Løjtnantshjerte af Martin Vinther Madsen

Løjtnantshjerte af Martin Vinther Madsen. 91 sider. Udgivet 2022. Forlaget Petunia.

Åh! sikke en hjertevarm, smuk, rørende og eventyrlig rammefortælling. Jeg blev suget helt ind i fortællingen og glemte alt omkring mig. Jeg ville ønske, at den fandtes, da jeg var barn. Den ville have lært mig så meget.

I rammen møder vi Amira, hendes mor og bedstefar. Bedstefaren har en stor smuk have fyldt med blomster. I sin yngre dage var han gartner og derfor ved han alt om blomsterne og deres historie. Amira og bedstefaren er meget tætte og hun holder meget af at besøge ham og høre hans spændende historier og eventyr. Han har altid masser af tid til hende og er nærværende, mens moren godt kan have lidt travlt på jobbet.  I denne bog fortæller bedstefaren fire ganske særlige blomstereventyr for Amira, som alle rammer en i hjertet, giver masser af stof til eftertanke og lære en positiv tankegang. Der er den smukke Løjtnantshjerte, som har en ganske særlig hemmelighed inde i, når man folder den ud. Det er en helt vidunderlig, hjertevarm og romantisk historie, som fylder en med stor boblende glæde og et stort smil på læberne. Om hvordan kærligheden kan lindre, give håb, lys og viljestyrke selv i de sværeste stunder, hvor mørket synes altomsluttende. Fandens mælkebøtteeventyret ramte mig også lige i hjertet. Den stakkels mælkebøtte, der skal igennem så meget og er så alene. Et eventyr der lærer en at man aldrig skal give op eller lade folks onde kommentarer få overtaget. Et eventyr der lærer en at tro på det gode og det positive, at bevare selvværdet trods folks kritik. Forglemmigej sætter også en masser tanker i gang angående, hvem der bedst ved, hvad man føler dybt i sit hjerte og hvad man virkelig vil have. Nogle gange har ens forældre eller omgangskreds andre standarder og krav, men det er slet ikke gavnligt og gør jo ikke en lykkelig. Man skal følge sit hjerte, for ingen kender det bedre end en selv.  Agaven handler om at lære at se og værdsætte det, man har.  Lære hvad det allervigtigste er, når alt kommer til alt.  Kærligheden, familie, venner, nærheden og alle kvalitetsstunderne har større værdig end den mest værdifulde og glimtende skat i verden. Alle fortællingerne får en til at reflektere over sit eget liv, alt det som man har, det syn man har på livet og sig selv samt de mennesker, man omgiver sig med.  Det er smuk bog, som man kan læse igen og igen alene eller sammen med sine børn.  Den indeholder supervigtige budskaber både i blomstereventyrene og i rammefortællingen. Vigtigheden i at være der for hinanden uanset alder og livsstadie. Vi kan alle lære noget af hinanden og berige hinanden mere end vi måske lige tænker. 

Jeg håber, at der kommer endnu flere blomsterfortællinger. Jeg må virkelig rose forfatteren for hans hjertevarme, hans store fantasi og evnen til at skabe en historie, som er helt fortryllende.Det føles som om, man træder ind i et magisk og eventyrligt rum. Jeg er vild med forfatterens måde at formulere sig på og den måde han beskriver tingene med stor følsomhed, indlevelse og hjertevarme. Man ved lige præcis, hvordan karaktererne har det, fordi forfatteren tegner et helt tydeligt billede for os: "Fortvivlelsen ramte løjtnanten så hårdt, at han sank i knæ...Håbet forsvandt, og sorte tanker myldrede frem. Han satte sig tungt op ad teatrets mur, og tårerne strømmede ned over kinderne". (side 19)

Samt forfatterens nærmest poetiske måde at formulere sig på, som er så rørende: "Men i krig er glæden skiftet ud med rædslen, og den eneste musik, der spiller er geværernes skud og kanonernes brag. Her er ingen kram eller kys"(side 16).  

Mine to favoritblomstereventyr er Løjtnantshjerte og Fandens mælkebøtte.

Alle de flotte, hjertevarme og farverige illustrationer til bogen er lavet af dygtige Ane Gudrun.

Lydbogen er indlæst af den meget erfarne og dygtige Lars Thiesgaard. Med sin varme, behagelige og fortryllende stemme formår han virkelig at få en til at glemme alt omkring sig, så man bliver suget helt ind i fortællingen og nærmest føler sig som et barn igen, der hører de mest spændende eventyr for første gang. Men selvom lydbogen er fantastisk, synes jeg virkelig, at man skal låne den fysiske bog også, fordi den er så smuk og eventyrlig. 

Jeg giver 6/6 stjerner

Skrevet af Youlooklikeabook

Jeg ville gerne have skrevet endnu mere, men jeg vil heller ikke spoile handlingen for meget. 


Denne bog fik mig til at tænke på min dejlige søde farfar,  som jeg også havde et tæt forhold til. Han betød alt for mig og lærte mig så meget. Minderne med ham er så værdifulde for mig, selv efter alle disse år.  


SPOILERALERT!!! Læs ikke videre medmindre du vil spoiles

Her kommer nogle af mine favoritcitater:

"De store fingre åbner blidt de rosafarvede blade. "Se", siger han og vender blomsten. Og ganske rigtigt. Nu ligner blomsten en lille danserinde med små, skæve ben og rosa kjole. "Hvor er hun fin", griner Amira. "Hun bor i soldatens hjerte", siger bedstefaren. "Det er derfor blomsten hedder løjtnantshjerte"(side 9)

"Hvor er du smuk", sagde han, og hans øjne blev lidt våde...."Dér tog du plads i mit hjerte", sagde han, da hjertet atter begyndte at slå. "Og der vil du bo for evigt" (side 12)

"Det eneste, fanden kan gøre, er at råbe til menneskene, at mælkebøtten er ond og grim, at den er ukrudt, der skal rives op og ødelægges. Og hører du fandens stemme, kan du kun se det grimme i blomsten. Men er du en af dem, som hører englebønnernes sang, vil du se det smukke i denne stærke gule blomst." (side 34)


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva

Interview med Heidi Keller