Mørkehav af Anne-Mette

 

Mørkehav af Annemette Gravgaard Larsen. Udgivet 2021. Straarup og Co

Wauw! Sikke en nervepirrende, dramatisk, gribende og medrivende pageturner fyldt med kæmpestore mysterier, som skal løses. Forfatteren formår i den grad at holde sin læsers interesse i et jerngreb, så man er komplet ude af stand til at løsne sit blik fra bogens sider. Man må bare vide, hvad der sker og om karaktererne er klarer det. Men vi får ingen inside information eller advarsler. Vi ved ligeså lidt som karaktererne i bogen. Vi har ingen anelse om, hvad der foregår og falmer i mørket efter svar. Det er så nervepirrende, at jeg nærmest ikke trak vejret fra start til slut, men derimod sad helt oppe i loftet af bare spænding. Hvad i hulens navn er der sket, mens karaktererne var nede i bunkeren? Verden er ikke den samme. Den er forandret. Den nervepirrende og mørke og mystiske stemning emmer ud af bogens sider, så man bliver helt opslugt og glemmer alt omkring sig. Karaktererne bliver i den kastet ud i en total ukendt og overraskende situation og bliver maksimalt udfordret. Det kræver alt deres viljestyrke og ægte sammenhold, samarbejde og snilde for karaktererne at komme igennem det. De kommer tættere på hinanden, venskabet styrkes og de overrasker sig selv og hinanden undervejs. Det er i den grad tid til handling, for ellers overlever de måske slet ikke. Jorden er ikke længere et trygt sted at være. Dette er en helt unik og meget medrivende bog fyldt med spænding, mystik og store følelser. En bog der virkelig giver stof til eftertanke angående, hvordan vil selv ville reagere i en lignende situation. Den er som et mareridt, der er blevet virkelighed. Et mareridt man gerne vil vågne op fra med det samme. Hvert ord, stemning og følelse er så velskrevet, at man kan mærke det på egen krop. Hårene rejser sig i nakken, angsten løber igennem kroppen, man kan ikke få luft, men skal forsøge at holde hovedet koldt. Man glemmer, at det er ord, man læser i en bog, fordi forfatteren har gengivet alt så levende. Kampen for overlevelse, angreb, hjerteskærende øjeblikke, beskyttertrang, frygt, overlevelsesinstinktet der sætter i gang. Karaktererne kommer helt ind under huden på en og man mærker tydeligt deres følelser og personlighed. Denne bog har har hele pakken. Det er en ægte pageturner, som man bare flyver igennem. Der er ingen kedelige scener og dvælen. Jeg MÅ straks læse videre i serien.

Denne bog har mine varmeste anbefalinger.   


EKSEMPLER:

Allerede fra de allerførste linjer, blev jeg suget ind i bogens univers. Den var så nervepirrende. Jeg var max hooked fra begyndelsen: "Jeg åbner øjnene. Det er mørkt omkring mig, men ikke mørkt, som når jeg vågner på mit værelse om natten. Mørket bølger og strømmer, som om det er levende eller flydende. En form for væske. Alligevel trækker jeg vejret. Eller gør jeg ? " (side 1).

Der er total spænding og uhygge:" Jeg drejer hovedet efter lyden og ser omridset af et stort, pelsklædt dyr...den løfter blikket og ser direkte på mig...Mine nakkehår rejser sig i en kold gysen, der fortsætter ned ad ryggen...Den knurrer igen...Pludselig snubler jeg over en ujævnhed og falder..Nu angriber den, tænker jeg instinktivt og forsøger at komme på benene, men min krop er tung og langsom som et mareridt"(side 118-119)   

Der er også god humor: "Det kan godt være, de er mere bidske og mere creepy end almindelige ulve, men de er ikke specielt kvikke, hvis de ikke fatter mistanke, når to mennesker går ud på toilettet og ikke kommer tilbage igen..." (side 226) samt " Hvis jeg skal ride, skal det sgu også være på en ordentlig hest! Storm er vågnet op som sit gamle rapkæftede selv her til morgen og nikker ind mod Azkari, en kulsort frieser-hings, der betragter os skeptisk inde fra sin boks....(side 103)

Lydbogen har en fantastisk indlæser.

Jeg giver 6/6 stjerner.

Bogen har jeg selv købt.


Skrevet af bogblogger Youlooklikeabook






Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva

Interview med Heidi Keller