Fordelen ved at falde af Julie Clausen


Fordelen ved at falde af Julie Clausen. Flamingo Books. 2023.

Wauw! Jeg elsker virkelig denne romance. Jeg må ærligt sige, at det føles, som om forfatteren har lagt sit liv og sjæl i denne bog. Sikke en følelsesmæssig rutschetur med både vidunderlige latteranfald, klumper i halsen, tårer ned ad kinder, et stort smil på læben og en varm følelse i hjertet. Forfatteren har virkelig den skønneste humor og udtryk, som emmer ud af Sarahs personlighed samt hendes sprudlende og farverige beskrivelser af sin familie og medmennesker samt omgivelserne. Søsteren og hendes total kaotiske kernefamilie gengives så underholdende og levende, at jeg nærmest følte, at jeg selv var tilstede og kunne se og høre alle begivenhederne og konflikterne ske foran mine egne øjne. Hvordan larmen bare optrappes mere og mere og bliver total uudholdelig for Sarah. Det er så medrivende og nervepirrende at følge Sarah rejse og kæmpestore udvikling igennem bogen. Jeg kunne virkelig mærke hende. Jo mere man læste, jo dybere kom man ned i Sarahs baggrundshistorie og man forstod mere og mere, hvordan hun er blevet, som hun er. Hvorfor hun lever sit liv, som hun gør og hvordan hun forsøger at passe på sig selv ved hjælp af særlige forsvarsmekanismer og overbevisende tanker. Teknikker som skulle forhindre hende i ikke at blive såret eller blive alt for involveret. Hendes ægte personlighed og barndom ramte mig lige i hjertet. Jeg kunne mærke hendes smerte samt den omsorgssvigt, som hun havde oplevet og det gjorde ondt på mig, fordi jeg følte faktisk, at jeg kunne spejle mig lidt i hendes oplevelser. Forfatteren har virkelig formået at skabe nogle karakterer, der føles meget ægte og som kommer helt ind under huden på en og ind i ens hjerte. Men bogen bliver aldrig for tragisk, alvorlig eller tung, forfatteren er nemlig en sand mester til at pakke disse lidt alvorlige temaer ind i den skønneste humor, som nærmest sprudler ud af bogens sider. Bogen er en pageturner, som har den rette mængde af alle ingredienser, så man hele tiden rives med, underholdes og fænges. Jeg er helt vild med handlingsforløbet og den måde alt gradvist afsløres og udvikler sig på.  Det er virkelig en romance, der sætter tankerne i gang på mange planer.  En ægte feel-good romance med masser af skøn dialog, ping pong spil, dybde og fokus på meget vigtige og relevante problematikker. En romance der har fingeren på pulsen mht hvordan vi tænker og føler i dagens Danmark.  En bog der kan læses flere gange. 

EKSEMPLER:

Der er vidunderlige varme øjeblikke: "...og da hans øjne møder mine, kan jeg mærke hans blik helt ned i maven som en kraftig sugende fornemmelse, der er lige dele varm og kold". Jeg er helt vild med romancen i denne bog.

Bogen indeholder den skønneste humor og masser af ping pong spil mellem de to hovedpersoner:

"Er du ikke en selvstændig kvinde, som selv kan svømme? spørger han. Selv den mest kyniske kvinde vil gerne fiskes op af vandet af en mand fra tid til anden" 

samt: "Troede du lige et øjeblik, at du skulle være prinsen på den hvide hest, der kunne nedbryde min fæstning? spørger jeg. Han betragter mig et langt øjeblik, og hans blik, der i mere end et årti har fået kvinder til at smelte, brænder sig ind i mig og giver mig følelsen af, at han er i gang med at klæde mig af, ét slangeham ad gangen. Han er virkelig god til at se på mig, som om jeg er noget særligt, det må jeg give ham..."

Jeg elsker bare Sarahs måde at formulere sig på, hendes særlige udtryk får man til at grine: "Jeg ville til enhver tid foretrække, at vi havde haft dårlig, akavet teltsex"...

Der er også en meget hård, men underholdende kritik af Jylland: "Hirtshals havn er så stor og grim og klodset, en dunkende, pusfyldt bums, og det kan ikke undgås, at det er det første, der fanger dit blik"... Hirtshals er, som allerede nævnt, slidt og ildelugtende."..."Hirtshals er og bliver en stor klodset elefant i en glasbutik, der leder efter et eller andet, der kan få den til at se elegant ud.

Der er sætninger, som er nærmest som fortryllende poesi: Og særligt det øjeblik, hvor bølgen glider under mig, føles det nærmest som om jeg bliver ét medhavet. Havets brusen har forenet sig med min egen hjerterytme, og jeg er bare til stede lige nu" 


Jeg har læst denne bog i forbindelse med et readalong  med den hyggelige Readalongklubben.

Bogen har jeg selv købt. 

Skrevet af  Youlooklikeabook



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva