Fabeldyr af Karin Hald

Fabeldyr af Karin Hald. Udgivet 2022. Turbine forlaget. 

Wauw! Jeg kan virkelig godt forstå, at denne bog blev nomineret til en pris. Fabeldyr er en virkelig flot faktabog om overnaturlige væsner.  Det lækre og farvestrålende layout er dragende og man suges helt ind i alt den spændende viden, mens man læser, så man glemmer alt omkring sig. Selvom det er en faktabog og ikke en nervepirrende fantasybog med et handlingsforløb, så formår forfatteren at fænge en med sin store viden og fortrylle en med de spændende historier om de forskellige væsner. Der fortælles om smukke havfruer, magiske og tryllebindende feer, faretruende drager og det mest frygtede søuhyre, den gigantiske Kraken og endnu flere dragende væsner. Forfatteren Karin Hald kommer virkelig godt rundt om emnet, så man nærmest føler, at de forskellige væsner har levet i virkeligheden og har deres helt egen personlighed, karakteristika og baggrundshistorie. Bogen er opbygget på en meget pædagogisk og overskuelig måde, hvor billederne fylder meget og samtidig understøtter den viden og de historier, som der fortælles om væsnerne. Den er virkelig gennemtænkt og gennemført på alle niveauer. Der er rigtig god variation i bogen, idet den ikke kun indeholder informationer, men også underholdende quizzer,  "vidste du" kasser, kreative projekter, fup & fakta, tidsgrafer, oversigt over størrelsesforhold samt flotte kort med oprindelsesland . Dette bevirker, at den aldrig bliver tung eller kedelig, men formår at holde ens interesse (også barnets) fra start til slut.  Selvom bogen er meget informativ og kommer godt rundt om emnet så man virkelig får stillet sin nysgerrighed og besvaret mange spørgsmål, så vækker den i høj grad også lysten til at ville vide endnu mere om de enkelte væsner samt læse de værker og de interessante historiske perioder, som der refereres til. Selvom jeg som voksen har hørt og læst meget om disse væsner før, så lærte jeg også en masse nyt. Jeg var helt fanget af både billeder og tekst fra start til slut og sad jeg som et lille barn med store eventyrlystne øjne og sugede det hele til mig. Jeg ville virkelig ønske, at denne bog var skrevet, da jeg var barn. Der er endda et spil til sidst i bogen. Denne bog har mine varmeste anbefalinger. Selvom der er tale om magiske og overnaturlige væsner, så synes jeg helt klart, at det er en must-read bog. Alle bør kende disse spændende væsner.  Jeg håber virkelig meget, at der kommer flere bøger i denne serie. Kan læses fra ca 6 år og opefter og er meget velegnet som en bog for hele familien, som de kan læse sammen.  

Jeg giver 6/6 stjerner

Skrevet af bogblogger Youlooklikeabook

Bogen er modtaget som et anmeldereksemplar fra forlaget.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva

Interview med Heidi Keller