Nordens fabeldyr af Karin Hald

Nordens fabeldyr af Karin Hald. Forlaget Turbine 2023

Wauw! Karin Hald har overgået sig selv på alle måder i denne anden faktabog, som omhandler Nordens væsner og andre væsener fra nordisk mytologi. Det er en pageturner, som du ikke kan slippe og som du har lyst til at læse igen og igen. Den har hele pakken. Kort sagt. Dette er uden tvivl en must-read og must-have til alle hjem med børn og til læsere med passion for nordisk mytologi. Denne bog fænger allerede fra de allerførste sider både med de flotte illustrationer og layout. Skrivestilen og måden at introducere og forklare emnet på er virkelig spændende, overskueligt og pædagogisk. Det bliver aldrig tungt eller kedeligt. Man kan bare mærke, at Karin Hald ved, hvordan man taler til børn, fanger deres interesse og fastholder den. Karin kommer virkelig godt rundt om emnet med info om de forskellige væsner, fænomener som fx bifrost. Hun formår igennem hele bogen at fokusere på det, der er det mest spændende, seje og relevante. Balancen i bogens layout, skift mellem illustrationer og tekst med ren info og de skønne "vidste du- kasser" samt underholdende quizzer, fup & fakta samt oversigt over størrelsesforhold.  Der er også kreative opgaver, hvor man selv kan skabe dværgeguld eller en sej islygte. Det er meget mærkbart, at alt er meget gennemtænkt og gennemført for at give læserne den bedste læseoplevelse samt motivere dem til at blive videbegærlige på en sjov og spændende måde. Normale faktabøger fra min barndom, synes jeg altid var tunge, kedelige og manglede illustrationer, så det var virkelig svært at bevare koncentrationen og interessen.  oprindelsesland. Selvom jeg har læst en del bøger om nordisk mytologi og væsnerne derfra, så slugte jeg denne faktabog med store eventyrlystne øjne: Valkyrier, Fenrisulven, Dragen Fafner, Hugin, Munin, Sleipner og de rædselsvækkende jætter samt mange flere. Jeg ville ønske, at den var skrevet, dengang jeg var barn. Denne bog har mine varmeste anbefalinger. Den perfekte gave til dig selv eller andre.

Kan læses fra ca 6 år og opefter og er meget velegnet som en bog for hele familien, som de kan læse sammen.  

Jeg giver 6/6 stjerner

Skrevet af bogblogger Youlooklikeabook

Bogen er modtaget som et anmeldereksemplar fra forlaget.



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva