Vi vil altid have Paris af L Sherman




Vi vil altid have Paris af L Sherman . 138 sider.  Forlaget Nelumbo.

Denne bog handler om den danske Julie, der til hverdag er gymnasielærer, som tager til Paris Frankrig, Hun har været der flere gange, men denne gang ser hun pludselig sin gamle kæreste Francois, som hun ikke har set i mere end 10 år. Hun bliver helt overvældet af følelser og gamle minder og ved ikke helt, hvad hun skal gøre af sig selv og vælger at flygte ud af restauranten i stedet for at kontakte ham og tale med ham. Men han ser også hende og gennem en venanmodning på Facebook lykkes det dem alligevel at få kontakt og aftale at mødes til en lille hyggelig snak. Der er sket rigtig meget i de mange år, der er gået. De har fået uddannelser, rigtige jobs og er modnet betydeligt i forhold til sidste gang de sås. Men selvom de har forandret sig meget, så bliver det et vidunderligt gensyn fyldt med hygge, gamle minder, dybe samtaler og store følelser i det romantiske og sommervarme Paris. Og der går ikke længe, før de begge kan mærke tiltrækningens kraft og begæret ulme under overfladen. Men kan de indlede noget? Er de single? Og kan det overhoved betale sig, når de bor i hvert deres land? 

Dette er en meget hed, saftig, dramatisk og romantisk historie, hvor forfatteren i høj grad fortryller sin læsere med sine vidunderlige smukke, fascinerende, dragende og stemningsfyldte beskrivelser af Paris. Man føler, at man er tilstede i byen og ser dens skønhed og charme for sine egne øjne, mærke solens varme, fugten og duften af nybrygget kaffe, croissant og fyldte chokolader. Det er, som om man er på en vidunderlig sommerferie i Frankrig og bare kan læne sig tilbage og nyde de skønne omgivelser. Det er tydeligt at mærke, at forfatteren kender byen meget grundigt. Dialogen er levende, inderlig, fræk og fyldt med ping pong spil og man kan virkelig mærke karakterernes følelser og tanker, idet der skiftes mellem Julie og Francois synsvinkler. Dette er i høj grad med til at øge spændingen, og tilføre denne lille roman mere nuance og dybde. Bogen er også spækket med referencer til antikviteter,  kulturelle seværdigheder og spændende verdenskendte litterære værker. Forfatterens passion og glæde ved bøger, litteratur og historie emmer ud af bogens sider.  

Bogen er hurtiglæst med sine kun 138 sider. Men den er som et vidunderligt, lille, frækt minde om det skønne Paris, selvom man aldrig har været der. En dejlig ferie fra hverdagens trivialitet, som brydes og som måske kan minde os alle sammen om at huske at nyde livet lidt mere, gøre hverdagen til noget særligt nogle gange, skrue op for romantikken, tillade en selv at mærke ens behov og begær og give sig hen i nydelse og glæde...

Det var en fornøjelse at læse bogen og forfatterens velskrevne ord og supergode fortællerevner gjorde, at jeg glemte alt omkring mig, mens jeg læste.  

Denne bog er nomineret til en Mofibo award i 2022 under kategorien romancegenren sammen med Kærlighed og bølgesvulp og Kærlighed på glatis. Tre bøger skrevet af L. Sherman nomineret på én gang hos Mofibo. Det er meget imponerende. Det var også denne nominering, som gjorde mig nysgerrig på for første gang at læse denne genre og denne bog, og jeg blev på ingen måde skuffet. Jeg plejer normalt at læse fantasy med masser af spænding og overnaturlige væsner og elementer.  

Jeg kan også varmt anbefale lydbogen indlæst af Mikkel Hansen og Mathilde Eusebius. Den varer kun 2 timer og 30 minutter. 227 bedømmelser på Mofibo. De er begge nogle meget dygtige indlæsere, som er blandt mine absolut favoritter.  Mikkel Hansen ar også indlæst Skovrå af Astrid B Z Madsen, som jeg er helt vild med. Og Mathilde Eusebius har indlæst Urværkerne af Stine Bahrt og Tavse verdener af Boris Hansen m.fl.

Bogen er meget kort og det er derfor meget nemt at komme til at spoile noget af handlingen derfor vil jeg kun komme med nogle få nervepirrende eksempler fra bogen og ikke uddybe mere.

"Jeg fandt hans øjne på mig. Blikket var fyldt med begær og tusinde usagte ord " (side 71)

"Knib mig i armen. Dette måtte være en drøm. Med udsigt til Eiffeltårnet gik solen ned bag Paris, og jeg følte, jeg var med i en film. En film, hvor jeg sammen med Francois spillede hovedrollen..."(side 81)

Jeg er helt vild med den flotte, stemningsfyldte og romantiske forside. Den emmer af eventyr og noget romantisk.  Den er lavet af Rikke Ella Andrup.

Jeg giver 6 stjerner / 6

Bogen er lånt på biblioteket.

Jeg vil benytte lejligheden til varmt at anbefale nogle af L Shermans/ Ulrika Louisa Bjerrregaards andre bøger fx den fantastiske, romantiske, nervepirrende og hotte Den maskerede gentleman samt den vidunderlige, rørende og romantiske Wilmas verden. (Alle fire bind er udkommet). Læs gerne mine anmeldelser af de nævnte bøger her på bloggen eller på min boginstagram.

Skrevet af Youlooklikeabook


SPOILERALERT!!! Læs ikke videre medmindre du vil spoiles:

Jeg er helt vild med bådscenen. Den er ekstra romantisk og smuk og Francois har tænkt på alle detaljerne, Han har endda sørget for en dug. 

Jeg er også helt vild med alle referencerne til de meget anerkendte gamle værker, fordi man virkelig kan mærke bogglæden og passionen strømme ud af siderne. 

Jeg var helt vild med, at selvom det var en meget kort og fræk bog, så kunne man mærke karakterernes følelser, bekymringer og tvivl og de havde begge masser af personlighed og man kunne se dem for sig.  

Denne scene gik lige i hjertet på mig og var så rørende og dybt: " Pludselig overmandede alle de følelser, som jeg havde undertrykt, mig, og jeg kunne mærke tårerne presse sig på. Jeg havde lovet mig selv ikke at græde, men i dette øjeblik kunne jeg ikke stoppe. Andet  ville også være underligt. ...Vi havde kun lige kradset i overfladen af, hvad vi havde betydet og betød for hinanden. Ingen af os havde været modige nok til at starte den samtale velvidende, at det ville betyde, vi skulle tage stilling til et muligt os og fremtiden. " (side 110)





Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Interview med Heidi Keller

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva