Kærlighed og bølgesvulp af L Sherman

 

Kærlighed og bølgesvulp af L Sherman. 321 sider. Udgivet 2021. Augusta publishing.

En velskrevet, medrivende, stemningsfyldt og romantisk page-turner fyldt med hede, saftige scener og store følelser.  Den starter umiddelbart som en let sommerromance, men viser sig at indeholde meget mere. Takket være forfatterens sanselige, detaljerede og billedskabende sprog, følte jeg, allerede fra de første sider, at jeg var på en lækker tiltrængt ferie i det smukke Skagen og jeg havde slet ikke lyst til at tage hjem igen. Jeg kunne mærke solens varme stråler, dufte de nybagte kanelsnegle, trække den friske havluft helt ned i lungerne og smage den hjemmelavede is. L Sherman er en sand mester til at skabe stemning og omgivelser, der føles nære og ægte samt fortryller og omslutter en fuldstændig. Jeg nød historien fra start til slut og havde slet ikke lyst til, at den endte. Jeg ville bare have mere.

Både Benedicte og Philip arbejder rigtig hårdt og er meget fokuseret på deres karriere. De har ikke tid til eller planer om at have et seriøst forhold med nogen. Men da de ser hinanden igen, for første gang i 20 år, vækker det både længsel, minder og følelser i dem begge, som de har meget svært ved at ignorere. Men måske kan de bare genopleve den ene aften sammen og holde det til en overfladisk one-night stand uden forpligtelser? Det behøver jo ikke ændre så meget i hverdagen, vel?  Men situationen udvikler sig ikke helt, som de begge har planlagt, aftalt og ytret for hinanden. Det er mere end tiltrækning, nydelse og længsler. Kemien og amorinerne i luften vokser, mens de begge prøver at overbevise sig selv om, at det ikke er noget og at de kun har tid og plads til karriere. Det udvikler sig til at blive en intens sommerromance, hvor man kommer igennem hele følelsesregistret, både enorm vrede, jalousi, sorg, savn og skuffelse, store dilemmaer, frygt for at binde sig, kolde fødder og misforståelser. Men der er også stor nydelse, forelskelse og et helt nyt liv, som man slet ikke i sin vildeste fantasi, havde forestillet sig.  En bog om at turde om at turde at tage helt nye chancer. Åbne sig. Følge sit hjerte. Udvikle sig både personligt og sammen. Mærke efter, sætte nye mål og forsøge at nå dem. En sommerromance du ikke lige glemmer

KARAKTERER:
Jeg er helt vild med, at der benyttes flere fortællersynsvinkler, så man skiftevis følger Benedictes og Philip. På denne måde kommer vi som læsere helt tæt på karaktererne, deres følelser, tanker, spekulationer og bekymringer og dette er virkelig med til at øge underholdningsværdien og spændingen. Forfatteren skriver med stor indlevelse og man bliver meget investeret i handlingen og revet med af karakterernes ups- and downs samt den store udvikling, som de går igennem undervejs. Der var flere gange, må jeg indrømme, hvor jeg deres handlinger fik store følelser frem i mig og jeg forsøgte at tale dem til fornuft. Men jeg fik også et stort smil på læben og røde varme kinder af den sprudlende, levende, flirtende og drillende dialog mellem karaktererne.    

Jeg er også helt vild med venskabet mellem Benedicte og Vinni. Det føltes meget ægte, hjertevarmt og rørende. Vinni fremstår som et dejligt og meget hjælpsomt og givende menneske, som desværre slet ikke selv får så meget kærlighed, forkælelse og opmærksomhed, som hun fortjener. Dette ramte mig hårdt i hjertet. Vinni og Benedicte har kendt hinanden siden folkeskolen. De har en rigtig god dynamik, fortrolighed, humor og de supplerer hinanden rigtig godt. Vinni er fx god til at få nye ideer (side 21)


Jeg kunne godt have skrevet endnu mere om karaktererne, men jeg vil ikke spoile handlingen og den store udvikling, som de går igennem. Nye læsere af bogen skal selv opleve Benedicte og Philips personlighed folde sig gradvist ud.


EKSEMPLER: 

Benedicte drømmer sig tilbage til den hede nat for mange år siden: "Jeg pustede en tot hår væk, skubbede pladen med kanelsnegle ind i ovnen og blev siddende på hug et øjeblik, mens jeg igen lod minderne overtage mine tanker. Det føltes, som om det var i går, at duggen var faldet og mørket omsluttet os på terrassen i Gl.Skagen. Jeg kunne nærmest dufte hybenroserne, men det var ren indbildning og virkelighedsflugt" (side 18). Men forsøger at tvinge sig selv tilbge til hverdagen og arbejdet.

Det er så rørende, at Dicte har været nødsaget til at lægge sin drøm om at gå på universitetet til side: " Jeg havde drømt om at gå på universitetet i Aalborg, komme ud at se verden, men mine forældre havde haft brug for mig her, derfor blev jeg uddannet mejerist som dem. Forpligtelsen hvilede på mig ene og alene, da jeg var deres eneste barn. Jeg elskede livet i byen, mejeriet og min familie, men nogle gange forrådte mine drømme mig og hvirvlede mig tilbage til den sommer for 20 år siden, hvor jeg havde fået en forsmag på, hvad livet også kunne have været. (side 23) Den sidste sætning i dette citat ramte mig lige i hjertet. Det indikerer lidt, at Benedicte ikke rigtigt har tilladt sig selv at leve levet rigtigt.

Der er så lækre og levende madbeskrivelser, at jeg var overbevist om, at jeg kunne dufte kanelsneglene og smage dem: "Uret på ovnen bippede og annoncerede, at kanelsneglene var klar. Det duftede liftigt af hjemmebag og smør i hele butikken. "Dicte, de er jo vildt flotte. Du har skjulte talenter. ". Kanelsneglene var gyldenbrune og hævet til flot smovsede lækkerbiskener. Min mave knurrede, og tænderne løb i vand"  (side 21)

Der er også sjove passager, som giver et meget tydeligt billede af, hvordan karaktererne har det, så man kan se det for sig: "hvis jeg havde været en tyr, ville der komme røg ud af næsen på mig " ( side 143 )

Der er smukke, billedskabende passager:"Morgenrøden kunne anes  på den modsatte side af huset, der vendte mod øst. Havets blide brus var den eneste lyd foruden mit hjertes banken " (s 170)

Der er tydelige beskrivelser af karaktererne, så man kan se dem for sig: "Vincent var den bror, jeg aldrig havde fået. Han var blond som Vinnie med klare, blå øjne og et strejf af fregner over næsen. Han var så høj, at han måtte bukke sig i de små krostuer, hvilket jeg altid syntes, så lidt komisk ud" (side 185)

Der er store følelser, som vælder frem fra det ene øjeblik til det andet: " Det var ham... En bølge af følelser skyllede ind over mig...Jeg fik et stik i hjertet, da jeg hørte hans stemme, og jeg savnede ham, som jeg aldrig havde savnet nogen" (side 197)

Der er spændende sightseeing-ture : " Det er en korridor, som fører til den ældste del af herregården...Hemmelige passager...Trappen sluttede og X åbnede en dør, der knirkede voldsomt" (Side 244). Jeg var helt vild med denne spændende tour. Den tilføjede en anelse mystik og historie til handlingen. 

Denne bog har mine varmeste anbefalinger, hvis du ønsker en intens, velskrevet sommerromance. Når du først har læst en af L Shermans romancer, så vil du bare have mere, fordi de er meget vanedannende. De formår at tage dig helt væk fra hverdagens trivialitet og pligter til et sted fyldt med stemning, varme, charme, spænding og masser af romantik, store følelser og intensitet. Man kan mærke L Shermans romancer. Hjertet banker, pulsen stiger, kinderne rødmer og uden man ved af det rives man helt med af handlingen og karaktererne.  Læs gerne mine andre anmeldelser af L Sherman bøger fx den helt nye Vild i natten, den nervepirrende Den maskerede gentleman, som foregår i 1800- tallets London, Den fantastiske, historiske og mystiske duologi Det magiske manuskript eller de to saftige romancer: Vi vil altid have Paris eller kærlighed på glatis. Der er masser at vælge i mellem for L Sherman har skrevet hele 40 bøger.  Rigtig god læselyst. 

LYDBOG:
Jeg vil også benytte lejligheden til at rose den supergode lydbog, hvor det benyttes to indlæsere. Det er så perfekt. Både Heidi Keller og Pelle Emil Hebsgaard gør et fantastisk arbejde. De har begge meget behagelige stemmer, et rart tempo, god intonation og virkelig god indlevelse. Man læner sig bare tilbage og nyder fortællingen takket være deres deres gode arbejde og L Sherman levende sprog. Jeg kan godt forstå, at denne lydbog blev nomineret til en mofibo award. Lydbogen har over 1400 bedømmelser på mofibo pt.

FORSIDE:
Jeg må også rose den utrolig flotte forside, som er lavet af dygtige Simon Zander. Den emmer af romance, spænding, sommer, sol, strand og hav. Jeg er helt vild med farverne. L Shermans historie og forsiden giver mig i høj grad lyst til straks at tage på ferie.

Jeg giver 5 store stjerner /6.

Jeg ser meget frem til at læse fortsættelsen.

Skrevet af Youlooklikeabook

Bogen er et købt eksemplar.



xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxX

SPOILERALERT!!!!!!

Jeg er helt vild med titlen på bogen "Kærlighed og bølgesvulp". Det lyder godt og fængende og passer godt til bogens indhold. Kærlighed siger sig selv. Men bølgesvulp kan forstås som, ligesom hvis man er ude at sejle. Alt er stille og roligt og går som det plejer (det er det liv, som man er vant til), men så kommer der nogle bølgesvulp (måske i form af kærlighed), som vipper båden lidt og det er både lidt spændende og nervepirrende, men også farligt og en stor del af en Benedicte og Philip) har lyst til at vende om , skynde sig ind på land i sikkerhed for bølgesvulpene.   Men efterhånden finder de begge heldigvis ud af, at bølgesvulpene ikke er så slemme endda...

Livet er fyldt med bølgesvulp og vi kan ikke flygte ind til fastlandet hver gang...Ellers går vi måske glip af livet og den ægte kærlighed. Det er ok at kaste sig ud i bølgerne nogle gange. Tage springet. Tage chancen. 

Årsagen til en manglende stjerne:

Jeg savnede lidt mere romantik, en mere gradvis opbygning af selve forholdet, inden det gik i gang. Lidt mere kurtisering / mere romantik /romantiske handlinger og søde ord. Det gik en anelse hurtigt, når de var sammen (fra A-D agtigt) Jeg manglede lidt mere romantisk forspil nogle steder. 


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva