Den Sidste alliance af Julie M Day ( boganmeldelse)

Den Sidste alliance skrevet af Julie M Day ( boganmeldelse)  udgivet 2019. 656 sider . Genre: fantasy

Otera og Galio vil gøre alt for at vinde kampen over Victorlianerne.  De prøver endda at genoplive selveste Kruux og med en ofring lykkes det.  De indleder krigen og deres hærgen af uskyldige elvers landsbyer.  Trafallas har brug for Grace.  Men Grace må følge sit hjerte og opsøge skyggernes hersker Morfildor for at få Zachos tilbage.  Overraskende insisterer Ethellion på at tage med hende og beskytte hende.  Det bliver en meget farefuld rejse fuld af overraskelser.  Kan Grace nå at få Zachos tilbage og samtidig redde Trafallas? Hvad er prisen? Hvad opdager Grace i Nord og får hun fat i skriftrullen? Det er i allerhøjeste grad kampen mod tiden og mod det onde . Eventyret i denne bog er endnu vildere, end man nogensinde kan forestille sig.  Der er alt fra forstenede elvere med lysende øjne, underjordiske creepy væsener, ildspyende drager, ødelæggelse, bagholdsangreb, hule træer, skræmmende drømmesyn, genial snilde, svære valg, venskab, sammenhold, kærlighed, hemmelighederog overraskelser så store, at man bliver blæst helt bagover.

Allerede i de første linjer suges vi ind i bogens univers og direkte ind i den onde Oteras tanker: "hun vandrede frem og tilbage i hvileløse cirkler. Lige bag facaden ulmede utålmodigheden, hvor den truede med at bryde igennem og briste det kølige overblik, som hun selv måtte påtage sig - påtage sig for at bibeholde respekten og bevise, at hun i sandhed var den udvalgte til at lede dem alle..."( s. 12)

Der er skruet endnu mere op for uhyggen og spændingen.  Man bliver helt blæstbagover af alt i denne bog.  Alle de allerbedste fantasyelementer er samlet i en bog.  Julie M Day har overgået sig selv og mine forventninger. Dette er et unikt mesterværk i samme liga som Eragon og Ringenes herre. Der kommer helt nye afsløringer frem i lyset, som man slet ikke kunne forudsige. Der tilføjes endnu flere spændende væsener, som I den grad får spændingen til at stige og man får alle de svar, som man higede efter  fx hvem er Freddy? Hvem er Graces familie? Hvad skjuler Ethellion og Zachos? Dette er ikke kun en af de mest spændende fantasybøger, men det er også en smuk, rørende og hjertevarm historie om enorm viljestyrke, mod og kærlighed, som er kommet helt ind i mit hjerte og har gjort et stort indtryk på mig.  Jeg ønsker ikke at forlade Trafallas.

Grace er i denne bog nu blevet en kick-ass heltinde.  På trods af det skete med Zachos, så har hun fået så meget viljestyrke, kampgejst og endda beskyttertrang  ( hun forsvarer Geiwel så fantastisk i en af scenerne.  Wow! ) Hun er vokset så meget og det er hendes magiske evner også.  Grace forårsager den vildeste magi og får det nye tilnavn "flammekasteren " . Grace er blevet meget mere udtryksfuld og jeg er helt vild med, at hun ytrer sin ærlige mening midt under et møde med herskerne og de lytter til hende og tager hende alvorligt.  Så sejt . Men hun har stadig sin følsomme side også, som vi kender så godt og som gør hende menneskelig og mere ægte.  Som er med til at gøre hende mere nuanceret og ikke kun en ensidig superheltinde uden fejl.  Grace har i høj grad været på en dannelsesrejse.  Hun kom helt alene og startede forfra et helt nyt sted .  Og se hvad hun kan nu.

Jeg er også helt vild med Ethellion . I denne bog kommer man endda ind i hans sind, tanker og følelser også.  Wow, jeg fældede nogle tårer der, hvor han var fortælleren.  Han er så sød, dejlig, uselvisk og selvopfrende.  Han er endda høfligt og forstående, når Grace er helt urimelig. Og han har en dejlig humor .

Kundora er også så dejlig.  Hun er en inkarneret fantasyperson.  Og hun kan se sejeste ting/ moves, som man slet ikke kunne forudsige og så synger hun som en engel . Hende kunne jeg godt tænke mig, at der kom en lille bog med . Den kunne være så spændende...en såkaldt prequel...

Morfildor er også så sej, spændende, overraskende, creepy og mystisk.  Scenerne med ham er så nervepirrende, fordi man slet ikke ved, hvad man kan forvente.  Jeg er også vild med drømmesynene.  De er bygget så godt ind i historien.  Man tænker ikke over det . Men suges ind i dem og ser dem for sig som skræmmende film.

Drømmesynene er så overraskende, intense, afslørende, skræmmende og rørende og de er flettet perfekt ind i resten af bogens handling.  De er så velbeskrevet, at man ser dem som en film for sine øjne.

Bogen er ligeledes spækket med spændende actionscener og pludselige skræmmende overraskelser: " jeg havde netop rakt min arm frem over den løse jordbunke, da en bleg hånd stak op gennem jorden og greb mig om armen...skraben og hvæsen lød fra jordbunken og inden længe stak to tynde arme op gennem jorden...da Det fik øje på mig, hvæsede det igen og afslørede sine spidse tænder...."
 ( s. 170 - 171 ). Man keder sig ikke i et sekund .

Denne bog indeholder så mange smukke passager.  Julie M Day er fantastisk med ord og formuleringer fx " Byen i klippen lå badet i sensommerens varme, flimrende lys. De store, ravgule blomster var som udslåede parasoller på mange af husmurene " ( s. 69) samt " Det var sidst på eftermiddagen . Solen var allerede ved at forsvinde bag bjerget, som byen var bygget på. Himlen var oplyst af tykke, orange stråler, der tangerede over i lyserød, og som mindede om hundredevis af maleriske penselstrøg..." ( s. 89)

"Da jeg kom op på dæk til havblik og den mest spetakulære solopgang, jeg længe havde set. Mod øst over horisontlinjen voksede en kugle af orangegul ild frem, stor og mægtig.  Skyernes underside var skrigende pink, baggrunden lignede, at den var draperet med solidt guld, og mørket fra natten trak sig tilbage, som var det blevet besejret..."
 ( s. 263) Wow. Der findes ikke ord til at beskrive, hvor smukke og poetiske disse passager er. Og bogen er spækket af dem.

Jeg er ligeledes helt vild med beskrivelsen af templet Eeniär . Den er fantastisk, smuk og tager pusten fra en .
Og den meget vise shaman, som Grace møder siger de klogeste ord : " fortidens ekkoer er hos os... Jeg kunne mærke tårerne trille, hvorfor føles de så så langt væk?  Fordi du leder efter deres fysiske form... blot fordi den fysiske form, som man kunne røre, ikke længere er, så betyder det Ikke, at denne er bort. Kun det, som øjet ser, er væk. Men aldrig det, man føler"... ( side 75)
Wow, så dybt, filosofisk og smukt.

Jeg ønsker ikke at sige farvel til Grace, Ethellion, Kundora, Fëra, Geiwel.  De er blevet som ægte personer for mig takket være Julie M Days formidable skriveevne, så har man som læser været igennem
hele følelsesregistret, sorg, glæde , forelskelse, frygt mm sammen med personerne.  Jeg er vild med intensiteten i bogen, som gør, at man virkelig kan mærke alt og se alt for sig . Man keder sig ikke i et sekund.  Man er helt opslugt. Dette er en uforglemmelig bogserie.

Spoileralert  !!  Selvom Jeg er helt vild med slutningen, så er det meget trist og mærkeligt, at jeg ikke længere kommer til at være i Trafallas univers.

Jeg kan godt forstå, at denne bog vandt årets YA i Horsens Posten i 2019. Wow.  Jeg håber så meget, at Julie M Day tager mig til Trafallas igen.  Bare en lille bog.  Denne bogserie har mine varmesteanbefalinger.  Læs den . Den er et mustread .

Jeg giver denne bog 6 store stjerner med max kryds og releoner.

Jeg håber, at Julie M Day skriver en såkaldt prequel til denne bogserie, hvor fx Graces mor , Freddy, Otera og Geiwel kunne være de forskellige fortællere.  Jeg kunne så godt tænke mig at vide endnu mere om dem, deres fortid og valg.  Det ville være så spændende.

Grænsen til Trafallas er illustreret af Per O. Det er nogle af de flotteste forsider/ mine yndlingsforsider. Julie M Day har selv tegnet de flotte kort, der er i bøgerne.

Tusind tak til søde Sophie Amalie @bogeventyrer for, at jeg måtte bruge dit superflotte og seje foto af en "brændende "himmel.  Fotoet passer perfekt til bogens indhold og Graces nye tilnavn som flammekasteren.

Julie M Day har lige udgivet en helt ny fantasybog den 25.maj i år . Den hedder Af blod og støv og er første bind ud af fire i Sagakvarteten.  Denne serie skulle være  helt anderledes end Trafallas.  Læs mit referat af online bogreception fra maj måned for at vide mere .

Julie M Day er på Instagram og har sin egen hjemmeside og nyhedsbrev.

Bogen er ikke et anmeldereksemplar.

Skrevet af Youlooklikeabook  august 2020.