Elementprøven af Julie Midtgaard ( anmeldelse)

Elementprøven af Julie Midtgaard.
Udgivet 2019.  383 sider . Forlag Tellerup .  Genre: fantasy

Elementprøven handler om den 14-årige Gry og hendes søster Akela. De er forældreløse, men er vokset op hos den søde Dorothea. Men en dag beskylder den rige Erika Gry for at være heks og have brugt magi. Magi straffes med døden i 1600-tallets Ålborg og Gry og hendes søster Akela skal derfor brændes på bålet.  Men i stedet for at blive tilintetgjort af flammerne, havner de pludselig i et helt andet land ved navn Luscuro.  Her får Gry nye veninder og begynder på Sixterskole for at lære at bruge elementerne.  Det er magisk og spændende.  Men også hårdt for Gry kender ikke sit element.  Samtidig hærger krigen  i landet. Der er farlige fjender og nogle af dem er tættere, end man tror.  Hvem kan Gry stole på? Lærer hun at mestre sit element, så hun kan forsvare sig selv og sine nærmeste? Hvem er hendes venner og hvem er hendes fjender ?

Elementprøven er en eventyrlig, fantasifuld, magisk, følsom, rørende, hjertevarm, velskrevet og spændende fortælling.  Forfatteren har skabt et fuldstændig gennemført, troværdigt og eventyrligt univers med søde rodfår, synske sixtere, gudindetræer , magiske kraftstave, tidsforskydninger, beskyttende magiske kupler, helbredende rodfårtårer, dødelige isørne, snedige forførende lokkere og bid-angribende rallere.

Gry beskrives utrolig ægte og levende.  Hun starter helt forfra et nyt sted og man kan virkelig mærke alt, hvad hun føler og går igennem  på denne både fysiske og mentale dannelsesrejse fra at være forældreløs med stort mindreværd, ensomhed, føle sig som ingenting, uduelige til at hun bliver kompetent med sit element og lærer at tro på sig selv, sine sanser og sine nye veninder. Venskabet med Nøks og Norell er i fokus og det beskrives meget levende og ægte, hvordan de lærer hinanden at kende og gradvist, på trods af deres forskelligheder, bliver tættere , opnår ægte tillid og dermed kan betro de ting til hinanden, som er vigtigst. De er der for hinanden.  Alle personerne er interessante og gemmer på en baggrund og historie, som man higer efter at vide mere om: lige fra den synske Saga, den magiske Reynir til den mægtige dronning.

Jeg er vild med den intense og levende beskrivelse af Grys første kys og "forelskelse " og alle de følelser, der er forbundet med det. Forfatteren Julie Midtgaard har virkelig forstået at indfange og beskrive Grys følelser:" Han smiler og ser op mod himlen, som er blå og fredelig, og læner sig mod mig." Jeg er sikker på, du nok skal klare den, hvisker han ind mod mit kindben  så hans varme ånde kærtegner huden.  Jeg indånder hans friske duft og tør ikke bevæge mig af frygt for at mine ben skal knække sammen under mig. Han afsætter et let kys på min kind og forsvinder som altid i det blå " ( side 172).

Denne fantasybog handler ikke kun om kampen mod det onde, bedrag og magiske evner, men det er en historie, som man kan mærke og som giver stof til eftertanke og den indeholder store relevante temaer og budskaber som fx stærke familiebånd, at lære at åbne sig og knytte venskaber, ikke være forudindtaget og sammenligne med andre. Samt det mest relevante ikke at føle mindreværd , men lære at tro på sig selv og sin værdi på trods af sit eget og andres økonomiske tilhørsforhold & sociale status, sine evner og kunnen.  Der vil altid være nogen, som man føler, der har mere eller kan mere end en selv. Men vi er alle værdifulde.  Ingen er ingenting.  Man er heller ikke mere værd, fordi man ejer en fin dyr silkekjole . Det er meget sigende, synes jeg, at Nøks brænder sin kjole ( jeg er vild med Nøks og hendes stærke holdninger).

En mustreadfantasybog
🌟🌟🌟🌟🌟🌟
Jeg giver denne bog 6 stjerner/ 6
Denne bog  fortjener en film samt at blive oversat hurtigst muligt, så mange mennesker kan få gavn af den. Jeg er vild med den og er blevet et stort fan af Julie Midtgaard.

"Et gys fyger ned langs min ryg og lænd. Nogen som jeg ikke kan se, står herinde  sammen med os. Jeg kan høre adskillige vejrtrækninger.  En svag sprutten efterfulgt af små flammer dukker op over os. Flammerne hænger frit i luften.  Jeg dukker mug og skærmer ansigtet, men ilden dratter ikke ned. .. Det er luften der brænder, men kontrolleret som var der usynlige tællelys nedenunder..." ( side 77)

Bogen er på 383 sider .Men den er skrevet med store bogstaver og dobbelt linjeafstand, så man læser den hurtigt.  Jeg vil anbefale bogen fra 11 år og opefter ( ligesom biblioteket) samt til unge og voksne ( med en fantasysjæl).

Forfatteren Julie Midtgaard er født i 1991. Hun arbejdede i flere år som kommunikationskonsulent, men i marts 2019 sagde hun sit job op for at blive forfatter på fuldtid.  Julie Midtgaard har, siden hun var barn altid haft en drøm om at blive forfatter.   Nu er drømmen gået i opfyldelse og det er vi mange læsere, der er utrolig glade for.

Jeg glæder mig meget til at læse efterfølgeren til denne bog Elementsygen . Og der kommer også en tredje og sidste bog i serien.
Tjek Julie Midtgaards hjemmeside: www.juliemidtgaard.dk  og Instagram for mere info .

NB!  Sejt navn.   Lus lyder som noget med lys og "scuro " betyder mørke / mørkt .  Det vil sige Lysmørke.   Det passer utrolig godt på bogen. ( det ved man,  når man har læst den ).