Vild med dig af Mchari Farlani



Vild med dig (Mad about you) af Mhairi McFarlane. Udgivet på Harpercollins forlag 2022.

*Reklame/ anmeldereksemplar . 

Wauw! Sikke en dramatisk og følelsesmæssig rutschebanetur, som var så nervepirrende og fyldt med overraskende plottwists, at jeg sad på kanten af stolen af bare spænding for, hvordan det hele dog skulle ende godt. Det er både en gribende, hjerteskærende og total humoristisk slow-burn friends to lovers romance, som formåede at vække alle mine følelser undervejs. Lige fra hylende morsomme øjeblikke, hvor jeg grinede højt og krummede tæer, rørende og hjertevarme øjeblikke, hvor glædestårerne piblede frem i mine øjne, til meget hjerteskærende øjeblikke, som gjorde ondt dybt i mit hjerte.

Bogen handler om bryllupsfotografen Harriet, som pludselig vælger at afslutte sin forlovelse og parforhold med den søde, velhavende, tiltrækkende Jonathan, som er helt forelsket i hende og ikke fatter, hvad der foregår. Hun flytter derefter ind i et lejet værelse hos en mand, hun slet ikke kender. Dette bliver begyndelsen på et helt nyt og anderledes kapitel i Harriets liv. 

Umiddelbart havde jeg forventet en mere let, meget humoristisk feel-good rom-com uden så meget dybde og lag, Men i virkeligheden er det en dyb og rørende historie pakket ind i en masse skøn og sarkastisk humor, hvor hovedfokus er på Harriets enorme udvikling. Både hendes "trip down memory lane", hvor hun ser fortidens hændelser i øjnene, mærker dem og accepterer deres tilstedeværelse samt hendes rejse fremad, hvor hun lærer at overvinde dem, slippe dem og komme videre. Det er en bog om hvordan fortidens ar kan forme en, sætte dybe spor i en og have store konsekvenser, som rækker langt ind i nutiden. Der er fokus på nogle lidt hårde emner som psykisk vold og gasligting men pakket ind i humoristisk underholdning, så det ikke bliver for tungt. Men det er i høj grad også en bog om ægte viljestyrke, gå-på-mod, stærkt sammenhold, loyalitet, tæt venskab samt masser af hjertevarme. Om at være der ægte for hinanden, når det virkelig gælder og stå sammen mod uretfærdigheden. At være i stand til at se, hvad man virkelig indeholder dybest inde og dele sine mest sårbare øjeblikke med andre og føle sig set og forstået. Dette er en bog, som ramte mig lige i hjertet og gjorde et stort indtryk. Den giver masser af stof til eftertanke om livet, modgang, venskab og os selv.  Da bogen endte, sad jeg med store glædestårer i øjnene og jeg var slet ikke parat til at slippe karaktererne eller deres historie. Jeg ville have mere. 

Jeg er helt vild med, hvordan venskabet mellem Harriet og Cal gradvist udvikler sig samt den måde de åbner sig for hinanden og deler deres inderste tanker, meninger, følelser og baggrundshistorie. Dialogen, ping pong spillet og humoren i mellem dem er så levende og underholdende. Det er så nervepirrende, at mærke hvordan kemien efterhånden slår gnister, men uden at nogen af dem tilkendegiver eller afslører deres sande følelser. Man sidder på kanten af stolen og higer efter det romantiske øjeblik og sandhedens time, hvor de endelig lader paraderne falde og giver sig hen til hinanden. Cal er fuldstændig vidunderlig og en helt fantastisk støtte og ven for Harriet. Han er der virkelig for hende, er både god til at lytte, give nye input og perspektiver, som i den grad hjælper Harriet i sin proces og healing. Jeg er også helt vild med de farverige karakterer, som emmer af personlighed og humor. Venskabet med veninden Lorna er så velskrevet, at det stråler og virker så autentisk. Kort sagt karakterarbejdet er i top og det er dialogen også.  Jeg er også helt vild med den måde forfatteren formulerer sig på. Hendes sprog er så rammende, humoristisk, levende og billedskabende, Jeg kunne se alt helt tydeligt for mit indre blik. Der er ingen tvivl om, at denne bog ville blive en fantastisk film.


EKSEMPLER:

Der er den mest vidunderlige humor: "Har du for vane at spankulere nøgen rundt og se SNL-klip smertefuldt højt på din bærbare?... (side 75) 

"Har du for vane at bruge toilettet i stueetagen for åben dør? Harriet lo. "Nej, Åh gud. Er der nogen, der gør det i et delt hus?" "Det viser sig, at ja, det er der. Og han havde en suite-badeværelset, det bæst." (side 74)

Harriets forlovedes forældre er generelt meget kritiske: "Vi syntes, at Harriet er en sød pige, JJ Frygteligt yndigt ansigt...Men hvorfor i alverden går hun med de skrækkelige briller?! Sidst set på Epic Morecambe! Sikke en skam. I betragtning af at det ikke er spor svært at få kontaktlinser, må man gå ud fra, hun gør det for at statuere et gnavent feministisk eksempel." (Side 19).

Jeg er helt vild med forfatterens måde at fomulere sig på: "det her er som en tv-serie, min mor ville finde de gode småkager frem til og ringe til mig bagefter for at snakke om" ( kapitel s.340  kapitel 49)

Jeg kan også varmt anbefale lydbogen indlæst af Camilla Qvistgaard Dyssel. Hun er helt fantastisk og formår at læse bogen op på den helt rigtige måde, så man kan mærke den humoristiske tone. 

Jeg giver 5 store stjerner/ 6. 

Skrevet af Youlooklikeabook


&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

SPOILERALERT!!!!Læs ikke videre medmindre du vil spoiles.

Årsagen til den manglende stjerne er : at jeg synes, at tempoet var en anelse for langsomt. Handlingen/ ordene var lidt gentagende eller lidt for uddybende nogle steder og at selve romancen mellem Cal og Harriet godt kunne have fyldt meget mere af bogen.  Jeg havde nok forventet lidt mere romance og hotte feel-good moments mellem Cal og Harriet. Men det var en bog, som virkelig gjorde indtryk på mig. En bog som jeg kunne mærke og karaktererne kom helt ind under huden på mig.  

Jeg må indrømme, at jeg ikke kunne lide Harriet så meget helt i begyndelsen af bogen, fordi jeg synes, at hun var meget negativ og hård ved sin kæreste.

Cal er politisk journalist for Yorkshire Post 

Jeg blev meget rørt af genfortællingen af Harriets første møde med Jonathan i kapitel 9, hvor hun fortæller, at hun har mødt Jon via en app.  Jon var så sød, forstående og empatisk lige fra begyndelsen.  Han fortalte på en af de første dates at han blev mobbet og måtte skifte skole . Han er så sød og forstående da Harriet fortæller, at hun mistede begge sine forældre da hun var 6 år og så passede hendes bedsteforældre hende men de døde da hun var i 20' erne.  Men hun har tanter og onkler og de har børn så hun føler sig ikke alene.  Jon var smask forelsket i Harriet og hun vidste slet ikke at han var så rig, da hun mødte ham

Kapitel 10 er en af mine favoritkapitler, hvor Harriet taler med Cal i telefonen angående boligen og stiller hende nogle virkelig underholdende spørgsmål. Dialogerne mellem Cal og Harriet er noget af det absolut bedste i bogen.

Man mærker virkelig Jonathans smerte mht bruddet og de konsekvenser det har, så jeg må indrømme, at begyndelsen var jeg mest på Jonathans side og syntes, at Harriet var alt for hård og kritisk. Umiddelbart havde Jonathan jo gjort alt for hende.

Kapitel 25 er det mest hjerteskærende. Det var lidt hårdt at læse, hvordan Harriets ekskæreste havde behandlet Harriet og nedgjort hende mm.  En af de bedste og mest rørende kapitler. Meget dybde. Her kommer man virkelig tæt på Harriet, hendes følelser og det liv hun har haft

Kaitel 44: er også et af mine favoritkappitler, fordi her går der noget meget stort og vigtigt op for Harriet.

Kapitel 53. Det allerbedste kapitel (romance endelig)









Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva