Møgmis af Sophie Souid


Møgmis af Sophie Souid. Udgivet 2022. Gads børnebøger.  

Er hverdagen lidt grå eller er du træt af tykke bøger og trænger du til et virkelig godt grin ? Eller faktisk mere nøjagtigt en hel perlerække af hysteriske latteranfald, hvor teen sprutter ud af munden og tårerne triller ned ad kinderne!!. Så skal du læse denne prisnominerede tegneserie Møgmis.  Den er farverig, total crazy, underholdende, hylende morsom og rørende. Omg! Forfatteren har den mest vidunderlige fantasi og opfindsomhed samt den skønneste måde at formulere sig på, som bare sidder lige i skabet. Allerede i løbet af de første linjer var jeg fanget af handlingen i bogen og havde lyst til at vide mere. Hvad er det for en ganske særlig historie? Selvom jeg ikke er enebarn, så kunne jeg straks relatere lidt til hovedpersonen Siverts dilemma, for jeg, som den ældste, ofte selv fik skylden for alt, da jeg var barn (endda helt uden grund og fik slemme straffe. Det var så uretfærdigt!!. Desværre havde jeg ikke en kat, som jeg kunne skylde skylden på, ligesom Sivert kan. Det er da en genial idé. Det havde jeg ikke tænkt på dengang. Men i denne historie går det desværre heller ikke så godt med at give katten skylden for alt. Katten ved navn Puttegøj Ronaldo er nemlig intelligent og indleder det vildeste hævntogt i samarbejde med kvarterets skæve eksistenser!!!  Hold på hat og briller, hvor er det underholdende at se, hvad de vil udsætte stakkels Sivert for samt naturligvis, hvordan planen rent faktisk udfolder sig. Jeg må virkelig sige, at illustrationerne, lavet af Thomas Hjorthaab, er fantastiske. De understøtter den humoristiske handling perfekt. Karaktererne emmer af personlighed og store følelser og man kan tydelig aflæse den skønne mimik i deres ansigter. Tegningerne er farverige, dramatiske og livlige ligesom handlingen i tegneserien.  Åh! hvor jeg nød at læse denne tegneserie. En bog om venskab og tætte bånd på godt og ondt. Den første forelskelse med alt hvad der hører med, hævntørst. Forældre-børn forhold, sammenhold, kreativitet og udholdenhed. Samt naturligvis det at være kæledyr på godt og ondt. Manglende kæledyrs rettigheder!!!!  . Tusind tak for anbefalingen til bogbloggere Nor og far læser. Jeg ser meget frem til at læse videre i serien.

Jeg giver 5 store stjerner/ 6

Skrevet af bogblogger og Cand.mag Youlooklikeabook

Bogen er modtaget som et anmeldereksemplar fra forlaget.


SPOILERALERT!!!

Årsagen til den manglende stjerne er, at jeg synes, at historien endte lidt brat til sidst. 


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva