Danske sagnvæsener af Kenneth Bøgh Andersen


Danske sagnvæsener af Kenneth Bøgh Andersen. Gyldendal 2023

Wauw!  Sikke et fantastisk og total nervepirrende bestarium, der emmer af mystik og uhygge. Jeg vil helt klart tænke mere over, hvordan jeg opfører mig i fremtiden... Endelig huske at lukke øjnene, hvis jeg hører en klaprende lyd. Snarest finde en frakke, der ser godt ud på vrangen. Gå med en sten i lommen og ikke fløjte i mørket!!!. Tage benene på nakken, hvis der er noget mistænksomt i mørket og lære at gå baglæns.!! Kenneth Bøgh Andersen skriver så levende og overbevisende, at kulden løb mig ned ad ryggen, hårene rejste sig på mine arme og frygten krøb ind i mine årer. Selvom det er et opslagsværk, så blev jeg helt tryllebundet og suget ind i bogens uhyggelige univers tilbage til den tid, hvor disse overnaturlige og skræmmende sagnvæsener forekom virkelige for de fleste danskere: fx den snedige lygtemand, der både kan hjælpe og lokke dig i døden, den dødsensfarlige gravso, den mystiske, meget imponerende og megaseje damhest samt mange mange flere.

Bogen indeholder ikke blot en grundig beskrivelse af 25 danske sagnvæsener, men også meget levende, uhyggelige og dramatiske historier og øjenvidneberetninger om væsenerne. Samt meget brugbare og lidt sjove måder, hvorpå man kan beskytte sig i mod dem og hvilke vigtige forholdsregler, man bør tage i nærhed af væsenerne. Kombinationen af Kenneth Bøgh Andersens billedskabende og fængende skrivestil samt de helt fantastiske, livagtige og imponerende illustrationer af Kristian Eskild er bare helt perfekt og resulterede i, at jeg så væsnerne og de skræmmende historier udspille sig som en tydelig film for mit indre blik. Wauw! sikke en rejse. Selvom jeg kendte flere af væsenerne, så nød jeg min læsning i fulde drag og lærte en helt masse nye informationer. Den perfekte bog til Halloween, da det virkelig er en guldgrube med masser af stof og inspiration for kommende uhyggelige fantasybøger.  Helt klart en must-read og must-have for både forfattere og skoleelever.  Oplagt at bruge i undervisningen også. Du kan læse den et utal af gange både som skræmmende underholdning men også som baggrundsviden til skoleprojekter til dine egne historier mm. Ydermere er det en meget flot og lækker bod både udvendig og indvendig, som virkelig vil pynte flot i ethvert hjem!! Jeg kan rigtig godt lide den måde bogen er opbygget på samt layoutet. Det er meget overskueligt og superflot opstillet og nem at læse. Jeg håber meget, at der kommer flere bøger i denne serie. Men læs ikke denne bog lige inden sengetid, hvis du ligesom jeg har en lidt levende fantasi og er påvirkelig !!

Jeg vil også benytte lejligheden til at tilføje, at jeg var til et supergodt og meget spændende og berigende foredrag på Lyngby Bibliotek, hvor Kenneth Bøgh Andersen netop fortalte om disse fascinerende og uhyggelige væsener.  Til dette foredrag var også de dygtige forfattere Merlin P Mann og Silja Okking, som også fortalte om skræmmende overnaturlige væsner.  Se min reel på instagram angående dette foredrag.  

Citater:

"At tage kampen op mod en basilisk er ikke så let. Både fordi almindelige våben er nytteløse, og fordi du er nødt til at nærme dig den baglæns, så du ikke kommer til at kigge ind i dens øjne. Det vil enten forvandle dig til sten eller lamme dig fra top til tå, så basilisken kan sprætte dig op med sit skarpe næb" .

"Gå med uldsokker og sørg for, at der ikke er huller i dem"  

"Få har set en åmand og overlevet... Hvert år kræver åmanden et offer. Får han ikke det, vil åen gå over sine bredder og skabe voldsom ødelæggelse, og han vil tage to ofre året efter. Ligene finder man aldrig, dem beholder  åmanden i sit våde dyb" .

Jeg giver 6/ 6 stjerner

Skrevet af Cand.mag og bogblogger Youlooklikeabook

Bogen er selvkøbt







Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva