Balladefilter af Dorte Franzeen



 BALLADEFILTER af Dorte Franzen. 2021. Mellemgaard Forlaget. 

Mangler du en overskuelig, hyggelig, hjertevarm og underholdende børnebog, som lige er til at gå til og ikke er alt for lang. Så kan jeg varmt anbefale Balladefilter. Den består af 45 små fortællinger, der alle er som små hverdagsglimt. Forfatteren kommer virkelig rundt om alle de emner, som man støder på i sin barndom og opvækst.  Og hvert emne og historie giver barnet noget at spejle sig i og reflektere over samt for os voksne er bogen som en "trip down memory lane" hvor vi virkelig kan genkende situationerne, nikker og smiler.  Det er en bog for hele familien.  Nogle gange griner man også højlydt fx historien om knurhårene.  Omg ! Den er helt vidunderlig. Den er min absolut favorit og jeg er helt vild med den måde, den bliver fortalt. Og historien om Karius og Baktus den ramte bare spot-on, sådan som jeg havde det i min barndom efter at have læst bogen.  Jeg ønskede heller ikke at skade Karius og Baktus.  Historien med de to søstre,  der skulle dele værelse var også virkelig god og viste virkelig fint både fordele og ulemper ved at dele værelse. Den med mareridt og viskelæder var også genial. 

Forfatteren bruger også sine fortællinger til at lære børnene nogle af de sjove danske talemåder og udtryk, som vi har fx : Gøre en mus til en elefant. Som blommen i et æg. Have grønne fingre. En rigtig god og underholdende bog med fokus på gode hverdagstemaer og problematikker.  Historierne får en til at føle sig mindre alene eller forkert, idet man finder ud af, at andre har det præcis lige som en selv. Det er en dejlig følelse. 

Jeg vil også varmt anbefale bogen til undervisningsbrug.

Jeg giver 4,5 store stjerner/ 6

Skrevet af Youlooklikeabook 


SPOILERALERT !! 

Årsagen til den manglende 1 1/2 stjerne er, at niveauet / spændingen i de 45 historier varierer lidt. En del var helt fantastiske og meget underholdende,  mens nogle andre for mig manglede lidt spænding og dybde. Jeg ville nok personligt gerne have haft færre historier og have lært de vidunderlige karaktererne lidt bedre at kende. 

Den med frikadellerne er sjov

Den med højden.  Rigtig god. Jeg var selv en af de laveste i folkeskolen.  Om diskrimination 

Den med gebisset er sjov.


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva