Heksens storm af Lene Krog ( boganmeldelse)

Heksens Storm af Lene Krog
Udgivet: 2020.  410 sider
Genre: fantasy for voksne og YA
Forlag: Ulven og uglen.

Bogen er et anmeldereksemplar fra Lene Krog.

I Heksens Storm er der stor glæde over, at de har dræbt den onde Vidar Balzar og befriet Lillenøs fanger. Men kampen er ikke slut endnu, da Caris og hendes grå håndlangere brutalt hærger landet for at finde den rette marling.  Merian har dog en god idé om, hvordan hun kan afdække hvilken marlingeevne, som Caris søger samt om marlingen rent faktisk findes.  Men tiden er knap og Aia skal også nå at genoprette sin hukommelse og sine magiske evner for at være i stand til at kunne overvinde den onde Caris.  Så Aia eskorteres til Sorteskoven for at blive hjulpet og styrket af de erfarne hekseklaner og Merian tager med på vejen i håb om at finde det, som hun søger.  Det bliver en farefuld rejse fuld af overraskelser, kamp og magi. Det er kampen mod det onde.  Alt eller intet. Liv eller død.  Det kræver alle ressourcer, snilde og råstyrke.  Finder Merian det hun søger? Hvem er den vigtige marling? Får Aia sin hukommelse og sin magi tilbage? Vinder de over Caris Bellis?

Der er skruet endnu mere op for spændingen, uhyggen, dramaet og magien i denne efterfølger til Grå magi. Allerede i første linje suges jeg ind i bogens univers og ind i selveste Caris Bellis tanker, da hun nu også er en af fortællerne og hermed afsløres for første gang hendes motiver, tanker og følelser: " Det var Caris' største ønske at se Freya død. Og dog . Hendes allerstørste ønske var at bringe sin elskede tilbage til livet, men trods grådkvalte bønner til gudinderne, vidste hun jo godt, at det ikke kunne lade sig gøre.  Ikke engang magi kunne få ham tilbage.  Ikke i den tilstand..."

Denne fantasybog har hele pakken. Der er alt lige fra heksedans og drømmesyn, ellepiger, spøgelser, ildelugtende uddøde i forådnelse, kæmpeulve og skrigende ånder fra Maredybet, kroppe uden hoveder, lysende sværd, magiske svævendelyskugler, sten og skjolde  til søde amoriner i luften og romantiske intense blikke, der giver sug i maven.  Jeg er vild med forfatterens spændende og fængende skrivestil.  Hun suger sin læser ind i bogens univers og har nogle af de bedste og mest levende personskildringer, som jeg har læst
De er så detaljerede, nuancerede, dybe og humoristiske, at det føles som om, jeg kender dem som rigtige mennesker, fordi jeg kender deres tanker, følelser, styrker, interesser , særheder, bekymringer, frygt og pinligheder. De kommer så meget ind under huden på en, at man føler det, som de føler . Lene Krog er genial til at beskrive deres interaktion. Man keder sig ikke i et sekund, selv alle informationerne angående Bragimarks historie, dets kongefamilie, gudinder og hekse er flettet perfekt ind i personernes replikker og tanker, så det aldrig virker tungt eller kedeligt.  Tværtimod får det en til at hige efter mere. Der er ydermere en hel perlerække af humoristiske passager og oneliners i bogen, som man kan grine længe over .

Bogen er levende, fængende og spændende. Universet er originalt og handlingen byder på er utal af overraskelser, pludselige dramatiske hændelser og uforudsigelighed.

Jeg er vild med Merian.  Kombinationen af at være en intelligent bognørd, der elsker biblioteket, være lidt nervøs og usikker til oveni det at kunne mestre et sværd , have masser af kampgejst, snilde og viljestyrke.  Selvom hun er  trist over Kords tilstand som " den urørlige " , så lader hun det ikke fylde for meget , men er i stand til at holde hovedet koldt, bevare overblikket og gejsten til at kæmpe videre.  Hun er så sej og hun har udviklet sig så meget .

Jeg er også helt vild med Leander.  Han en den stærke, kontrollerede sortkappe udenpå, som har svært ved at lukke folk helt ind og stole på dem.   Men inde i er der dog et hjerte, som bliver glad og rørt, da hans mor kalder ham " sukkerhjerte "  . Det er så dejligt . Ydermere er det så sjovt, at selv en mand af Leanders kaliber kan føle sig pinlig:" så fik han øjenkontakt med sin hest, der så ud, som om den syntes, han var et total fjols" ( s. 331) .
Jeg er vild med kemien mellem ham og Aia og jeg håber, at den får lov til blive større og fylde mere i næste bog og at alt ender godt.

Leander og Merians mor er så sjov.  Man kan bare se hende tydeligt for sig. Hun er som en art "comic relief " . Lene Krog har selv udtalt, at Viola er inspireret af selveste Maude fra Matador.

Caris Bellis er så ond og ligeglad.  Hun ved , hvad hun vil have og er totalt besat af at nå målet og intet og ingen skal stå i vejen for hende. Men selv hun har elsket engang  og det var hendes knuste hjerte, der begyndte det hele.

Det, at der er flere fortællere, fungerer stadig perfekt.  Der er ingen kunstige overgange.  Det beriger derimod fortællingen og øger følelsen af, personerne føles ægte og nuancerede.

Titlen på denne bog er også genial, idet både Leander og Merian hedder Storm til efternavn og Aia nok er en såkaldt stormheks.

Denne bog indeholder, så meget godt og spændende, som jeg ikke kan skrive uden at spoile. Jeg kan kun skrive LÆS DEN.

Denne bog er på internationalt niveau.  Den har mine varmeste anbefalinger . Jeg giver den 6 stjerner/ 6.  Det er en mustread fantasybog.

Den flotte forside på bogen er lavet af grafikeren Manfred Christiansen.  Han har også lavet den helt nye forside på Grå magi, således at de nu matcher hinanden.  Det bliver spændende at se , hvem der kommer på tredje og sidste bog i serien.   Jeg glæder mig utrolig meget til at læse den sidste bog.   Jeg ved , at forfatteren Lene Krog netop nu er i fuld gang med at skrive på den .

Tusind tusind tak til Lene Krog for anmeldereksemplar og tak for at jeg måtte interviewe dig .

Læs interviewet med Lene Krog her på min blog.
Tjek ligeledes min instagram @you.look.like.a.book