Sommeren venter af Pia Konstantin Berg


Sommeren venter af Pia Konstantin Berg. 157 sider. Forlaget Gyldendal.

Dette er en rigtig sød og rørende feel-good sommerromance, som rammer en lige i hjertet. En dejlig, hjertevarm, ungdomsroman perfekt til teenagere og unge (samt deres forældre, så de bedre kan forstå deres børn) Bogen vandt Gyldendals romankonkurrence i 2019 og handler om at være teenager og gennemleve alle konsekvenserne af ens forældres skilsmisse; De akavede og overvældende situationer, ubetænksomhederne, ens pinlige forældre, der får en til at krumme tæer og de øjeblikke, hvor man føler sig overset, usynlig og forkert. At få hele sit liv vendt helt på hoved uden, at man kan gøre noget ved det. Misforståelserne og den dårlige kommunikation. Men også om at få helt nye vidunderlige oplevelser, man slet ikke har forventet samt at knytte nye stærke bånd, som udvikler sig til meget mere. Om den allerførste forelskelse, hvor sommerfuglene flyver rundt i maven, kinderne blusser og hjertet banker. 

Vi følger den 14-årige Camille, hvis forældre er skilt. Hun bor mest hos sin mor, men ser også sin far. Moren har fået en ny kæreste ved navn Peter, men pludselig en dag fortæller moren hende, at de skal flytte ind hos Peter. Alt er købt ind og Camilles nye værelse er allerede gjort klart. Det er noget af et chok for Camille og hun bliver meget vred. Dette er jo en kæmpe omvæltning og teenageliv er turbulent nok i forvejen. Moren har intet nævnt om det. Camille er slet ikke blevet spurgt og alt er blevet besluttet henover hovedet på hende. Men heldigvis er Peter rigtig sød og forstående og situationen bliver slet ikke så slem, som Camille havde frygtet. Faktisk knytter hun helt nye bånd med kæresten og familiens øvrige medlemmer og får en masse nye spændende og vidunderlige oplevelser.

Jeg synes virkelig, at forfatteren har ramt plet mht , hvordan det er være teenager. den måde man tænker på, de modsatrettede følelser, alle de valg man skal tage, usikkerheden, hvor langt skal man gå, når man drikker og er sammen med nogen for første gang. Hvor svært det kan være at kommunikere med sine forældre og hvor irriterende, man synes de kan være. Man vil både have, at de lytter, virker interesserede og er der for en, men man vil også gerne være lidt selvstændig, vise at man kan klare sig selv og er stor nok til at tage sine egne beslutninger. Man vil gerne have rettigheder og ikke behandles som er barn. Det er i høj grad også en bog om forældre-teenage-forhold og de udfordringer, som der følger med.  

Forfatteren udviser stor indlevelse og har virkelig formået at fange og gengive alle følelserne, udfordringerne og dilemmaerne på kun 157 sider. Det var som "en trip down memory lane" for mig. Jeg er helt sikker på, at mange teenagere vil føle sig sete og forstået i denne bog. Bogen er svær at slippe og man bliver både ramt i hjertet og trækker mange gange på smilebåndet, mens man læser.  Camille føles som en ægte person og hun kom helt ind under huden på mig og jeg følte dybt med hende igennem hele handlingsforløbet.  Jeg er helt vild med forfatterens måde at beskrive tingene på, så man ved præcis, hvad hun mener. Bogen er nem at læse og sproget er friskt og moderne  

EKSEMPLER:

Allerede i de allerførste linjer kan man fornemme hovedpersonen Camilles følelser og personlighed: "Engang var det verdens bedste sted. Sådan et sted, der gav sommerfugle i maven, når jeg fløj gennem rutsjebanens kriblende glædesbølge. Med mor i hånden og far i vognen foran. Nu var det bare Tivoli. Trist selv på en solskinsdag " (side 5). Man kan tydeligt mærke, at Camille er ked af noget.  

Den ene dag vil man gerne bemærkes og andre dage vil man helst gerne forsvinde: "Lige i det sekund ville jeg ønske, at jeg var klædt ud og sminket i hele hovedet. At jeg var en anden end Camille på 14 år" (side 5-6) . Denne passage ramte mig lige i hjertet og jeg kan tydelig huske, at jeg også ofte har haft det sådan, da jeg var teenager.

Der er store følelser, som ikke kan holdes tilbage: " Jeg løb ned ad trappen og nåede lige at lukke metaldøren bag mig, inden de fucking tårer væltede frem" (side 9). 

"Er hun ikke lidt for meget, din mor?"..."Mine forældre er ikke skilt, men hvis de var, ville jeg altså ønske, at de ikke talte grimt om hinanden" (side 19) Forfatteren forstår virkelig at have fokus på et af de største problematikker, som nærmest alle skilsmissefamilier går igennem.

Og der er megasjove og lidt klamme beskrivelser, så fik mig til at grine højt: " Det føltes som om tingene foregik i slowmotion, da X tog fat i mit hoved og kyssede mig. Med tungen. Det havde jeg aldrig prøvet før. Jeg syntes ikke, at det var helt så rart, som jeg havde troet. Det var lidt som at have en våd skovsnegl sejlende rundt i munden i turbofart" (side 86)

Jeg ser meget frem til at læse flere af Pia Konstantins Bergs bøger.

Denne bog har mine varmeste anbefalinger. Jeg ville ønske, at den var skrevet, da jeg var teenager.  


Dennd bog har fokus på vigtige temaer og budskaber. 

Jeg kan også varmt anbefale lydbogen,  som kun varer 2 timer og 35 minutter.  Den har 72 ratings på mofibo.   

Jeg giver 5 /6 stjerner



Bogen er lånt på biblioteket.

Skrevet af cand.mag og bogblogger Youlooklikeabook

SPOILERALERT!!!! Læs ikke videre medmindre du vil spoiles.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Jeg er helt vild med Oliver. Han er bare så sød og Gabrielle er så imødekommende, varm og helt unik på den gode måde. Hun emmer af personlighed og man man har bare lyst til selv at møde hende og give hende et stort kram. Peter fremstår også så sød, høflig og som en rigtig god lytter med masser af empati, der giver plads til Camille og er tålmodig og prøver at forstå hende i stedet for at presse hende, som moren gør. Moren virker derimod meget opslugt af sig selv, sit eget liv og overser nærmest helt sin egen datter og hendes behov. Hun virker lidt egoistisk. Der er et meget spændende og farverigt persongalleri, som forfatteren har skabt. Jeg var helt vild med bogen og nød den fra start til slut. Men årsagen til den manglende stjerne er, at jeg synes, at bogen var en anelse for kort, især selve slutningen. Jeg ville rigtig gerne have haft lidt mere af Camilles forhold med X.

Men som titlen "sommeren venter" indikerer har Camille og hendes kæreste hele sommeren til at nyde hinanden. Måske indikerer den også, at tingene går godt og at fremtiden er lys.

"Den der kærlighed" var titlen på Gyldendals Romankonkurrence i 2019 og man må sige, at i denne bog vises kærligheden i alle afskygninger både mellem børn og forældre og mellem to unge mennesker. Hvordan kærligheden mangler, misforstås, fjernes og pludselig opstår, mens man mindst venter det. 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva