Wilmas verden 1 af Ulrika Louisa Bjerregaard

 

Wilmas verden 1 af Ulrika Louisa Bjerregaard. Udgivet 2019. 216 sider. Augusta Publishing.

Bogen handler om den 14-årige Wilma, som går i 8.klasse i vor tids Aarhus. Hun lever et meget almindeligt teenageliv med skoleliv, lektier og veninder og en god tryg familie, men en dag finder hun nogle meget spændende breve fra sin tipoldemor Karoline, som emigrede helt alene til USA, da hun var ganske ung for at flygte fra et tvangsægteskab med en rædsom halvfætter. Det var en farefuld sørejse, men heldigvis møder Karoline en sød familie, som tager hende under deres vinger og gennem dem lykkes det hende også at få nogle gode kontakter, da hun ankommer til dette helt nye land. Vi følger skiftevis Wilma i vores tid og Karoline i begyndelsen af 1900-tallet. Det er en meget spændende, romantisk, gribende, medrivende, hjerteskærende og hjertevarm historisk og lærerig pageturner, som er næsten umulig at lægge fra sig. Man higer i den grad efter at vide, hvordan det går den unge Karoline, om hun kan klare sig helt alene samt at vide, hvordan det går med Wilma, hendes teenageliv og hendes allerførste forelskelse. Der er store følelser, drama og spænding. Forfatteren udviser meget stor indlevelse og historisk viden, som bliver fortalt på en meget levende og spændende måde, som man nærmest føler, at man selv er "sejlet" tilbage i tiden og befinder sig i Karolines kahyt. Jeg sugede alle de spændende fakta og amerikanske omgivelser til mig. Selv maden følte jeg, at jeg kunne både dufte og smage. Forfatteren har virkelig formået at få Karoline til at føles som et ægte mennesker, med liv, sjæl og store følelser, der har levet engang. Wilmas liv beskrives også så autentisk og levende, at man nærmest føres tilbage "down memory lane" til sin egen teenagetid. Der er store følelser, tvivl, bekymringer, modstridende tanker, tiltrækning, det første kys, blusende kinder og vidunderlig romantik, så man bliver helt blød i knæene og får et stort smil i ansigtet. Karaktererne kommer helt ind under huden på en og ind i ens hjerte, som om man kendte dem i virkeligheden. De udvikler sig begge meget og tager store skridt og beslutninger, møder nye udfordringer, udforsker helt nye grænser og forsøger at finde deres identitet, inderste drømme og ønsker. Det er en helt vidunderlig og meget unik ungdomsbog, som går lige i hjertet på en og giver en så meget mere, end man havde forventet på flere niveauer. Den inspirerer og giver et lærerigt og følsomt indblik i en helt anden tid. Bogen er spækket af et hav af referencer til spændende litterære klassikere som Wuthering Heights, Jane Eyre og Out of Africa, så man får helt lyst til genlæse dem alle igen. Man bliver også i den grad inspireret til at dykke ned i USAs historie i 1900 tallet eller tage på sightseeing. Forfatterens sprog er nemt at læse, billedskabende og levende, så man kan se alt for sig og mærke det i sit eget hjerte.  Det er godt, at alle Wilmas verden bøger lige er udkommet, fordi de er stærkt vanedannende og ægte "feel good" bøger, hvor man fyldes med en boblende blød og lyserød glæde indeni. Så når man først begynder på denne serie, så har man ikke lyst til at stoppe sin læsning. Det er tydeligt at mærke, at forfatteren selv må have været i USA og at hun også har lavet et meget grundigt research arbejde. Hun formår virkelig at flette de historiske og literære referencer og info ind i handling, så det virker naturligt og uden at ødelægge flowet. Det virker aldrig tungt eller belærende.  Denne bog vil helt sikkert være et stort hit hos målgruppen, men også hos ældre læsere. Jeg er helt sikkert et stort fan af denne serie og kan ikke vente med at læse videre. 


EKSEMPLER:

Rigtig gode og stemningsfyldte beskrivelser, som gør, at man kan se alt helt tydeligt for sig: "Loftet hos min mormor havde skrå vægge og kun ét vindue, hvor lyset kunne trænge sporadisk ind, hvis solen skinnede udenfor. Når det var gråvejr, var der helt mørkt i min hule. Midt i rummet hang en lampe i grøn velour med frynser, og i et hjørne stod en gammel stribet biedermeier sofa... I timevis kunne jeg krybe sammen i sofaen omsluttet af et tæppe og fortabe mig i en god bog. Rundt omkring var der gamle møbler, reoler med bøger og kasser med julepynt..." (side 19)

Vidunderlig romantik og fascination, hvor man selv bliver helt blød i knæene: "Good evening." Min hals snørede sig sammen, og jeg sank en gang. Den unge mand, der havde åbnet døren, var smuk. Smuk var nok ikke det bedste ord til at beskrive ham, en voksen mand...Hans øjne var ravfarvede og smilende. Jeg rømmede mig og fik fremstammet et "godaften" (side 64)

Det er rørende og hjerteskærende øjeblikke: "Jeg gjorde alt, hvad jeg kunne for at få bugt med tårerne. Opgivende satte jeg på stolen og lagde min hage i hænderne. "Det er jo håbløst". En ensom tåre ramte bordet...Endnu en tåre ramte bordet. Jeg kunne ikke kigge op, så ville jeg først bryde helt sammen" (side 126-127).

Smukke passager nærmest magiske passager: "Solen skinnede ind gennem vinduerne til biblioket, og jeg kunne se støvet danse i strålerne. Jeg kunne godt lide duften af gamle bøger, sådan lidt gammeldags og indelukket, der vidnede om en mystisk verden, når man åbnede bøgerne, og ordene fik liv" (side 171)


KARAKTERER: 

Jeg er helt vild med alle karaktererne i bogen. De er meget levende fortalt og emmer af personlighed. Man kan tydelig se og mærke forskel på, hvem det er der skriver / taler i bogen. samt mærke forskellen på tiden. Det er enormt spændende. Jeg må indrømme, at i netop denne bog var jeg mest vild med Karolines historie. Der sad jeg på kanten af stolen hele tiden og kunne slet ikke vente med, at det var hendes kapitler igen. Men jeg nød også Wilmas historie i fulde drag.

Wilma: Forfatteren har virkelig skabt en karakter, som føles helt ægte. Hun har fuldstændig fanget de tanker, spørgsmål og bekymringer, som mange teenagere har: "Var jeg vild med Magnus? Han havde været så sød i går. Det var han normalt også, men han kunne også være irriterende, som de andre drenge. Han så også ret så godt ud, gjorde han ikke? Mon han tænkte det samme om mig?" (side 31). Det er fuldstændig som "en trip down memory lane" at være inde i Wilmas tanker og at følge hendes liv. Det er så medrivende, følelsesfuldt og spændende. Den første forelskelse, usikkerheden, spørgsmålene, at gå fra at være barn til at være en ung kvinde, til at være " kun" venner med hinanden til at blive kærester (fx side 171). Grænser udforskes, kærligheden vokser sig større og større. Spændingen ved alt det nye stiger, men kan nogle gange også virke skræmmende. Den første rigtige kæreste og oveni det veninder og fortrolige snakke og skoletiden. Forfatteren har virkelig formået at få det hele med på en spændende og balanceret måde.  

Karoline: er en hel ganske ung kvinde, som beslutter at tage helt alene til USA for at undslippe et påtvunget ægteskab. Hun er så utrolig modig og moden med hensyn til, at hun tør tage denne beslutning. Men hun er også god til at passe godt på sig selv og opføre sig ellers meget ansvarligt. I hendes breve føler man virkelig, at man sidder overfor et ægte menneske, der har levet. Alt er skrevet med så stor overbevisning og indlevelse, at man kan se alt for sig og mærke hendes følelser: "Da mit hoved ramte puden den aften, slappede jeg af i hele kroppen. Ensomheden kom krybende ind over mig...På den ene side følte jeg mig tryg i den bløde seng i det lune værelse og på den anden helt alene i verden" (side 66)

"Min kæreste Anna. Vi kom ind. Jeg har lyst til at raabe det i vilden sky op mod himlen. Efter et langt varmt bad, Aflusning med petroleum i haaret og en grundig lægeundersøgelse kom vi alle ind...I fire lange timer stod vi som sild i en tønde og ventede på den lille gyngende baad" (side 55). Forfatteren har virkelig formået at skabe en karakter som føles som et ægte menneske, der har levet og er rejst til USA og samtidig givet hende masser af sjæl, følelser og personlighed. Karoline og alt det hun har måtte gå igennem kom helt ind under huden på mig. Hun har en vidunderlig personlighed og det varede ikke længe, før jeg begyndte at holde af hende og heppe på hende. Hendes rejse og situation gjorde ofte, at jeg sad neglebidende på kanten af sengen og håbede på det bedste og heppede på hende.  Der var både hjerteskærende og hjertevarme øjeblikke.

Jeg er helt vild med skrivestilen i Karolines kapitler, den er gammeldags (som den skal være), men også let at læse, informerende med vidunderlige detaljer samt masser af følelser, tvivl, bekymringer og tanker.  Karoline ved indledningsvis ikke helt, hvordan hun skal klare sig i USA eller hvad hendes mål er, men hun ved, hvad der gør hende gladog hvad hun er god til og dette bliver hendes nye mål for fremtiden. Hun kæmper bravt og giver ikke op på noget tidspunkt. Hun er god til at mærke efter, hvad hun vil og hvad hun føler, men hun lever også i en tid, hvor omstændighederne ikke altid var til at fortælle alt eller kunne kontrollere situationen. Jeg er fuldstændig vild med hendes romantiske tilgang til livet: "Det er ikke hårdt arbejde, jeg er bange for...Det er at skulle leve et liv uden kærlighed". Det er er bare sådan en rørende og smuk passage. (side 72) og den er bare lige mig (jeg er også en ægte romantiker).


TEMAER & BUDSKABER:

I Wilmas verden er der i begge historier fokus på identitet. At finde sig selv og udvikle sig og vokse. Finde ud af hvad man virkelig vil på flere niveauer både med hensyn til sig selv og med andre. I Wilmas verden er situationen ikke så alvorlig som i Karolines, da Wilma stadig bor hjemme. Hvorimod Karoline bliver nødsaget til at "blive meget voksen" hurtigt, holde hovedet koldt og finde alt sit mod og viljestyrke til at etablere sig og klare sig. Det er ikke kun en meget velskrevet, romantisk og medrivende ungdomsbog. Den er også meget historisk og skrevet med stor indlevelse. Den sætter mange tanker i gang angående, hvor privilligerede vi er nu og den inspirerer i høj grad til at ville vide mere om tiden 1900-tallet, emigration samt de vidunderlige klassiske værker, som der bliver refereret til. Det en bog, hvor man tydelig kan mærke kærligheden til og passionen for litteratur og har været en meget stor fornøjelse og glæde for mig at læse den.  Denne bog giver (ligesom Wilma også oplever det) et nyt perspektiv på livet, på ens eget liv og situation. 

Bogen ender med en stor cliffhanger, så det er en rigtig god idé at have bog 2 klar. Heldigvis findes alle bøgerne som både fysisk bog, e-bog og lydbog.

Jeg vil også benytte lejligheden til at rose den supergode lydbog, som er indlæst er den meget dygtige og erfarne Mathilde Eusebius. Hun har en dejlig behagelig stemme og indlæser bogen med meget stor indlevelse og laver også forskel på stemmerne, så man tydeligt kan høre, hvornår det er Magnus og hvornår det er Wilma, der taler. Karolines kapitler bliver indlæst af Cecilie Fabricius og hun gør det også helt fantastisk. Man føler virkelig, at hun er Karoline og man kan næsten se hende for sig. Jeg er helt vild med hendes stemme og intonation. Tempoet til deres oplæsning er også helt perfekt.

Jeg giver denne bog 6/ 6 stjerner. Det var en helt vidunderlig læseoplevelse

Skrevet af Youlooklikeabook.

Bogen er et købt eksemplar.


SPOILERALERT!!!!

Her kommer nogle af mine favoritscener som måske kan spoile handlingen, derfor står de her og ikke i selve anmeldelsen

Jeg er fuldstændig vild med den romantiske scene i biografen, hvor Magnus og Wilma holder i hånden for første gang: "Han sagde ikke noget, men tog min hånd i sin. Hans hånd var meget større end min. Jeg forsvandt i den og i følelsen af hans varme, tørre hu mod min. Han smilede let...(side 95)

Jeg er helt vild med scenen i kapitel 12, hvor Oskar laver arme riddere til Karoline.

Samt side 118-119 hvor Magnus og Wilma kysser samt ping pong spillet og humoren på side 122.

Jeg er helt vild med, at Karoline ridser en kærlighedsbesked ind i et træ til Oskar.

Side 192. Så romantisk og overraskende vidunderlig scene.

Jeg er vild med alle de romantiske scener.









Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva