.Hvorfor har du valgt at skrive fantasy?
Det er et svært spørgsmål.  Det har altid været den fantastiske genre, jeg godt kunne lide at skrive i. Fristile i skolen var det bedste, for der skulle jeg ikke rette ind efter andet end mine egne ideer.  Det var historier om varulve og hekse.  Jeg prøvede at skrive socialrealisme og horror, men det var fantasy, der vandt mit hjerte . Jeg kan ikke helt sige hvorfor.  Måske er det magien, friheden, ingen andre grænser end dem , man skaber for sig selv. Det er nok også det, der er fascinerende ved fantasy.  Den kan tage dig på rejser til helt nye steder, helt nye verdener, give et magisk skær, selv mens dens bearbejder problemstillinger fra virkeligheden.  Når jeg skriver på en historie, er jeg den første til at besøge den nye verden.  Det er for mig som en fortryllelse.  Uanset hvor rig du er eller hvor mobil, kan du rejse med fantasy.

2. Hvordan og hvor bliver du inspireret til dine bøger?

Alle vegne.  Kort sagt.  Jeg tænker lidt på min hjerne som et gigantisk hukommelsesstativ fyldt med reoler . De indeholder alt, hvad jeg har oplevet.  I midten af arkivet står et skrivebord, som er lige så rodet som mit virkelige skrivebord og af og til lander ting fra arkivet ovenpå hinanden og bliver til en idé. Det er ikke nødvendigvis ting, der passer sammen, men det gør de for mig. Der kommer en magisk gnist.  Inspirationen til Dæmondræberen kom, fordi jeg i en periode havde set mange film og serier/ læst bøger om faldne engle og vampyrer og kom til at tænke på, hvorfor de altid var så torturerede af deres fortid, hvis de havde forbedret sig . Hvorfor ikke én, der stadig huskede sin fortid, men ikke lod sig tynge af den .
DINEA: blev inspireret af en sang og en Wikipedia side, hvor der stod, at der førhen var noget helt andet, end vi ser dem som i dag . Man frygtede dem, beskyttede sig med jern og de var blandt andet kendt for at lokke og kidnappe folk. Dinea indeholder også lidt erfaringer fra mit eget liv. 
DØDVERDEN: ideen til Dødverden dukkede op, da jeg kiggede på inspirationsbilleder til Dinea og kom til at tænke, at vampyrer og elvere på mange punkter mindede om hinanden.
Min kommende roman blev inspireret af en fiktiv comic i CSI.  Den har intet med den at gøre.  Det var blot det billede, jeg havde i tankerne, som gav ideen. En kvinde omgivet af mørke ... et lys der beskytter alle andre... mere kan ikke blive afsløret nu.

3. Hvornår vidste du, at du ville være forfatter? Fortalte du det til nogen? Hvordan reagerede de?
Jeg vidste det, da jeg var 11 år cirka.  Nej, I starten fortalte jeg det vist ikke til nogen.  Jeg tror først, at det var omkring 14- 15 års alderen, at jeg delte mine historier med nogen.  Som 20-årig var jeg dog ikke sky for at fortælle , at jeg ville være forfatter.  Og der kan jeg huske, at en person faktisk kaldte mig sær, da jeg havde fortalt det . Jeg tror, at det var der jeg besluttede mig for, at det var en god ting at være sær.  Vi skal alle drømme uanset, hvor sært det er .  Mine forældre har aldrig talt imod mine drømme , men jeg tror nu stadig, at de lige så overraskede som mig, da jeg blev udgivet.  Det kunne godt være, at jeg i årevis havde sagt, at jeg ville blive forfatter, men at sige det  er ikke set samme som, at det sker .

4. Hvordan begyndte det, da du blev udgivet første gang?
Min debutroman var Oprører- Demondræberen 1. Den består af 2 dele og den første skrev jeg på cirka 3 måneder. Oprindeligt var det ikke meningen, at den skulle være andet end en historie, men mens jeg skrev pp del 1, fik jeg ideerne til del 2. Mens jeg skrev del 2, havde jeg sendt del 1 til Tellerup og da jeg manglede 10 kapitler af dem 2, ringede min kommende redaktør.  Tal lige om at føle et sus i maven . De kunne lide historien, men syntes ikke den var helt lang nok.  Derudover kan jeg stort set ikke huske, hvad vi snakkede om. Men jeg kan huske, at jeg fortalte, at jeg var i gang med at skrive del 2 og kun manglede 10 kapitler.  Ork, intet problem.  Jeg kunne sende del 2 til hende om 10 uger . Det var først,efter vi afsluttede samtalen, at panikken ramte. Jeg havde pludselig 10 uger til at skrive 10 kapitler og redigere hele del 2.  Åh, gru. Mendet lykkedes og jeg fik kontrakt på Oprører, som bestod af både del 1 og 2. Det var en drøm, der blev til virkelighed.  Andet kan ikke beskrive det. Og da jeg stod med min første bog i hænderne, et år efter jeg afleverede kontrakten på den, var jeg et stort smil.  Jeg smilede så meget, at jeg fik kramper i kæberne, men kunne slet ikke holde op.  Og drømmen fortsatte, da jeg så bogen i en boghandler, da jeg mødte folk, som havde læst den og faktisk kunne lide den .

5.  Hvordan er din skriveproces?
Hi hi, langvarig.  Når jeg får en idé, ligger den gerne og simrer lidt i mit hoved.  Jeg skriver den ikke altid ned, for hvis den er god nok vil den vokse.  Hvis ikke forsvinder den. Næste skridt  ( måske flere år efter ) er, at jeg skriver en synopsis.  Dette kan være hjernrvrider alt efter, hvor meget jeg allerede har udtænkt for her skal jeg have hele historien kogt ned til et kort stykke .
 Næste punkt involveret en skabslåge  og en masse post-its  eller lapper papir, som jeg skriver en kapiteloversigt på.  Disse bliver efterfølgende skrevet ind på computeren og udvidet, så de er en blanding imellem en kapitel og en afsnitsoversigt.  Jeg laver personkarakteristik og finder inspirationsbilleder.   Først nu er jeg klar til at skrive.  Det gør jeg i hånden.  Jeg har en skrivebog, hvor jeg skriver den første kladde.   Jeg taster løbende kapitler ind på computeren og nusser om dem.  Indskrivning og nus er redigering.  Når jeg er færdig med at skrive hele første udkast, bliver der redigeret mere og lidt til .

6. Hvornår bliver du mest inspireret?
Jeg plejede at skrive mest om aftenen/ natten, men jeg har regnet ud , hvordan jeg også gør det om dagen.  Det har noget at gøre med , at jeg skal vide, at jeg ikke bliver forstyrret.  Ideer kommer dog til mig på alle tidspunkter af dagen.  Ofte har de en tendens til at dukke op lige før jeg skal sove.  Og så må jeg stå op for at skrive ideen ned ellers glemmer jeg den.  I går fik jeg eksempelvis en idé, da jeg var gået i seng, men besluttede mig for, at jeg godt kunne huske den. Nope, jeg havde glemt den. Den var sikkert genial !

7.  Er der nogle madvarer eller lignende, som du skal have i nærheden, når du skriver?

Ja. Jeg plejer altid at støvsuge huset for kage og slik  ( alt sødt fungerer).  Jeg kan tømme et glas  bolsjer under en skriverunde.  Dog synes Jeg, at det er irriterende  at afbryde skriverytmen for at spise ( kommer til at mangle en hånd, når jeg taster ind )  og andre gange glemmer jeg at spise, når jeg bliver meget opslugt .Jeg  skal helst fodres regelmæssigt  ellers bliver jeg til en Gremlin.  Jeg drikker også ofte, hvad jeg lige kan finde.  Har dog en svaghed for kaffe og sodavand.

8. Hvilke fantasybøger er du vild med ?
Jeg er faktisk en vildt kritisk læser, hvilket også er årsagen til, at jeg sjældent rater bøger på goodreads.
En femstjernet bog  skal være unik og ikke til at slippe, den skal få mig til at tude, grine, gøre mig rasende og frustreret, få mig til at blive forelsket i historien.  Den skal  fortrylle mig:
LOUISE H. 'S  YNDLINGSBØGER : Sagaen om dødens port  af Margaret Weis og Tracy Hickman ( Det er 13 bøger).
Kragens kald og det korrupte rige af Leigh Bardugo.
Ravnedrengene  af Maggie  Stiffwater.   A Throne of glass serien af Sarah J Maas.  Black dagger brotherhood.

DANSKE FANTASY- favoritbøger:
Tågespind af Signe Fahl ( Det er den bedste i år)
Dragernes  konge af Carina  Evytt  og Pernille Eybye.
Inkarnation af Pernille L Stenby
Grænsen til Trafallas af Julie M Day
Elementprøven af Julie Midtgaard

9.  Hvilke fantasy film eller serier kan du godt lide ?

Ja.  Jeg fortrækker i hvert fald ofte film eller serier med det lidt mere overnaturlige.  Min smag gælder ofte mod det lidt mørkere, så der er Got ret perfekt.
Film: Serenity, The Mummy, Avatar, Equilibrium, Constantine, Edward Saksehånd, corps bride, Adams family.
Serier: supernatural, big bang theory, criminal minds, carnival Row, Lucifer, The umbrella company.

10. Er du mest til skov eller strand?
Begge steder har deres charme.  Stranden med sand, søskaller, mågeskrig  og den særlige lugt af hav.  Skoven er skøn på en anden måde.  Roen, hvor man næsten kun kan høre vinden i bladene, duftene, muligheden for at få et glimt af vilde dyr og tørre blade, der knaser under fødderne om efteråret...

Tusind tusind tak til forfatter Louise Haiberg for, at hun ville svare på alle mine spørgsmål.  Det har været nogle utrolig spændende, underholdende og sjove svar .  Samt mest af alt en meget berigende og interessant oplevelse at få lov til at komme så tæt på. En uforglemmelig oplevelse, som jeg er meget taknemmelig for.

Jeg vandt en bog af Louise Haiberg til live på @danskfantasy om stærke kvinder i litteraturen ( læs gerne mit referat her på bloggen) og tænkte at det samtidig ville være en fantastisk mulighed for at interviewe den dygtige Louise Haiberg og skrive dette indslag. Jeg måtte selv vælge en af Louise Haibergs bøger.  Det var et svært valg.  Men jeg valgte Dinea . En anderledes og mørk kærlighedshistorie imellem Dinea og feen Lucien.   Jeg glæder mig meget til at læse den.

Live den 20.august om stærke kvinder i litteraturen var både med Louise Haiberg, Julie M Day og Pernille L Stenby. Det var utrolig spændende og underholdende at se. Læs gerne mit referat af live her på bloggen.

Skrevet af Youlooklikeabook  28.august 2020.




Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva

Interview med Heidi Keller