Den halves arv af Julie M Day

Grænsen til Trafallas , den halves arv af Julie M Day

Udgivet: 2017.   466 sider .
Genre: fantasy for unge og voksne

Bogen handler om den 22-årige Grace.  Hun lever et helt almindeligt liv, bor hos sin søde faster Betty og arbejder i en boghandel.  Men en dag finder Grace en særlig lysende og varm skriftrulle med mærkelige tegn på. En mistænksom mand med ravgule øjne begynder at overvåge butikken og spørge efter en skriftrulle . Boghandleren Freddy findes død og pludselig midt om natten bortføres Grace brutalt fra sit hjem af Galio med de ravgule øjne.  Meget ilde tilredt vågner hun op i en helt anden verden , hvor den søde Fëra tager sig godt af hende. Men hvor er hun havnet ? Hvorfor er skriftrullen så betydningsfuld? Hvorfor er Grace blevet bortført hertil? Hvem er hun? Hvem kan hun stole på? Kommer hun nogensinde hjem igen?

Det er en spændende, dramatisk, eventyrlig, hjertevarm og hjerteskærende historie. Første del af bogen er præget af dybe hemmeligheder og mystik.  Man higer efter at vide, hvad der foregår. Forfatteren holder sin læser i net jerngreb af spænding på grund af hendes krimiagtige, velskrevne og fængende skrivestil, så ens øjne forbliver limet til bogens sider som en magnet i håb om at finde flere spor og afsløringer angående skriftrullen, boghandleren Freddy, Graces mor og det sted, som Grace er havnet. SÅ fra side 143 og frem kommer en hel perlerække af fantastiske afsløringer om elverriget Trafallas, dets historie, elverfolket, de strenge love og regler, magi og væsener. En helt ny og magisk verden åbner sig og et uforudsigeligt eventyr begynder gradvist at udfolde sig.  Der er alt lige fra smukke, farverige spektakulære natur-og bybeskrivelser, bjerge der kan åbne sig, underjordiske labyrintbyer, tigre, kæmpegribbe, flyvende bevingede løver, mosbegroede dræbervandvæsener, planter med dræberhjernegift, flugt, ren ondskab, drømmesyn, mystik, magi, stærke venskaber, omsorg og intens ægte kærlighed, der tager pusten fra en .

Forfatteren er en mester til at gengive personernes følelser og beskrive en stemning, der indhylder en fuldstændig som intens nybrygget kaffe; Man kommer igennem hele følelsesregistret: sorg, smerte, frygt, desperation, nysgerrighed og intens forelskelse.  Bogen indeholder en af de mest romantiske scener ( side 275- 281. Wow fantastisk). Samt både hjertevarme, hjerteskærende og  voldelige scener.

Jeg har læst mange bøger om elvere  og jeg er vild med, at Julie M Day har skabt sine helt egne slags elvere med lysende øjne og skinnende hud samt sit helt egen samfund ( med en spændende fortid, mystik, love og regler, væsener mm)

Grace er ikke en typisk stærk kick-ass hovedperson. Hun er derimod en sød, velopdragen, samvittighedsfuld, følelsesfuld og lidt skrøbelig ung kvinde, som brutalt rives ud af sin hverdag.  Hun er totalt ilde tilredt og efterlades i lang tid i uvidenhed og isolation i en verden, hvor hun ingen kender.  Hele hendes fundament og netværk er taget fra hende. ( NB! Det er dog vildt sjovt, at hendes veninde Jill side 23 bliver omtalt på følgende måde" men hende skulle man helst have i mindre doser"). Men hun er meget omsorgsfuld og lukker både Fëra, Kanthos og Zachos totalt ind i sit store hjerte. Hun udvikler sig meget gradvist, lærer nye egenskaber og tager til tider nogle modige skridt.  Jeg er fx fuldstændig vild med scenen på side 230, hvor hun rent impulsivt forsvarer sig selv ( så sejt ) " jeg væmmedes ved berøringen og uden at have tænkt tanken til ende hamrede jeg mit knæ - med al den kraft, jeg overhovedet kunne- op imellem hans ben. Stødet kom fuldstændig bag på han . Den unge mand knækkede sammen på stien foran mig...." og på side 367 udviser Grace det allerstørste mod.
Graces nysgerrighed er også så dejlig og forfriskende, men den er også risikabel fx kommer hun næsten til at røre ved en farlig plante, som indeholder dødelig hjernegift...
Jeg ser meget frem til at følge Grace og hendes udvikling i de næste bøger. 

Jeg er helt vild med den smukke  Zachos. Han er en nuanceret og kompleks person, som er stærk, maskulin og til tider har et dyrisk temperament, men inde i har han alligevel et kæmpestort hjerte, er samvittighedsfuld ( angrende), meget beskyttende, superomantisk og betænksom ( har betragtet Grace mens hun sover). Han er en meget spændende person, idet han har en skyggeside og en fortid, som man higer efter at vide mere om . Jeg føler, at der er lidt Tamlin vibe over ham ( fra Et rige af torne og roser) . Det kan jeg rigtig godt lide . Zachos er dog helt sin egen og han kommer helt ind under huden på mig. Jeg ser meget frem til at lære ham endnu bedre at kende og håber, at han kommer til at fylde endnu mere i de næste bøger.

Fëra er så dejlig, hjertevarm, givende og empatisk. Hun vil gøre alt for dem, hun elsker. Hun er der virkelig for Grace på alle måder og de knytter et stærkt bånd.  Fëra er meget moderlig og ren godhed. Hun står derfor i totalt kontrast til Galio og Otera, som er gennemsyret onde og totalt blottet for empati. Sasefira er total sej og Ethilion meget interessant.  Sidstnævnte kunne jeg virkelig godt tænke mig at vide mere om. Jeg må have ( låne ) bog 2 nu for at få flere svar.

Dette er en bog, man ikke glemmer.

Jeg giver denne bog 5.5 stjerner ud af 6 mulige.

Læs den. Den indeholder meget mere, end jeg kan skrive her (da jeg helst ikke vil spoile for meget ).

Den flotte forside er lavet af den dygtige Per O. Jørgensen.

Julie M Day er født i 1988 og denne bog er hendes debutroman.  Sikke en debut. Det er første gang, at jeg har læst Julie M Day og jeg ser meget frem til at læse flere af hendes bøger og komme tilbage til det magiske og eventyrlige Trafallas.
Bog 2 og 3 i denne serie om Trafallas modtog prisen for årets YA i Horsens Posten.
Læs ligeledes mit resumé af Julie M Days online bogreception i forbindelse med hendes nyeste udgivelse af Sagakvarteten 1 Af blod og støv, som har fået meget flotte anmeldelser.

PS. Sjov sproglig ting ang navnet Trafallas:
"Tra" betyder mellem
Og "Fallas " er åbenbart en kendt fest i Spanien, hvor man fejrer overgangen fra vinter til sommer. Noget nyt kan skabes ( kan man Google om festens betydning). Grace er ligesom mellem to verdener og noget nyt kan skabes ...  Julie M Day er genial til at vælge navne og titler.

Hun har ligeledes selv givet alle de spændende dyr , væsener og planter, som findes i Trafallas, navne fx releonerne og gebsnab.   Læs bogen for at læse mere om denne fantastiske verden ...

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva