Tor og ridder Arnt af Lone Halkjær

 


Tor og ridder Arnt af Lone Halkjær . 36 sider.  Udgivet 2021. Forlaget Elysion.


Denne bogserie handler om den unge Tor,  som bor sammen med sin far . De har et rigtig godt og tæt forhold. Tor hjælper både sin far med det praktiske, men han træner også sværdkamp hver eneste dag,  fordi han har en stor drøm om at blive en rigtig ridder, der holder ro og orden i hele landet.  Når Tor træner med sit sværd, føler han sig helt fyldt med passion, glæde og energi.  En dag ser Tor en rigtig ridder inde i byen og hans hjerte bobler af glæde, forventning og spænding. Kan denne ridder hjælpe Tor med at opnå sin drøm? Kan Tor overbevise ridderen om, at han er de rette egenskaber og styrker til at blive en dygtig ridder? Eller bliver han afvist? 

Dette er første bog i serien om Tor og ridder Arn.  Serien er skrevet i lix 10 og er derfor meget nem at læse og henvender sig til børn i.  Det er en spændende, actionfyldt, uforudsigelig og hjertevarm serie  med alt fra seje stærke riddere, gode og livagtige kampscener, humor, seje prinsesser, gode tætte familieforhold og drager.  

Jeg kan rigtig godt lide den måde bogen bygger gradvist op mod spændingspunktet, hvor Tor ser ridder Arn. Selvom bøgerne er skrevet i lix 10( dvs. 1. til 2.klasse), så er ordene så velvalgte og sproget så flydende, at man hurtigt glemmer, at det er letlæsningsbøger.  

EKSEMPLER:

Man kan virkelig mærke stemningen i byen: "Der er boder med dyr i bure. Høns, der kabler og grise,  der grynter.  Der er boder med grøntsager og frugt og boder med friskbagt brød og kager.  Det dufter så godt,  at hans mund løber i vand.  Alle larmer og taler i munden på hinanden.  Sælgere råber op om deres friske varer og gode tilbud " ( side 10 bog 1 )

Der er spænding, lidt uhygge og action: "Men med et mærker han koldt metal mod sin hals.  Manden holder sit sværd rettet mod Tor. Et enkelt vrik med hans hånd vil betyde enden på Tors liv. Tor mærker hele sin krop stivne.  Han tør knap nok trække vejret ..." ( side  12 bog 1 )  . Jeg sad helt neglebidende,  på kanten af stolen, da jeg læste denne passage.  Den er enkel men virkelig velskrevet og man kan virkelig mærke alvoren ved situationen og Tors frygt. 

Og masser af action samt gode og livagtige kampscener: 

" Arrrrrgg, råber han og løber frem mod ridder Arn. Det giver et ordentligt klask,  da de tørner sammen...høje lyde fra slag høres gennem luften...Han giver sit sværd frem.  Med et kampskrig løber han hen mod dem...Det giver nogle hårde dunk,  da det rammer hans kranie " .. ( side 28 bog 1 ) 

Jeg ville gerne have delt endnu flere eksempler, men jeg vil heller ikke spoile handlingen for meget.

TOR

Tor har ikke rigtig nogle venner, men han har en ægte passion, som gør ham rigtig glad . Og han er meget arbejdsom og træner ihærdigt for at opnå sin drøm om at blive ridder: "Han føler sig altid fuld af energi,  når han får et sværd i hånden". Tor er et rigtig godt forbillede, fordi han ikke kun har en drøm og en pasion,  men fordi han også arbejder hårdt hver eneste dag for at nå sit mål.  Han er meget moden af sin alder og meget afklaret omkring, hvad han vil og ha vil gøre alt, hvad han kan for at nå det.  Selvom han har et rigtig godt og varmt forhold til sin far, så er han moden og modig nok til at tage afsked med ham for at forfølge sin drøm. Det er et rørende øjeblik. Men selvom Tor gerne vil være en ridder og godt kan lide at kæmpe, så er han også god til at tænke tingene i gennem. Han mister ikke overblikket i kampsituationerne, men formår at holde hovedet koldt, være snedig og ikke gøre noget overilet. Men kun gøre det, som er nødvendigt for at fange de skyldige, udrede situationen (fx med prinsessen) eller ud løse opgaven (som med med dragen). Han besidder virkelig de rette kvaliteter, men han er også villig til at lære og være lydhør.  Hun udviser et stort mod og selvom han måske godt kan være lidt nervøs nogle gange, fordi det er en helt situation, så finder han på en måde sin indre styrke og gennemfører opgaverne. På den måde er hans virkelig et sandt forbillede for de børn eller unge, som læser historien mht at man skal huske at holde sit fokus på målet og ikke lade sine følelser standse en. Men stadig formå at holde hovedet koldt, så man ikke gør noget overilet. Samt en inspiration om at det er rigtig godt og gavnligt at have en passion, fordi det kan bringe en meget glæde i hverdagen, selv hvis man ikke har nogle venner. Måske vil ens passion eller interesse gøre, at man finder nogle venner med samme interesse.  


Jeg er virkelig imponeret over, at forfatteren har formået at skrive en så spændende historie i et så enkelt sprog.    Så man selv som voksen bliver revet med og glemmer,  at det er en børnebog,  som man læser.   Jeg kan rigtig godt lide, at historien ikke er overfladiske eller kun er handling og action.  Men at der gøres plads til Tor og farens følelser.  Fx " Tor føler en gnist af glæde " ( side 13 )  og " Tor kan mærke tårerne prikke i øjnene  " ( side 20 bog 1 ). Selvom der måske var nogle få steder, hvor jeg gerne ville have haft, at scenerne havde været en anelse længere, så må jeg sige, at det er en supergod serie, hvor man helt sikkert er underholdt fra start til slut. Og bøgerne havde hele pakken mht at der både var handling, tempo, spænding, action, tætte familiære relationer, hjertevarme, følelser og lidt humor (fx prinsessen var virkelig sjov, overraskende og underholdende. Det kunne jeg rigtig godt lide). Jeg blev, selvom jeg er voksen fanget af handlingen og søde , seje Tor, at jeg slet ikke ville have, at bøgerne endte. Jeg ville bare have flere historier.

Jeg giver alle bøgerne i serien 6 stjerner ud af 6.

Serien består af tre bøger indtil videre og jeg håber naturligvis at det kommer flere bøger I serien,  fordi det er meget spændende at følge Tor og hans farefulde eventyr. 

Bøgerne er spækket med supergode illustrationer skabt af dygtige Tina Burholt, som virkelig understøtter handlingen.  Der er en helt tydelig mimik i karakterernes ansigter på illustrationerne.  Det er så godt og er med til at gøre handlingen mere levende og tydelig. Man kan virkelig se, hvad karaktererne føler på illustrationerne.

Jeg har også læst og anmeldt Lone Halkjærs helt nye Atlan og ulvene her på bloggen. Den kan jeg også varmt anbefale, hvis man er til spænding, uhygge, uforudsigelighed og action. 

Skrevet af Youlooklikeabook

Se nedenfor flere fotos af bøgerne og af Lone Halkjær.



Her er et foto af Lone Halkjær fra fantasy festivallet I år.  Jeg var så heldig at møde hende og en hilsen I mine bøger.  Det var så hyggeligt at snakke med hende og møde hende i virkeligheden.  Det var virkelig en uforglemmelig oplevelse.  Og så havde hun den sejeste ulve t shirt på og en ulve halskæde. 


Kommentarer

  1. Tusind tak for anmeldelsen - jeg er så glad for, at du har taget dig tid til at læse disse læslet bøger og skønt, at du synes, de er spændende. Jeg håber at mange begynderlæsere også vil synes det ��

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Interview med Mikkel Hansen

Ronni Romario af Laura Helena Piementel da Silva

Interview med Heidi Keller