The Mix af Mette Mika Werner

The Mix af Mette Mika Werner. Udgivet 2023. Forlaget Leitura. 169 sider.

Hold da helt fast! Sikke en medrivende rutcshebanetur, hvor jeg kom igennem hele følelsesregistret og virkelig blev ramt hårdt i hjertet. Der er spænding, store følelser og rammende underholdning og skønne udtryk fra start til slut. Allerede fra de første linjer fanges man fuldstændig af forfatterens skønne, rammende, friske, moderne og levende skrivestil. Hendes beskrivelser, dialogen, spændingerne, følelserne og ping pong spillet sidder bare lige i skabet. Man bliver suget helt ind i bogen og føler virkelig, at man lærer karaktererne at kende på godt og ondt samt at man kan se dem helt tydeligt for sit indre blik. Man kommer helt ind i hovedpersonen Mikkels tanker og spekulationer og mærker helt tydeligt, hvad han føler. Forfatterens fantasi og indlevelsesevne er virkelig i top, når det gælder at vide, hvordan en ung teenagedreng tænker. Bogen har indledningsvis meget "Kærlighed ved første hik- vibe", humor og er meget underholdende i sin skrivestil, men så tager handlingen en helt anden uventet og lidt mere alvorlig og magisk drejning, som man slet ikke havde set komme. Den bliver noget andet end bare at være en underholdende ungdomsbog om skoleliv, det at vokse op og blive en sej teenager eller det modsatte, hænge ud med vennerne, blive forelsket og få sin første kæreste. Den sætter fokus på det store ønske om at være populær. Hvor meget det kan ændre ens liv og måske give en alt det, som man altid har ville opnå. Det føles helt fantastisk - næsten som at være høj!  som at flyve igennem livet på den fedeste måde og endelig få den opmærksomhed og kontakt, som man har ønsket sig. Men hvad er prisen? Er Mikkel den samme? Bogen har i høj grad fokus på identitet, hvordan vi behandler hinanden, konsekvenserne heraf og mobning. Og jeg må sige, at forfatteren virkelig formåede at gengive disse lidt barske scener på en næsten hjerteskærende måde, så man nærmest kunne mærke det på sin egen krop. Det var som en ubehagelig trip down memory lane / back to the past i skoletiden. Puha! det var lidt hårdt for mig at læse. Det satte virkelig sine spor i mig. Dette er virkelig en bog, der giver stof til samtale og eftertanke. En must-read til skoleelever, deres forældre og lærere, fordi den har så vigtige budskaber og viser situationen og konsekvenserne fra flere vinkler. Selvom det nogle steder var barsk læsning (for mig), så er jeg helt vild med, hvordan handlingen foldede sig ud og hvordan alt endte. Jeg vil ikke spoile, hvad der sker, men jeg kan kun afsløre, at jeg både fik mit hjerte knust og sad med glædestårer i øjnene pga de hjertevarme øjeblikke. Dette er ikke lige en bog, jeg glemmer.  Denne bog har mine varmeste anbefalinger. Den er ikke kun supergod underholdning, men har virkelig nogle meget vigtige og aktuelle budskaber på hjertet. Jeg ville ønske, at denne bog var skrevet, da jeg var barn. Den lærer en, hvad det allervigtigste er, når det gælder ens egen personlighed/identitet og vennekreds. Den viser tingene i det rette lys og dette kunne mange helt sikkert godt have gavn af. 

CITATER: 

At blive teenager er virkelig en stor ting:  Jeg bliver 13 om to måneder og 3 uger...Det kan være, at jeg må være længere vågen? Eller få flere lommepenge? Ny telefon? De skal i hvert fald til at behandle mig som en voksen snart. Ikke mere Mikkel, du må ikke komme for sent hjem på en hverdag, eller Mikkel, du skal kigge efter Alma, eller Mikkel, gør dit, Mikkel, gør dat og især slut med Mikkel du skal sove. 

"Det er møgkedelig mandag. Heldigvis har vi snart fri..." Hi hi, forfatteren kan fuldstændig huske, hvordan det føltes at gå i skole, dengang man var teenager.

Hun rammer fuldstændig plet mht at skildre, hvordan dynamikken fungerer i klassen. De mest populære, klikkerne, lederne, deres opførsel samt udtalelser: "Han stirrer på mig med et frydefuldt glimt i øjet. Hver gang han finder noget nyt at drille mig med, er det en sejr for ham, især når de andre i klassen giver ham ret. Han får et selvtilfreds smil om munden hver gang. 

Jeg kan kun give 6/6 stjerner for en fuldstændig medrivende og tankevækkende læseoplevelse.

Jeg kan også varmt anbefale lydbogen indlæst af dygtige Oliver Due

Den seje forside er lavet af dygtig Sabine Baudtler- Vedersø /Sketches by Sabine

Bogen er modtaget som anmeldereksemplar fra forlaget.

Skrevet af Youlooklikeabook



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva