Grå magi af Lene Krog ( boganmeldelse)

Grå magi af Lene Krog :
Skrevet i 2019. 406 sider
Genre: fantasy for unge og voksne
Forlag: Ulven og Uglen .

Grå magi handler om den unge studerende Merian.  Hun skal tilbringe sommeren hos familien Danner i huset Tordenklippen.  Ved et tilfælde dukker pigen Aia også op og de bliver gode venner.  Men i deres land Bragimark har den onde Vidar Baltzers og de grå taget magten og de jager alle, der har magiske evner både hekse og såkaldte marlinger.  Aia og Merian bliver pludselig virvlet ind i oprøret mod denne uretfærdighed, fordi Aia bliver helet af marlingen  Regin efter sin skade.  Deres liv forandres fuldstændigt til en farefuld rejse og kamp, som de slet ikke havde forudset . Der er alt  lige fra hemmelige grotter og indgange, underjordiske tunneller, tage der kan åbnes, spøgelsesbesøgte huse, magisugende træer, magistyrkende halskæder og magiske lyskugler til gudinder, spøgelser, marlinger, hekse og grå soldater med sorte eller rødglødende øjne
  Deres eventyr er lige begyndt . Kan de klare kampen? Hvem er Aia og Merian i virkeligheden? Hvem er de onde og hvem er de gode ?

Denne bog er så velfortalt, fængende, nervepirrende , neglebiddende, creepy, uhyggelig, magisk  og superspændende, at jeg allerede fra de allerførste linjer blev total suget ind i bogen, glemte tid og sted. Bogen blev til en film for mine øjne.  Spændingen eskalerer mere og mere. Der er total uforudsigelighed og endda humor ( det er dejligt). Man er totalt i bogens magt og higer efter mere.  Det, at der er flere fortællere, er genialt og gjorde bare fortællingen og personskildringerne endnu mere levende og dragende.

Merian virker umiddelbart som en meget nervøs, usikker, kedelig historieintresseret nørdet læsehest. Men under overfladen viser det sig, at hun er en kompetent sværdkæmper med et stort hjerte, der stadig banker for hendes Kord.  Hun udviser et enormt mod og villighed til at satse alt for at vinde kampen mod det onde. Hun vil være med og ingen eller intet skal stå i vejen.  Aia ved ikke selv, hvem hun Er, hvad hun har gjort og hvad hun er i stand til. Hun har forfærdelige mareridt og lever et totalt ensformigt og monotont liv og tænker kun på at forsørge Molly.  Men dette ændres på et splitsekund.  Pludselig skal hun finde troen på sig selv, sine evner og overkomme sin usikkerhed, selvom hun intet kan huske.

Jeg er fuldstændig vild med fortællerstilen og den måde sandheden gradvist afsløres. Personskildringerne føles så ægte, levende og dybe. De kommer helt ind under huden på en. Fortællingen er ikke kun top spændings-fantasy underholdning, men har så meget at byde på. Personernes interaktion med hinanden er fantastisk beskrevet. Jeg er vild med kemien mellem Merian og Kord. Intensiteten og ping pong spillet i mellem dem er skønt og forfriskende.  Jeg er også vild med scenen, hvor Merian skal spørge  Birk, om hun må tilbringe sommeren hos hans familie.  Hun er så nervøs og har det så dårligt.  Scenen er så medrivende, at man næsten må tage sig selv i ikke at tale til hende / råbe  til hende: " kom så Merian du kan godt".
Merians bror Leander er ligeledes en af fortællerne.  Hans fortælling er utrolig interessant.  Men jeg kan ikke skrive den her, da jeg ikke vil spoile historien.  Så I bliver nødt til selv at læse bogen.

Bogen indeholder ligeledes spændende temaer som: venskab, kærlighed, angst, savn, familiebånd, at lære at åbne sig og stole på nye mennesker, tage chancen fordi det er det rigtige og kampen mod uretfærdighed og ondskab.

Denne bog er en mustread fantasybog.  Jeg giver den 6 stjerner/ 6.
 Jeg er hermed et stort fan af Lene Krog . Lene Krog er født i 1976. Hun har en BA i engelsk og it og arbejder til daglig som webredaktør og SoMe manager.  Hun har udgivet fem bøger.  Heriblandt to på engelsk. Hendes sjette bog Heksens storm udkommer om få uger . Den er efterfølgeren til Grå magi.  Jeg kan slet ikke vente med at læse den.

Citat fra Grå magi -bogen "så sad de der i sandet og ventede på den næste eksplosion. Det eneste der hørtes, var havet, som slikkede dovent op ad stranden.  Et stykke nede af stranden hævede klippen, som borgen lå på, sig højt op ad havets overflade.  Det var der de skulle ind. Aia kunne slet ikke forestille sig, hvordan det skulle ske fra den her side af. Hvad hvis noget gik galt? ..."

Biblioteket anbefaler, at man kan læse denne bog fra 13 år og opefter.  Jeg vil sige ca 14 år og opefter.  Det er fantasy for unge og voksne.