Jeg er Manto af Silja Okking


Jeg er Manto af Silja Okking. Udgivet 2023. Gutkind. 

Wauw!  Jeg er helt blæst bagover af denne helt fantastiske pageturner. Den scorer i den grad max på eventyrbarometret og antallet af imponerende, fascinerende og faretruende væsner. Havmonstre, havfruer, sandløbere, skorpioner, ja endda selveste den dødsensfarlige og berygtede Kraken. Intens kamp for overlevelse og action, så sveden driver ned af panden og adrenalinen pumper rundt i blodet. Max spænding, uhygge, vilde plottwists og drejninger, som du slet ikke har ventet. Øjeblikke, der er så nervepirrende og intense, at du ikke tør at trække vejret af frygt for, at det påvirker udfaldet. Rørende øjeblikke som kommer dybt ind i dit hjerte. Dybe, tætte forbindelser, ægte venskaber og sammenhold (uden lige), som gør indtryk og får glædestårer til at trille lydløst. Total underholdende dialog fyldt med humor, pingpong spil og dybe heart-to-heart samtaler. Siljas sprog stråler, sprudler og fortryller, så handlingen og karaktererne kommer til live i ens egne tanker og for ens indre blik. Wauw! Det sidder bare lige i skabet, så man nærmest kan høre karaktererne tale, mens man læser.  Alt er så detaljeret og levende beskrevet på den bedste måde (uden at blive for tungt), så du tydeligt kan se det hele for dit indre blik som en farvestrålende og dramatisk film. Dette er virkelig gennemtænkt og gennemført worldbuilding, som må have taget årtier at udtænke. Man kan virkelig mærke Manto, hans følelser, tanker og bekymringer. Man kan mærke hans smerte, som om det var ens egen. Man kan mærke hans tilkytning til det sted, han er vokset op, til hans far. Hvor meget det betyder for Manto at gøre faren stolt og leve op til hans forventninger. Manto vil så gerne være stærk og gøre alt godt. Men indeni er der en indre kamp, som Manto ikke kan slukke. Til sidst må han lytte til sit eget hjerte og passion og dette fører ham på hans livs mest eventyrlige og farefulde rejse nogensinde.

Wauw! Siljas fantasi og opfindsomhed er imponerende. Enten er hun selv ekspert i sværdkamp og søfart eller hun har lavet en grundig research. Det er meget overbevisende. Der er lyd, splat og beskrivelser så detaljerede og levende, at du kan se alt helt tydeligt som en farverig film for dit indre blik. Dette er dansk fantasy på internationalt niveau. Silja er en sand mester til beskrivelser, stemninger og følelser. Jeg kom virkelig igennem hele følelsesregistret og blev helt ramt i hjertet. Manto kom helt ind under huden på mig og dybt ind i mit hjerte. Hvor er han bare fantastisk. Han føles ægte, fordi han er kompleks og udvikler sig så meget. Og det er Hewa også. Jeg elsker dem begge.

Denne bog er ikke blot uforglemmelig eventyrlig underholdning, der gør indtryk, men en bog, der sætter tankerne i gang og får en til at reflektere over ens eget liv, holdninger og fordomme. Der er imponerende karakterer, som er så stærke og inspirerende, at de giver en mere viljestyrke og tro på sig selv. Jeg føler, at Silja har lagt sin liv og sjæl i denne bog. Der er så meget jeg gerne vil nævne; men jeg vil ikke spoile handlingen og alle de imponerende væsner. 

CITATER:

Allerede fra de allerførste linjer suges man ind i den nervepirrende og eventyrlige handling: "Manto løftede sit sværd for fuld kraft. Brynjen føltes tung, det syrede i armene, og hans kræfter svandt ind. Dværgenes rytmiske sang gav ham et øjeblik fornyet styrke, da en orks mørke blik mødte hans. Orkens skinnende klinge sang gennem luften...Smerten var uudholdelig, og Manto sank i knæ...Et kraftigt lufttryk slog ham til jorden, og alt blev sort" 

Der er total spænding, kamp og uhygge: "Kraken!!" Haltefars hæse stemme gjaldede hen over dækket. Solves øjne lyste af ren panik, men så slap hun hurtigt Manto, satte fingrene i munden og piftede en høj, skinger tone. Tentaklen ramte dækket med et hårdt klask og kastede en gul masse af sig...Smag min pileregn, dit ækle kryb !"...Fixe stivnede af skræk ved synet af fangarmen...I et brøl løb jarlen og livvagten mod tentaklen, der klamrede sig til masten, og huggede deres våben i den sorte slimede fjende. (kapitel 9)

Der er skøn humor: " Lyden af et krus, der blev sat hård ned i et bord, fik det til at gibbe i Manto. "Du der". Den hæse stemme lød spids. "Ja, dig, dit dovne fjols". Manto holdt øjnene lukkede i et naivt håb om, at det var den anden sovende skikkelse, der blev tal il. Få den lade krop op ad den hængekøje, eller jeg.... 

Denne bog har mine varmeste anbefalinger. Silja Okking har overgået sig selv. En bog du kan læse et utal af gange, fordi der sker så meget og fordi den har så meget på hjertet. Et sandt eventyr med alt hvad det indebærer. En dannelsesrejse. En bog om at finde sin sande identitet, baggrund og historie, lære at stå ved sig selv, ægte venskab og sammenhold, at bryde med de fastlagte og forventede rammer, finde sit indre mod og viljestyrke og gå efter det, som man virkelig gerne vil have. Se frygten i øjnene og kæmpe. Om overgangen mellem barn og voksen. 

Jeg glæder mig så meget til bog 3.

Jeg vil benytte lejligheden til at rose den fantastiske lydbog indlæst af forfatteren selv.

Jeg giver 6/6 stjerner

Bogen er modtaget som anmeldereksemplar fra forlaget.

Skrevet af bogblogger og cand.mag Youlooklikeabook. 

Foto fra det fantastiske foredrag på Lyngby bibliotek om Fortid og fantasy med Silja Okking, Kenneth Bøgh Andersen og Merlin P Mann, hvor der virkelig blev talt om de mest creepy og uhyggelige væsner samt heldigvis også, hvordan man beskytter sig mod dem. Se mit opslag og reel på min instagram profil eller tiktok.




Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva